بهره‌مندی از ظرفیت بانوان قرآنی در «مستورا»
کد خبر: 4179030
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران/ 9

بهره‌مندی از ظرفیت بانوان قرآنی در «مستورا»

رئیس سازمان دارالقرآن با بیان اینکه بانوان ۷۰ درصد مخاطبان فعالیت‌های قرآنی را تشکیل می‌دهند، گفت: از شبکه بانوان قرآنی کشور در طرح «مستورا» بهره‌مند خواهیم شد.

یکی از نهادهای همکار با مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه مؤسسه امام رضا(ع) به منظور اجرای نخستین آئین نکوداشت و تکریم بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران(دوم آذر)، سازمان دارالقرآن الکریم وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است. با توجه به برگزاری این مراسم برای تکریم بانوان مروج، مبلغ و فعال قرآنی و نیز ضرورت بررسی نقش بانوان کنشگر قرآنی در عرصه‌های مختلف با حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

ایکنا_ تاریخچه‌ای از محافل تأثیرگذار قرآنی بانوان برای اعتلای نام قرآن و عترت وجود دارد؟

بانوان سهم ارزشمندی در انجام امور قرآنی دارند و قشر مهمی از مخاطبان فعالیت‌های قرآنی کشور محسوب می‌شوند. از حدود ۹ هزار مؤسسه و خانه قرآن ۷۰ درصد مؤسسان و مدیران مؤسسات بانو هستند. این آمار نشان‌ می‌دهد که بسیاری از رویدادهای قرآنی به برکت حضور بانوان اتفاق می‌افتد. بانوان قرآنی کشور همواره در اعتلای فرهنگ اسلامی و گفتمان‌سازی تربیت قرآنی و توسعه فرهنگ و آموزه‌های قرآنی نقش برجسته‌‎ای داشته‌اند، به‌ طوری‌ که تعداد چشمگیری از فعالان قرآنی و مخاطبان برنامه‌های قرآنی اعم از اساتید، حافظان، قاریان، مدیران و خادمان را دربرمی‌گیرند.

ایکنا_سازمان دارالقرآن برای حمایت و ساماندهی امور بانوان قرآنی کشور چه برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد؟ 

سازمان دارالقرآن الکریم از چند سال پیش ایده تشکیل هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی را پیگیری کرده است تا بتواند امور بانوان قرآنی را ساماندهی کند. پس نیاز بود که در مرکز استان و شهرستان‌ها جمعی از بانوان نخبه و ایده‌پرداز در طراحی، پیگیری و مهم‌تر از آن جریان‌سازی امور قرآنی به سازمان دارالقرآن کمک کنند. لذا نقش راهبردی و ظرفیت کم‌نظیر بانوان در گفتمان‌سازی فعالیت‌های قرآنی اهمیت دارد.

سازمان دارالقرآن با برنامه‌ریزی طرح‌های کاربردی که نخستین آن حفظ موضوعی ۱۲ آیه مرتبط با حجاب، عفاف و خانواده با عنوان «مستورا»(اطلاعات بیشتر درباره این طرح فردا طی نشست خبری اعلام می‌شود.) و براساس آیه 45 سوره اسراء «وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا» است، عزم خود را جزم کرده است تا از ظرفیت خوب بانوان کشور بهره کاملی ببرد و بتواند اتفاقات چشمگیر قرآنی را شکل دهد. بدین ترتیب نقشی که هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی در فعالیت‌های قرآنی کشور خواهند داشت، جریان‌سازی اتفاقات مهمی است که مرتبط با نیاز‌های واقعی مردم در سال ۱۴۰۲ است.

ایکنا_ زنان در حفظ اخلاق و حاکمیت قرآنی در جامعه چه نقشی دارند؟ 

حضرت امام خمینی(ره) در ابتدای انقلاب در دیداری با بانوان به صراحت فرمودند: شما با حضور و پشتیبانی که از همسرانتان داشته‌اید، انقلاب کردید. بانوان در پرورش انسان‌های انقلابی، تربیت و هدایت مردان باتقوا و شجاع و پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

بانوان به عنوان نیمی از جامعه در شکل‌گیری هویت ایرانی ـ اسلامی و تمدن اسلامی نقش بارزی را ایفا کرده‌اند و آنان در نقش همسر و مادر محور کانون خانواده هستند و در حفظ اخلاق و حاکمیت قرآن نقش درخوری دارند. امیدواریم خدای متعال توفیق دهد تا بتوانیم از ظرفیت ارزشمند بانوان فعال قرآنی نهایت بهره را ببریم.

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha