توجه ویژه به گرامیداشت قرآن در اربعین
کد خبر: 4164236
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
حجت‌الاسلام نواب در نشست مسئولان کمیته فرهنگی اربعین:

توجه ویژه به گرامیداشت قرآن در اربعین

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت اظهار کرد: اربعین حسینی، اربعین قرآن است و امسال در اربعین قرآن را بیش از اربعین‌های دیگر گرامی خواهیم داشت.

به گزارش ایکنا، نشست خبری مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین به منظور تبیین برنامه‌های اربعین و رونمایی از بزرگترین سفر مجازی راهپیمایی عظیم اربعین و آلبوم صوتی «راه عشق» امروز ‌۳۱ مرداد در سالن وحدت سازمان حج و زیارت برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت ضمن تسلیت و گرامیداشت ایام ماه صفر در این نشست بیان کرد: رسانه حسینی بسیار قوی بوده و در سراسر جهان طنین‌انداز است. هستند کسانی که اسلام را نپذیرفتند اما امام حسین(ع) را پذیرفتند و از ادیان دیگر در مراسم راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند حتی در بعضی از کشورها روزی را به نام امام حسین(ع) نام‌گذاری کرده‌اند. اربعین حسینی، اربعین قرآن است و امسال در اربعین قرآن را بیش از اربعین‌های دیگر گرامی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: همه امام حسین(ع) را دوست می‌دارند و امام حسین(ع) قرآن را دوست می‌داشت. تبهکاران خیمه‌های حسینی را آتش کشیدند چراکه در مقابل کلام و فهم حسینی عاجز بودند؛ امروز نیز قرآن را آتش می‌زنند. قرآن کتاب بیان و رسانه است و به خودی خود می‌تواند انسان‌ها را نجات دهد. امام حسین(ع) از دشمن هیچ درخواستی نداشت فقط می‌خواستند که اجازه دهند قرآن و نماز بخوانند.

نواب تصریح کرد: در آینده سرنوشت دروغ‌گویانی که قرآن را به آتش کشیدند را خواهیم دید. قرآن معجزه جاوید الهی است و خداوند در قرآن تحدی کرده و بیش از ۱۴ قرن است که هل‌من‌ مبارز می‌طلبد. در آیات قرآن هیچ کس نتوانسته سوره یا آیه‌ای مانند قرآن بیاورد و دشمنان چون نمی‌توانند در مقابل قرآن کاری انجام دهند آن را به آتش می‌کشند. کسانی که بیماری دارند و نمی‌توانند چشم خود را در مقابل نور قرآن باز کنند آن را آتش می‌کشند. در عالم کدام کتابی است که در آن یک آیه مانند آیه قرآن وجود داشته باشد که اینقدر عالی با انسان‌ها صحبت کند.

وی اظهار کرد: در دین هیچ اکراهی وجود ندارد اما در کلام و رفتار کسانی که دم از حقوق بشر و آزادی بیان صحبت می‌کنند اکراه وجود دارد. ما به انجیل، زبور و همه کتب آسمانی قبل از پیامبر اسلام(ص) احترام می‌گذاریم و هیچ‌گاه آنها را آتش نمی‌زنیم.

تشکیل موکب‌های اندیشه‌ورز فاطمی

مینو اصلانی، مسئول کمیته بانوان اربعین ایران و عراق در این نشست بیان کرد: موکب‌های اندیشه‌ورز فاطمی شکل گرفته و در سه حوزه تربیتی، هویت و الگوی زن مسلمان و حجاب و عفاف به زائران خدمت‌رسانی می‌کند. در بسیاری از این موکب‌ها بانوان اندیشمند عراق حضور پیدا می‌کنند و به موضوع جایگاه زن مسلمان می‌پردازند.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از 15 نشست تخصصی برگزار شده و به جایگاه خانواده و نقش زنان در اربعین بحث و گفت‌وگو شده است. همچنین 10 هزار نفر از خادمان در دوره‌های آموزشی ۳۶ ساعته شرکت کردند و در حوزه رفتارها، مخاطب‌شناسی و فرهنگ مردم عراق را آموزش دیدند. بیش از هزار نفر از طلبه‌های خانم در این راهپیمایی حاضر می‌شوند و به سؤالات زائران پاسخ خواهند داد.

