پیشنهاداتی برای شکرانه اربعین به زائران
کد خبر: 4167117
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۶
شکرانه زیارت اربعین/ 3

پیشنهاداتی برای شکرانه اربعین به زائران

اگر خدمت موکب‌ها‌ در مسیر اربعین حسینی، نمونه‌ای از سخاوت و گذشت‌های حضرت اباعبدالله(ع) است، می‌توان با الهام از سیره امام، جلوه‌های این خدمت را به تناسب نیازها و گره‌های موجود در جامعه توسط خود زائران توسعه داد.

زائران اربعیناگر خدمت موکب‌ها‌ در مسیر اربعین حسینی، نمونه‌ای از سخاوت و گذشت‌های حضرت اباعبدالله(ع) است، می‌توان با الهام از سیره امام، جلوه‌های این خدمت را به تناسب نیازها و گره‌های موجود در جامعه توسط خود زائران توسعه داد. زائران اربعین پس از بازگشت از زیارت، می‌توانند به شکرانه حضورشان در تجمع میلیونی دوستداران حضرت اباعبدالله(ع)، در حد توان قدمی برای رفع مشکلات موجود پیرامون خود بردارند.

 رستم کردزنگنه، معاون مشارکتهای مردمی بهزیستی خوزستان درباره زمینه‌های مورد نیاز جهت مشارکت‌های مردمی  در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از خوزستان گفت: مشارکت‌های مردمی، طیف گسترده‌ای از کمک‌ها را شامل می‌شود و حوزه‌های مختلف اطعام، مسکن، اشتغال، جهیزیه، ازدواج، درمان و ... را در برمی‌گیرد. برخی ممکن است نیت خاص در هر یک از این زمینه‌ها داشته باشند و حمایت خود را به یک بخش خاص مثلا تأمین جهیزیه یا درمان معطوف کنند. برخی نیز نیت عام دارند.

وی افزود: در حال حاضر دو خیر اعلام آمادگی کرده‌اند که شیرخوارگاهی در اهواز بسازند و سرمایه 20 میلیارد تومانی برای این کار در نظر گرفته‌اند، مجوزهای ساخت شیرخوارگاه هم گرفته شده و منتظر خیری هستیم که ساختمان قدیمی که در آن زمین وجود دارد تخریب کند و زمین را به خیرین تحویل دهد. ساخت‌وساز دولتی در حال حاضر ممنوع است، اما خیرین می‌توانند این کار را به سرانجام برسانند.

تکمیل واحدهای خیرساز نیازمندان؛ فرصتی برای شکرانه اربعین زائران 

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی خوزستان ادامه داد: با توجه به گرمای هوا، یکی از نیازهای ضروری در استان خوزستان، تعمیر و گازگیری کولر است. مهم‌ترین درخواست جامعه هدف ما در فصل گرما، همین موضوع است. ما برای رفع این مسئله، مراکز مثبت زندگی را در محلات فعال کرده‌ایم. علاوه بر این‌ 52 واحد خیرساز در شیبان داریم که متعلق به خانوارهای دارای سه معلول و بالاتر است. پیشرفت فیزیکی این واحدها در حدود 70 یا 80 درصد است و برخی در مراحل نازک‌کاری هستند که باید کامل شوند تا بتوانیم به خانواده‌ها تحویل دهیم. نیاز این واحدها شاید 10 کیسه سیمان و یک کامیون ماسه باشد.

وی بیان کرد: علاوه بر بهزیستی، یکی از دیگر مجموعه‌هایی که می‌تواند زمینه مشارکت‌های مردمی را برای رفع برخی نیازهای موجود در جامعه فراهم کند، جمعیت هلال احمر است که بزرگترین تشکل مردم‌نهاد کشور است و تلاش می‌کند واسطه بین توان توانمندان و نیاز نیازمندان باشد.


بیشتر بخوانید:

بیژن فتاحیراد، معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان خوزستان نیز به خبرنگار ایکنا گفت: ما از عموم مردم دعوت می‌کنیم که به عضویت داوطلبی جمعیت هلال احمر نائل بشوند و با مراجعه به سایت جمعیت هلال احمر و از طریق لینکی که اختصاص به عضویت داوطلبی در جمعیت هلال احمر دارد به مجموعه داوطلبی ما بپیوندند.

وی افزود: جمعیت هلال احمر بزرگترین تشکل مردم‌نهاد کشور است و همه کسانی که علاقه‌مند به انجام فعالیت‌های امدادی، بشردوستانه و عام‌المنفعه هستند، می‌توانند به‌صورت افتخاری به عضویت این تشکل دربیایند. افرادی که عضو می‌شوند می‌توانند در وهله اول آموزش کمک‌های اولیه را در جمیت هلال احمر طی کنند و براساس مهارت و سوابق فعالیتی که دارند، در گروه‌های مختلف سنی عضو بشوند و چه در شرایط عادی و چه در بحران‌ها در فعالیت‌های هلال احمر مشارکت کنند.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان خوزستان بیان کرد: در زمینه موضوعات عام‌المنفعه  چه در ایام اربعین و چه در طول سال، پروژه‌های محرومیت‌زدا و طرح‌‎های مناسبتی معیشتی و سلامت‌محور داریم که برای اجرا و پشتیبانی آنها نیازمند کمک‌های مردمی است. افراد علاقه‌مند می‌توانند کمک‌های مردمی خود را به حساب جمیعت هلال احمر واریز کنند و در صورت ارسال فیش واریزی خود، این کمک‌ها طبق نظرشان که مشارکت در کارهای عام‌المنفعه و خیرخواهانه به نیازمندان است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فاتحی راد ادامه داد: ما با استفاده از ظرفیت پزشکان و پرستاران داوطلب و براساس نیازسنجی که شهرستان‌ها انجام می‌دهند، تیم‌های درمانی به مناطق محروم و کم‌برخوردار اعزام می‌کنیم که ویزیت رایگان انجام می‌دهند.

معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان خوزستان بیان کرد: چون به بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم ما طرحی به نام «ارمغان مهر» داریم. علاقه‌مندان می‌توانند نوشت‌افزار و البسه دانش‌آموزان مناطق محروم را تأمین کنند و در اختیار شعب جمعیت هلا احمر قرار دهند.

فتاحی راد افزود: در برخی مناطق بنا به مشکلاتی که در استان وجود دارد، خانواده‌های نیازمند طیف گسترده‌ای را در برمی‌گیرد؛ مثلا شهرستان اندیکا، شهرستان محروم شاخص کشوری است. خیرین و زائران اگر مورد خاصی برای کمک و حمایت در نظر دارند، زمینه کمک‌رسانی در جمعیت هلال احمر فراهم است و ما با افتخار در خدمت مردم عزیز هستیم.

وی یکی از طرح‌های جمعیت هلال احمر را طرح توسعه مناطق کم‌برخودار معرفی کرد و گفت: این طرح با مشارکت چند دستگاه دیگر در استان در حال اجراست. این طرح با عنوان دو هزار و 20 محله در کشور شناخته می‌شود. ما در هفت شهرستان خود، 10 خانه هلال راه‌اندازی کردیم که در محلات آنها، خانوارهای بی‌سرست، زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های نیازمند را جهت بهره‌مندی از حمایت‌ها شناسایی کرده‌اند. زمینه برای حضور خیرین در این طرح‌ها فراهم است.

انتهای پیام
captcha