سیر صعودی زائر اربعین
کد خبر: 4164149
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۴

سیر صعودی زائر اربعین

حجت‌الاسلام اولیایی در آخرین پست خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: انسان اربعینی هر سال که دوباره به این سفر می‌رود، قدم‌هایش، تکراری در یک مسیر تکراری است، اما سیر صعود دارد با هر قدم و ارتقا می‌دهد خودش را، همراهانش را و تمام حرکت را.

زائر اربعین نباید به مرحله عادت برسدبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام احمد اولیایی، دکترای فرهنگ و ارتباطات در آخرین پست خود در کانال شخصی‌اش در یکی از شبکه‌های اجتماعی کشورمان به اربعینیات پرداخته و توصیه‌هایی را به زائران اربعینی کرده است که در ادامه می‌خوانید.

سال‌هاست به لطف خدای متعال و عنایت سیدالشهدا(ع)، سیل زوار در مراسم عظیم پیاده‌روی اربعین تصاویری از عشق، حضور و عمل را به عالم منعکس می‌کند. 

در پاسخ به این سؤال که هر فرد چندبار در این برنامه حضور داشته است، پیمایش و آماری ندیده‌ام، اما قطعاً در میان میلیون‌ها ایرانی که در ایام پیش رو به کربلا خواهند رفت، تعداد کسانی که برای بار دوم و بیشتر می‌روند بسیار است. برخی شاید 10 بار و بیشتر. 

این «تکرار» در عین اینکه سعادت و لطفی گرانمایه است، نباید زائر را به مرحله «عادت» برساند؛ عادتی که قالب را بر محتوا برتری می‌بخشد و به تدریج زائر، دیگر ملتفت نیست که مشغول چه حرکت تمدنی و اجتماعی است. 

عادت به فرمایش امیر المؤمنین علی(ع) بر انسان سلطنت پیدا می‌کند؛ «لِلعادَةِ عَلى کُلِّ إنسانٍ سُلطانٌ». منظور این نیست که شرکت در این مراسم را کنار بگذاریم تا عادت نشود، چرا که این حضور حتی بدون التفات هم از اعظم اعمال است، بلکه غرض، ارتقای عمل است.

اگر آماده حرکتیم، بدانیم، با این سفر همه سیئات پاک می‌شود(ان کَانَ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَهٍ حَسَنَهً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَهً) و ملتفت باشیم که پس از برگشت باید انسانی دیگر باشیم (حدیث: یَقُولُ لَکَ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ)

انسان اربعینی هر سال که دوباره به این سفر می‌رود، قدم‌هایش، تکراری در یک مسیر تکراری است، اما سیر صعود دارد با هر قدم و ارتقا می‌دهد خودش را، همراهانش را و تمام حرکت را.

انتهای پیام
captcha