مسئول کمیته بانوان اربعین ایران و عراق افزود: همایش بین‌المللی زن، تحولات جهانی و اربعین حسینی در هفته گذشته برگزار شد و 15 مقاله از کشورهای مختلف و بیش از 100 مقاله از ایران به این همایش ارسال شد که همه آنها به صورت کتاب منتشر خواهد شد.

اصلانی اظهار کرد: امسال حدود 30 نفر از بانوان فرهیخته و اساتید برجسته حضور خواهند داشت. هشت نفر از خانم‌های قاری اعزام شدند که در موکب‌ها حضور خواهند داشت و در مواکب خانم‌ها تلاوت خواهند کرد. همچنین از زنان شهید کشور عراق و کشورهای جهان اسلام با محوریت شهید بنت‌الهدی صدر و خانواده‌های شهدای مدافع حرم تجلیل خواهد شد. تلاش کردیم تا در اکثر موضوعات فرهنگی مورد نیاز در قالب اعزام اساتید و نشست‌های مختلف برنامه‌ریزی داشته باشیم.

رونمایی از «پیاده‌روی مجازی اربعین حسینی»

در ادامه این نشست، مهدی شاملو، از اعضای کمیته فرهنگی و آموزشی در این نشست در رابطه با سایت محصول «پیاده‌روی مجازی اربعین حسینی» بیان کرد: خدا را شاکریم که این نرم‌افزار به اربعین امسال رسید و در سایت هیئت آنلاین ارائه خواهد شد. در این نرم‌افزار بیش از سه هزار تصویر ۳۶۰ درجه در بازه‌های زمانی مختلف ارائه شده است تا مردم از حال و هوای آن اماکن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: ۱۴۵۲ عمود از نجف تا کربلا وجود دارد که تصاویر ۳۶۰ درجه‌ای آنها به انتخاب کاربر در دسترس خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این نرم‌افزار به صورت مجازی سفر کنند. از داخل همه موکب‌های ایرانی عکس‌برداری شده است و مسافران می‌توانند موکب‌ها را مشاهده و برنامه‌ریزی کنند که در کدام موکب‌ها حاضر شوند.

رونمایی از آلبوم «راه عشق»

سیدمحمد موجانی، مسئول کارگروه قرآن کمیته فرهنگی و آموزشی در این نشست بیان کرد: آلبوم «راه عشق» مجموعه پنج ترَک به زبان‌های فارسی، عربی، ترکی، انگلیسی، اردو است که با حال و هوای فضای اربعین همراه باشد. این مجموعه مخاطبان خود را دعوت به راه قرآن که راه اباعبدالله(ع) است می‌کند.

وی درباره فعالیت‌های قرآنی در راهپیمایی اربعین حسینی گفت: با همکاری جامعه‌المصطفی 25 قاری از 12 ملیت مختلف در مراسم اربعین حضور پیدا می‌کنند و در مواکبی که تعیین شده تلاوت خواهند کرد. در مجموع 100 قاری و گروه‌های تواشیح در اربعین حضور پیدا می‌‌کنند. هر شب از عمود 12 و 22 به صورت زنده و مستقیم از صداوسیما تلاوت‌ها پخش‌ خواهد شد.

موجانی با اشاره به بیانیه‌ محکومیت هتک حرمت قرآن کریم گفت:‌ پیش‌بینی‌ می‌کنیم که این بیانیه با امضای 20 میلیون نفر به ثبت برسد و سپس طی یک سندی به دبیرکل سازمان ملل متحد برای تدوین قانون جلوگیری از اهانت به مقدسات ادیان و کتب آسمانی ارسال خواهد شد.

انتشار فراخوان هشتمین سوگواره بین‌المللی«عبرات»

حامد نگارش، دبیر کارگروه رسانه و فضای مجازی در این نشست بیان کرد: امسال فراخوان هشتمین سوگواره بین‌المللی«عبرات» از یک شهریور اعلام می‌شود که امروز از پوستر آن رونمایی خواهد شد. این سوگواره در رشته‌های عکس، شعر، تولیدات رادیویی، فیلم کوتاه، مستند و خوشنویسی برگزار خواهد شد که با محور شعار اربعین امسال جلوه شکوه و حماسه پیاده‌روی اربعین نشان داده شود.

