برپایی شورای سیاستگذاری نمایشگاه و اعلام شعار هفته قرآن و دانشگاه
کد خبر: 4179495
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته

برپایی شورای سیاستگذاری نمایشگاه و اعلام شعار هفته قرآن و دانشگاه

دومین هفته آبان‌ماه شاهد ابلاغیه انتقال شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی از سوی رئیس‌جمهور بودیم، در این هفته همچنین جلسه شورای سیاستگذاری سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

ابلاغ قرآنی رئیس جمهور و برگزاری شورای سیاستگذاری نمایشگاه

به گزارش ایکنا، رویدادهای قرآنی دومین هفته آبان‌ماه با اعلام معاون فرهنگی وزیر ورزش مبنی بر شناسایی استعدادهای قرآنی که در عرصه ورزش فعالیت دارند، شروع شد. در ادامه شاهد انتشار خبری مبنی بر تدوین برنامه عملیاتی حفظ موضوعی قرآن کریم بودیم.

ابلاغ جزئیات انتقال شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سوی رئیس‌جمهور، برگزاری شورای سیاستگذاری سی و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن، شروع داوری مرحله مقدماتی مرحله کشوری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن، ناکامی نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور قزاقستان و موفقیت بانوان ایرانی در مسابقات مجازی قرآن کشور عراق از دیگر رویدادهای مهم هفته جاری بود. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته خواهیم داشت؛

شناسایی استعدادهای قرآنی از سوی وزارت ورزش

سینا کلهر، معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان از برگزاری جشنواره قرآنی و محافل انس با قرآن از سوی این وزارتخانه با حضور ورزشکاران خبر داد و گفت: این جشنواره با هدف شناسایی استعدادهای قرآنی جامعه ورزشی کشور و حضور در مسابقات قرآن برپا می‌شود.

تدوین برنامه عملیاتی حفظ موضوعی قرآن

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به برگزاری جلسه کارگروه حفظ موضوعی و حفظ عمومی قرآن کریم طی روزهای گذشته، از تدوین برنامه عملیاتی حفظ موضوعی قرآن کریم خبر داد و گفت:‌ در این نشست پیش‌نویس حفظ موضوعی قرآن کریم که در بردارنده مبانی و نگاشت نهادی توسعه برنامه‌های حفظ موضوعی قرآن در کشور و حاصل چندین جلسه کارشناسی کارگروه با حضور اساتید و صاحب‌نظران این حوزه بود، ارائه شد.

جزئیات انتقال شورای توسعه فرهنگ قرآنی 

سرپرست دبیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی این هفته با حضور در برنامه رادیویی افق به بیان جزئیات انتقال شورای توسعه پرداخت. وی با اشاره به اینکه در جلسه انتقال شورای توسعه فرهنگ قرآنی یک جمع‌بندی شش‌ماده‌ای از سوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگ قرآنی ارائه شد، گفت: با نگاه کردن به این شش ماده پاسخ تمام ابهامات مربوط به این انتقال داده خواهد شد. سه ساله بودن این انتقال بر اساس پیشنهاد حجت‌الاسلام قمی بود،‌ بعد از اینکه این مصوبه از سوی شورا به تصویب رسید، آقای قمی گفت بعد از سه سال، کارکردِ ما ارزیابی شود و مجدداً تصمیم مقتضی گرفته شود. 

نشست شورای عالی قرآن شهرداری تهران

نشست شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران با حضور جمعی از مدیران و نمایندگان دستگاه‌های قرآنی کشور با موضوع بررسی برنامه‌های قرآنی کلان شهر تهران، ساماندهی خدمات‌دهی به مجموعه‌های قرآنی شهرداری و شهر تهران و بررسی کارگروه‌های تخصصی شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران برگزار شد. در بخشی از این نشست، مهدی سیفی، رئیس این شورا با اشاره به ظرفیت‌های شهرداری تهران برای انجام فعالیت‌های قرآنی شاخص، گفت: امروز مراکز و سازمان‌های بسیاری در گستره فعالیت‌های قرآنی شهر تهران داریم که می‌توانیم از ظرفیت تمامی آن‌ها در اجرای برنامه‌ها و طرح‌های قرآنی موثر، تجربه‌شده و مبتلابه مردم در شهر تهران استفاده کنیم.

تبیین ابعاد راهبردی عملیات طوفان‌الاقصی برای فعالان قرآنی

نشست بررسی مسائل فلسطین و ابعاد راهبردی عملیات طوفان‌الاقصی، هفتم آبان‌ماه در محل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور برخی فعالان قرآنی کشور به صورت حضوری و مشارکت مجازی اساتید، مربیان و مدیران موسسات قرآنی برگزار و طی آن علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد به بیان ابعاد مختلف عملیات طوفان‌الاقصی پرداخت. 

