زیارت به سلامت + فیلم
کد خبر: 4166325
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۷
زندگی سالم به روایت طب ایرانی/ 1

زیارت به سلامت + فیلم

در پیاده‌روی اربعین با پرهیز از مصرف بی‌رویه انواع خورش‌ها و شیرینی‌ها، حفظ لینت مزاج و آرام و سبک نگه داشتن دستگاه گوارشمان می‌توانیم سلامتی خودمان را حفظ کنیم.

چگونه در سفر اربعین سالم بمانیم+ فیلمطب ایرانی در سال‌های اخیر توجه بسیاری از مردم و مسئولان بهداشت و درمان کشور را به خود معطوف کرده است. شاهد این موضوع افزایش قابل توجه تعداد عطاری‌ها و افرادی که خود را پزشک سنتی معرفی می‌کنند و از سوی دیگر واکنش‌های مثبت و منفی مسئولان بهداشت و درمان به درمان‌های مطرح در این طب است. اقبال مردم به این افراد نیز به شدت افزایش یافته ولی متأسفانه در این میان تعدادی از افراد با سوء استفاده از مشکلات و بیماری‌های مردم با مطرح کردن ادعاهای غیر علمی به کلاه‌برداری از مردم اقدام می‌کنند.

خبرگزاری ایکنا، برای آشنایی هر چه بیشتر مردم با حقایق مربوط به طب ایرانی سلسله درس‌گفتارهای «زندگی سالم به روایت طب ایرانی» را با تدریس حسین رضایی‌زاده، دکتری تخصصی طب سنتی ایران و معاون توسعه سلامت طب ایرانی وزارت بهداشت انجام داده است.

بخش اول و دوم این گفت‌وگوها با توجه به حضور گسترده مردم ایران در راهپیمایی اربعین به توصیه‌های طب ایرانی برای زائران اربعین اختصاص یافته است و در بخش‌های بعدی موضوعات تخصصی مربوط به طب ایرانی مطرح خواهد شد.

بخش اول این مجموعه که با محور زیارت اربعین تهیه شده است را با هم می‌بینیم و می‌خوانیم:

«زیارت به سلامت؛ ان‌شاء‌الله کسانی که عازم سفر اربعین و زیارت مرقد شهدای عزیز کربلا هستند، سفرشان به سلامت باشد. پیاده‌روی اربعین یک سفر طولانی معنوی است که اگر در این سفر از سلامتی خود مراقبت نکنیم می‌تواند با عوارضی همراه باشد؛ به خصوص اکنون که در فصل بسیار گرم قرار داریم و از سوی دیگر تجمع جمعیتی، می‌تواند شرایط خاصی را برای ما رقم بزند.

از عنوان «زیارت به سلامت» استفاده کردم. این عنوان، نام کتابی است که از سوی دفتر طب ایرانی و به قلم ناصر رضایی‌پور تدوین شده است. این کتاب در مورد آداب معنوی، جسمی و شرایطی است که کمک می‌کند زائران در طول سفر سلامتی خود را حفظ کنند. برای اینکه بیشترین بهره معنوی را از این سفر ببریم توصیه می‌کنم این کتاب که به صورت کوتاه، ساده و مصور نوشته را حتماً مطالعه و برای افرادی که عازم این سفر هستند ارسال کنید.

مراقب باشیم؛ فصل گرما است و بیماری‌های ناشی از گرمازدگی در کمین ما هستند. حتماً آب و مایعات به اندازه کافی بنوشید. مثل توصیه‌هایی که در ماه مبارک رمضان داریم، مراقب باشیم ترکیباتی که ادرارآور هستند، مثل چای زیاد و پررنگ را بیش از حد ننوشیم چراکه از یک سو مایعات دریافت می‌کنیم ولی از سوی دیگر تحریک دستگاه دفع ادرار باعث می‌شود حجم زیادی از مایعات بدن را از دست بدهیم. البته باید خربزه، هندوانه، چای و ... خورد اما باید مصرف این مواد به اندازه و در فواصل مختلف روز باشد.

از سوی دیگر استفاده از ترکیباتی مثل لیموترش، شربت آبلیمو و شربت خاکشیر در این ایام بسیار مفید است. استفاده از گلاب و یا پاشیدن گلاب برای خنک کردن نیز بسیار توصیه می‌شود. زائران می‌توانند دستمالی که در جای سرد مثل یخچال یا یخدان نگهداری شده است را به مقداری گلاب آغشته کرده و بر روی سر و صورت خود قرار دهند؛ این کار از گرمازدگی پیشگیری و کمک می‌کند حال بهتری داشته باشیم.

استفاده از پارچه‌‌هایی شبیه به چفیه‌ نیز به کاهش تابش آفتاب بر بدن کمک می‌کند؛ البته برای اینکه کمترین مواجهه مستقیم با نور آفتاب را داشته باشیم باید پیاده‌روی‌ها را به ساعات اولیه صبح و ساعات غروب و یا پایان شب موکول کنیم.  

استفاده از خورش‌ها و سوپ‌های ساده، سوپی که داخل آن آلوبخارا، کدو و سبزی گشنیز باشد ضمن اینکه رطوبت‌بخش و ملین هستند به تأمین رطوبت مورد نیاز بدنمان کمک می‌کنند. توصیه اکید ما به زائران این است که در مصرف خوراکی‌ها دقت شود؛ به خصوص اینکه مردم عراق خیلی دوست دارند از زائران پذیرایی گرم و صمیمانه داشته باشند و انواع شیرینی‌ها و حلواهای عربی را به شما پیشکش می‌کنند. در مصرف این مواد کمی خوددار باشید؛ برای اینکه حرارت و کالری بالایی که این ترکیبات دارند باعث تشدید حرارت بدن می‌شود. به اندازه تأمین انرژی مورد نیازمان از این مواد خوراکی استفاده کنید اما زیاده‌روی نکنید.

از سوی دیگر تنوع غذایی و استفاده از انواع خورش‌ها و شیرینی‌ها باعث مشکلات گوارشی و تشدید نفخ و رفلاکس و مانع قدرت ما در پیاده‌روی و بهره معنوی در این سفر خواهد شد. پس مراقبت کنیم با پرهیز، حفظ سلامتی، لینت مزاج و آرام و سبک نگه داشتن دستگاه گوارشمان سلامتی خودمان را در این سفر معنوی حفظ کنیم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۶/۱۱ - ۱۴:۲۵
0
0
عالی بود
captcha