وی افزود: با توجه به اهانتی که اخیراً به ساحت مقدس قرآن شد پویش و فراخوانی در خصوص این داده شده که در سایت «الاربعین» قابل مشاهده است. همچنین پویش ثبت ایده‌‌های رسانه‌ای در خصوص اربعین راه‌اندازی شده است.

وی درباره پویش «نائب‌الشهید» بیان کرد: اگر امروز تمامی زائران اربعین با صحت، آرامش و امنیت به این زیارت مشرف می‌شوند مدیون خون شهدا هستند و امسال با تأکید بر شهدای مدافع حرم و امنیت می‌توانند در سامانه ثبت‌نام، شهید خود را انتخاب، کارت شهید را چاپ و در راه‌پیمایی اربعین شرکت کنند.  

چهار عمود و چهار شعار

فضل‌الدین موسوی، اعضای کمیته آموزشی و فرهنگی در این نشست بیان کرد: برنامه‌ریزی شده تا در چهار عمود از مسیر اربعین به موضوعات فرهنگی بپردازیم؛ در عمود۴۳۰ که موکب مشترک اهالی بصره و مردم خوزستان است و به موضوع ادای احترام به قرآن با شعار «در مسیر زندگی حسین(ع) با قرآن» می‌پردازد.

وی ادامه داد: عمود بعدی عمود 533 موکب قالت‌النصر به موضوع تجدید بیعت با شهدای مقاومت با شعار «در مسیر زندگی حسین(ع) با شهدا» است. سومین عمود شماره 809 است که به موضوع حجاب و عفاف زینبی با شعار «در مسیر زندگی حسین(ع) با صولت زینبی(س)» می‌پردازد. عمود چهارم به شماره 834 با موضوع اتحاد و همبستگی با مقاومت فلسطین با شعار «در مسیر زندگی امام حسین(ع) با حمایت از مظلوم» می‌پردازد. این چهار شعار و نماد با کمک دوستان رسانه‌ای اجرا خواهد شد.

رونمایی از سایت جامعه «الاربعین»

علی اسدی، مسئول سامانه‌های کمیته فرهنگی و آموزشی در این نشست بیان کرد: امسال توانستیم سایت جامعه «الاربعین» را رونمایی کنیم و به بهره‌برداری برسانیم. به صورت ویژه یک رباتی در این سایت طراحی شده که تمام سؤالات و دغدغه‌های زائران را پاسخ می‌دهد. همچنین سامانه‌های آموزش، همایش ذیل همین سایت آماده شده و قابل استفاده مخاطبان است.

ایجاد موکب‌های علمی

حجت‌الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در این نشست بیان کرد: چند کار جدید امسال اجرا شده است که می‌توان به موکب‌های علمی اشاره کرد؛ 8 حلقه علمی در موضوعات مختلف در نجف برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: مراسم ویژه‌ تجلیل از شهید ابومهدی المهندس روز 9 شهریور در نجف بر سر مزار این شهید برگزار می‌شود. طرح تکریم از هزار موکب برگزار خواهد شد. امسال آموزش‌های مهارت افزایی گسترده خواهد بود و به صورت مجازی و حضوری کارگاه‌هایی برگزار می‌شود.

احمدی افزود: برنامه‌ریزی شده تا همه اتوبوس‌هایی که از تهران عازم مرز هستند یک مبلغ در اتوبوس حضور داشته باشند و بیش از دو هزار روحانی ساماندهی شدند که اتوبوس‌ها را همراهی خواهند کرد. همچنین بسته‌های فرهنگی نیز تهیه شده است که در اختیار زائران قرار خواهد گرفت.

وی در پایان تأکید کرد: باید توجه کرد که به حاکمیت دولت عراق احترام گذاشت، قوانین و مقررات کشور عراق مورد احترام واقع و مرجعیت دینی تقویت شود و مردم عراق به عنوان میزبانان اصلی مورد تکریم قرار گیرند. در چهل موکب مراسم سخنرانی و عزاداری با اعزام 70 سخنران و مداح کشوری برگزار خواهد شد.

همچنین، در پایان این مراسم از سه پوستر «پیاده‌روی مجازی اربعین حسینی»، آلبوم «راه عشق» و سوگواره بین‌المللی «عبرات» رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha