از شبیه‌سازی پیاده‌روی اربعین برای مناسبت‌های دیگر پرهیز شود
کد خبر: 4165125
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸
در گفت‌وگو با ایکنا تأکید شد؛

از شبیه‌سازی پیاده‌روی اربعین برای مناسبت‌های دیگر پرهیز شود

یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه از شبیه‌سازی پیاده‌روی اربعین برای مناسبت‌های دیگر پرهیز شود، گفت: باید تلاش شود پیاده‌روی اربعین ویژه اربعین باقی بماند تا جایگاه این مراسم باشکوه حفظ و از ابهت آن کاسته نشود.

حجت‌الاسلام مصطفی سلیمانیان استاد حوزه علمیه در همدان،حجت‌الاسلام مصطفی سلیمانیان، استاد حوزه علمیه در همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با تأکید بر اینکه باید مراسم پیاده‌روی اربعین ویژه اربعین باقی بماند، گفت: لازم است از شبیه‌سازی اربعین برای مناسبت‌های دیگر پرهیز شود، چراکه باید جایگاه اربعین حفظ و ابهت نام و عملکرد امام حسین(ع) از بین نرود. به‌عنوان نمونه در بیان نام حضرت حجت مرسوم است که ما می‌ایستیم، این ویژه امام زمان(عج) است و این ایستادن به مفهوم آمادگی انسان برای قیام حضرت حجت(عج) است.

وی ادامه داد: پیاده‌روی به سمت حرم سیدالشهدا(ع) دارای ثواب بسیاری است و در روایات متعددی به آن تأکید شده است؛ امام صادق(ع) در این باره می‌فرمایند که هر کس با پای پیاده نزد سیدالشهدا(ع) بیاید خداوند برای هر قدم او حسنه‌ای می‌نویسد، گناهی از او پاک می‌کند و درجه‌ای بالاتر می‌برد. به عبارتی می‌توان گفت علت بالا بودن ثواب پیاده‌روی اربعین این است که قیام سیدالشهدا(ع) یک قیام توحیدی است. بنابراین، آنچه که در این مسیر انجام می‌شود، قطره اشکی که ریخته می‌شود و یا پیاده‌روی که برای زیارت ایشان انجام می‌شود با معیار توحید سنجیده می‌شود. به همین دلیل پیاده‌روی اربعین ارزش بسیاری دارد و زنده نگه داشتن قیام امام حسین(ع) با آیین پیاده‌روی، زنده نگه داشتن توحید است.

استاد حوزه علمیه همدان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه پیاده‌روی اربعین از گذشته‌های دور وجود داشته و به‌صورت فردی یا گروهی انجام می‌شد، افزود: گاهی شرایط اجتماع به حدی در خفقان بود که افرادی که اقدام به زیارت امام حسین(ع) در اربعین می‌کردند شکنجه می‌شدند، قطع عضو برای آنها انجام می‌شد و... چراکه پیاده‌روی اربعین توحید را زنده می‌کرد و در مقابل شرک، طاغوت، فساد و شیطان‌پرستی قرار می‌گرفت و موقعیت دشمنان اسلام را به خطر می‌انداخت.

وی تصریح کرد: در زمان صدام نیز چنین وضعیتی بر کشور عراق حاکم بود که پس از سقوط صدام، گویی که علاقه شدید مردم عراق و دوستداران اهل بیت(ع) ۲۰ سال در دل آنها مانده بود، که یکباره این آتشفشان معنویت با سقوط صدام فوران کرد و مردم مسلمان عراق و سایر کشورهای اسلامی هر آنچه که در این 20 سال قرار بود انجام دهند به یکباره نشان دادند.

سلیمانیان رسانه‌ها به‌ویژه خبرگزاری بین‌المللی قرآنی ایکنا را عامل مهمی برای گسترده شدن جهانی فرهنگ اربعین دانست و گفت: در گسترش فرهنگ پیاده‌روی اربعین و تبیین نقش و اهداف این پیاده‌روی، رسانه‌ها با آگاه‌سازی مردم را در این زمینه یاری کردند.

وی ادامه داد: زائران زیادی وارد کشور عراق می‌شوند که هزینه‌های بسیاری متوجه به دولت است، بنابراین لازم است زائران آداب میهمانی را رعایت کرده و ضمن رعایت قوانین این کشور و بهداشت فردی و اجتماعی، مشکلات سفر را تحمل کنند و گلایه خاصی انجام ندهند.