شناسایی رابطان قرآنی روستاها

رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی از شناسایی فعالان قرآنی روستاها به منظور بهره‌مندی از آنها به عنوان رابط قرآنی خبر داد و گفت: تاکنون بیش از پنج هزار روستا از حدود دو هفته قبل تحت پوشش این برنامه قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود تعداد روستاهای دارای رابط قرآنی به ۱۰ هزار روستا برسد.

راه‌اندازی عملیات قرآنی طوفان‌الاقصی

عملیات قرآنی طوفان الاقصی با هدف استفاده از شبکه مردمی جلسات خانگی قرآن کریم و بهره‌مندی از ۱۲ هزار جلسه خانگی قرآن در سطح کشور به نیت حمایت و یاری مردم فلسطین از سوی پویش مردمی ستاره‌های زمین راه‌اندازی شد. در این عملیات جلسات قرآن با حضور اعضای خانواده یا با دعوت از اقوام در سطح محله و فضای مجازی راه‌اندازی می‌شود. برهمین اساس محلات اعم از مساجد، مدارس، پایگاه‌های بسیج، بوستان‌ها و... و فضای مجازی، شامل پخش زنده اینترنتی مانند پخش اینستاگرامی، انتشار صوتی یا فیلم جلسات در گروه‌های فامیلی، دوستانه و... صورت می‌گیرد.

آماری از وضعیت چاپ قرآن در کشور

مرکز نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم سازمان دارالقرآن آمارهایی را از حوزه چاپ و نشر قرآن ارائه کرد که براساس آن از اواخر بهمن‌ماه ۱۳۹۸ هجری شمسی، تعداد ۱۳۵ ناشر حوزه چاپ و نشر قرآن در کشور، اقدام به چاپ مصحف شریف با تنوع در خط، ترجمه، قطع، صفحه‌آرایی و … کرده‌اند. در طول سه سال گذشته ناشران قرآن کریم از ۳۴ ترجمه در چاپ قرآن‌ها استفاده کرده‌اند که بیشترین آمار آن با ۱۲۸ مجوز مربوط به ترجمه استاد شیخ حسین انصاریان در شمارگان ۹۶۰ هزار نسخه، بوده است. 

ابلاغ ماده‌واحده قرآنی از سوی رئیس جمهور

ماده‌واحده «انتقال شورای توسعه فرهنگ قرآنی و دبیرخانه و صندوق مرتبط با آن به سازمان تبلیغات اسلامی» که در جلسه ۸۸۹ مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۱۸ به‌تصویب رسیده است از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابلاغ شد. بر اساس تبصره یک این ماده واحده رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، به عنوان رئیس شورای مذکور محسوب می‌شود و دبیر این شورا از میان دو نفر از صاحب‌نظران مطرح قرآنی با معرفی رئیس شورا و انتخاب و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعیین می‌شود.

نمایشگاه قرآن کریم

تصمیم دارالقرآن بسیج در مورد آزمون معارفی

طی روزهای گذشته مرحله اول(نیمه‌نهایی) بخش معارفی سی‌اُمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج به صورت آنلاین و در رشته‌های مختلف برگزار شد. آزمونی که البته در چند نوبت با اختلال مواجه شد و مسئولان برگزاری مسابقات را ناگزیر از تغییر زمان برگزاری آزمون در چند نوبت کرد. با این وجود آزمون اواخر هفته گذشته با حضور حداکثری شرکت‌کنندگان برگزار شد اما ظاهراً هنوز هم عده‌ای موفق به حضور در این آزمون نشده‌اند. این موضوع باعث شد تا مسئولان دارالقرآن بسیج تصمیم جدیدی در مورد این آزمون اتخاذ کنند. 

اعلام برنامه‌های هفته قرآن و دانشگاه

جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها بعدازظهر نهم آبان‌ماه با حضور نمایندگان دستگاه‌های دانشگاهی کشور، به میزبانی مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت برگزار شد. در این جلسه دو موضوع هفته قرآن و دانشگاه و نیز تعیین منابع جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور طی سال آینده، مطرح و در نهایت شعار و عناوین هفته قرآن و دانشگاه به تصویب رسید. 

توجه به موضوع علم و قرآن در فعالیت‌های قرآنی دانشگاهی

معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزیر بهداشت در جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها گفت: اضافه کردن رشته‌های علمی و قرآنی به جشنواره‌ها و برگزاری نشست‌هایی با این موضوع، نگاه به موضوع علم و قرآن را گسترده‌تر می‌کند.

برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

مرحله نهایی هفدهمین دوره مسابقات سراسری ـ مردمی دارالقرآن امام علی(ع) در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل در دو مقطع کمتر از ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال، هشتم و نهم آبان برگزار شد. در این دوره از مسابقات ۹۵ نفر از آقایان و بانوان قاری و مرتّل قرآن در دو بخش رقابت داشتند، تلاوت‌های جدید راه‌یافتگان به این مرحله، پنجشنبه و جمعه، چهارم و پنجم آبان‌ماه با نظارت دبیرخانه مسابقات ضبط شد و طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته، داوری تلاوت‌ها طبق جدول زمانبندی به صورت حضوری در محل فرهنگسرای قرآن انجام شد. 

داوری مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن

داوری مرحله مقدماتیِ مرحله کشوری چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از صبح روز دهم آبان‌‌ماه در دو گروه بانوان و آقایان در سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز شد. این مرحله به صورت پخش ویدئویی اجرای شرکت‌کنندگان برای گروه داوری برگزار می‌شود. براساس اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مرحله مقدماتیِ مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن مجموعاً ۸۰۶ نفر در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل قرآن، حفظ ۲۰ جزء، دعاخوانی، اذان(ویژه آقایان) و مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم حضور دارند.

معرفی برگزیدگان دوره‌های ارتقای قاریان

برگزیدگان دوره‌های ارتقای قاریان و دعاخوانان در مهرماه ۱۴۰۲ از سوی شورای عالی قرآن معرفی شدند. در سال جاری پس از فراخوان ثبت‌نام از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری؛ بیش از ۶۰۰ نفر از قاریان و دعاخوانان با ثبت نام در سایت شورای عالی قرآن و سایت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، درخواست حضور در این دوره‌ها را ثبت کردند که پس از بررسی و ارزیابی آثار، ۱۸۰ قاری و ۴۰ دعاخوان، نصاب لازم را برای عضویت در پانزدهمین دوره ارتقای قاریان و هفتمین دوره ارتقای دعاخوانان کسب کردند.

برگزاری اختتامیه دوره آموزش آستان حضرت عبدالعظیم(ع)

مراسم اختتامه نود و نهمین دوره آموزش قرآن اداره کل امور قرآنی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی چهارشنبه شب دهم آبان‌ماه در تالار شیخ صدوق شهرری با حضور نزدیک به ۵۰۰ نفر از قرآن‌آموزان، اساتید و نفرات برتر این دوره برگزار شد، در این مراسم که از ۱۶۷ نفر از قرآن‌آموزان ترم تابستانی این اداره کل که توانسته بودند در امتحانات پایان دوره، حائز رتبه‌های برتر شوند با اهدای جوایزی، تجلیل شد.

تأکید بر مردمی‌سازی نمایشگاه قرآن

جلسه شورای سیاستگذاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در هفته جاری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای این شورا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه طی سخنانی با اشاره به اهمیت حلقه‌های میانی در نمایشگاه قرآن، بر استفاده از این حلقه‌های میانی که همان مردم هستند تأکید کرد.

موافقت با تأسیس 8 موسسه قرآنی

پنجاه و هشتمین جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت اواسط هفته جاری در محل معاونت قرآنی وزارت ارشاد برگزار شد، در این جلسه و بر اساس بررسی‌های اعضای هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی با تقاضای تأسیس هشت موسسه فرهنگی قرآن و عترت موافقت شد. این موسسات از استان‌های کرمانشاه، اصفهان، کرمان، البرز، لرستان، آذربایجان غربی و اردبیل هستند.

ناکامی نماینده ایران در مسابقات قرآن قزاقستان

محمدرسول تکبیری، نماینده کشورمان در اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور قزاقستان، روز نهم آبان‌ماه برای حضور در این رویداد عازم این کشور شد. این حافظ کل قرآن روز یازدهم به پنج سوال هیئت داوران بدون هیچ نقصی و با تسلط کامل پاسخ داد، اما در نهایت موفق به کسب رتبه‌ای در این مسابقات نشد. 

موفقیت بانوان ایرانی در مسابقات مجازی قرآن عراق 

مسابقات قرآن ویژه بانوان با عنوان «والشفع و والوتر» از سوی طرفداران حسنین الحلو، قاری بین‌المللی کشور عراق به صورت مجازی برگزار شد و طی آن بانوان قرآنی کشورمان موفق به کسب رتبه برتر رشته‌های مختلف این مسابقات شدند. این مسابقات به صورت آنلاین و با حضور داورانی از ایران، عراق، لبنان و در سه رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن کریم و ویژه بانوان برگزار شد و شب گذشته با اعلام نتایج به کار خود پایان داد.

انتهای پیام
captcha