توحید و خداپرستی؛ مهم‌ترین پیام اربعین

استاد حوزه علمیه همدان تأکید کرد: مهم‌ترین پیام اربعین همان توحید، خداپرستی و بودن با اهل بیت و ولایت است، اگر چنین پدیده‌ای شکل گرفته همگی مردمی و عنایت الهی است و نشان داده می‌شود که مردم می‌توانند در مقابل طاغوت‌های زمانه بایستند؛ یک عزم جهانی برای این مبحث در بین همه مسلمانان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه سفر اربعین بهترین فرصت برای انتقال فرهنگ عاشورایی و حتی فرهنگ ایرانی است، افزود: چنین جمعیت عظیمی از ایران این پیام را به جهانیان می‌رساند که با وحدت می‌توان در مقابل طاغوت ایستاد و این جریان را می‌توان از مردم ایران الگو گرفت که با دستان خالی در مقابل حکومت ۲۵۰۰ ساله پادشاهی و حکومتی که ابرقدرت‌ها آن‌را حمایت می‌کردند، ایستاد.

سلیمانیان گفت: یکی دیگر از پیام‌های اربعین توجه به فضای حقیقی است، در میان این همه تبلیغات فرقه‌ها و عرفان‌های کاذب و ضد دینی، حرکت میلیونی اربعینیان آن هم از قشرها و تفکرات مختلف نشان می‌دهد کسانی که در فضای مجازی غرق شده‌اند حقیقت چیز دیگری است و بزرگ‌ترین اجتماع جهانی اربعین با عنوان پیاده‌روی اربعین شکل گرفته که ناقض تمام تلاش‌های آنها در فضای مجازی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش توصیه کرد: کسانی که نمی‌توانند با پای پیاده زائر امام حسین(ع) باشند با پای دل به زیارت ایشان بروند، هر روز به یاد سیدالشهدا(ع) باشند، در مراسم و موکب‌ها شرکت کنند و خود را همراه و همسفر با این زائران ببینند. افرادی که توانمند هستند از منظر مالی به زائران کمک کنند و به فکر حل مشکلات مردم باشند، این ایام بهترین فرصت برای دست‌گیری از نیازمندان است از رفع مشکلات مالی گرفته تا آزادسازی زندانیان، تأمین هزینه‌های درمانی نیازمندان، برطرف کردن اختلاف‌های خانوادگی و... حتی اگر کسانی موقعیت شرکت در این راهپیمایی عظیم را ندارند به‌صورت اردوی جهادی به مناطق محروم سرکشی و درصدد حل مشکلات آنها برآیند.

سلیمانیان گفت: زائران حرم امام حسین(ع) در بازگشت از حرم امام حسین(ع) با کوله‌باری از طلا که همان حالات روحی و معنوی کسب شده است برمی‌گردند. بنابراین، باید این طلا را از دزدی شیطان در امان نگه دارند و با تهمت، غیبت و تندخویی و بی‌ادبی آن را از دست ندهند.

وی بیان کرد: این جمعیت میلیونی فراموش نکنند که هنگام عبور از مرز متوجه باشند این مرز را خون پاک شهدایی که در هشت سال دفاع مقدس ریخته شده مانند خط قرمزی مرز ایران و عراق را شکل داده است و آن خون این برکات را فراهم کرده است و موکب‌ها برقرار شده و هزاران نفر از برکات آن استفاده می‌کنند. بنابراین، هنگام عبور از مرزها و در این سفر به یاد شهدا باشیم.

سلیمانیان گفت: این جمعیت یک سرزمین جدیدی تشکیل داده‌اند که ۲۰ میلیون جمعیت دارد، از نجف تاکربلا شکل گرفته؛ این کشور زبان ثابت ندارند، از تمام قاره‌ها شرکت‌کننده دارد، یک رهبر معنوی با نام سیدالشهدا(ع) نیز دارد، این منطقه همان منطقه‌ای است که بارها مورد هجوم دشمنان قرار گرفته است، اما اکنون این جمعیت 20 میلیونی با یک پرچم واحد با نام لبیک یا حسین با زبان دل در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. در این کشور ایجاد شده نیاز چندانی به دستگاه قضایی وجود ندارد و یک پیام دارند، ما مردم با همه فرهنگ‌های مختلف کنار یکدیگر جمع شده‌ایم و این نشان می‌دهد می‌توان وحدت اصلی را در کنار امامت معنا کرد.

عاطفه ابرار پیراسته

انتهای پیام
captcha