تجلیل از بانوان قرآنی نشانه اهمیت جایگاه زن در جمهوری اسلامی است
کد خبر: 4180346
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
آئین نکوداشت بانوان مبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران/ 15

تجلیل از بانوان قرآنی نشانه اهمیت جایگاه زن در جمهوری اسلامی است

مدیر مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) با اشاره به اینکه برگزاری همایشی به منظور تجلیل از بانوان فعال قرآنی، مبلغ و پژوهشگر، در جهان اسلام کم‌نظیر است، گفت: اهتمام به تکریم بانوان فعال در حوزه قرآن و عترت، منحصر به جمهوری اسلامی ایران است که نشان می‌دهد توجه خاصی به بانوان دارد.

تجلیل از بانوان قرآنی نشانه اهمیت جایگاه زنان در جمهوری اسلامی

نخستین آئین نکوداشت و تکریم بانوان مُبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران با محوریت «اخلاق و معنویت» فردا دوم آذر از ساعت 8 تا 12 در سالن همایش‌های برج میلاد از سوی مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه مؤسسه امام رضا(ع) و با همکاری ایکنا، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی، رادیو قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و مؤسسه حضرت خدیجه(س) برگزار می‌شود.

در راستای تبیین اهداف برپایی آئین نکوداشت و تکریم بانوان مُبلغ و محفل‌دار قرآن کریم شهر تهران و نیز اطلاع از برنامه‌های آتی مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه، با حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبداللهیان، مدیر مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) گفت‌وگو داشتیم. عبداللهیان مدیرمسئول نشریات بشارت، بینات، آفاق‌نور و سپید آفرینش است و حدود بیست سال در حوزه علمیه قم درس خارج تدریس کرده و گاهی مباحث مرتبط با تفسیر و اخلاق را بیان می‌کند. متن این گفت‌وگو به شرح ذیل است؛

ایکنا – چه انگیزه و دلایلی شما را به سمت شناسایی بانوان فعال قرآنی و تجلیل از آنان سوق داده است؟

برخی افراد در محافل و جلسات قرآنی خرافات را نشر می‌دهند. وقتی به آنها رسیدگی نکنیم، این نشر خرافات و مباحث غیر ضروری دینی ادامه پیدا می‌کند. اگر به این محافل توجه شود و بانوان مُبلغ به این جلسات اعزام شوند و به سؤالات و شائبه‌ها پاسخ داده شود، گام درخوری به منظور به کرسی نشاندن ارزش‌های قرآنی برداشته خواهد شد

مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) فعالیت‌‌های قرآنی از جمله آنها انتشار چهار نشریه قرآنی، کتابخانه تخصصی قرآن کریم و ... دارد. حین جمع‌آوری آثار و پایان‌نامه‌های قرآنی متوجه شدیم که بانوان قرآنی با توجه به معلومات و موقعیتشان می‌توانند از نظر معارف قرآنی تأثیرگذار باشند. وقتی یک بانوی قرآنی در خانه حضور داشته باشد، فرزندان، اقوام و خویشاوندان تحت تأثیر افکار و ارزش‌های قرآنی قرار می‌گیرند. لذا با توجه به اینکه نشر معارف قرآنی هدف ماست و موقعیت بانوان در نشر قرآن کریم شاخص است، دریافتیم که باید به این بانوان توجه و با تکریم و تجلیل از آنها زمینه نشر معارف قرآنی را در جامعه فراهم کنیم. بدین ترتیب این بانوان می‌توانند منشأ برکات فراوانی در جامعه باشند و علاقه به نشر معارف قرآنی ما را به این سمت کشاند که نشر آن را از سرچشمه شروع کنیم. 

ایکنا – تاریخچه‌ای از برگزاری محافل بانوان تأثیرگذار جهان اسلام یا کشورمان دارید؟

پیش از اجرای همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌‌پژوه چنین گردهمایی در جهان اسلام وجود نداشته است. طی سال‌هایی که این همایش را برگزار می‌کردیم، بزرگانی می‌فرمودند که در عالم اسلام چنین چیزی وجود ندارد که طی همایشی همه بانوان شاخص و ممتاز قرآنی گرد هم بیایند و تعدادی از آنها تجلیل شوند. این کار منحصر به جمهوری اسلامی ایران و خاص بانوان و افرادی است که در تربیت نسل جوان و خانواده‌ها نقش اساسی دارند.

ایکنا – نقش بانوان قرآنی قبل و بعد از انقلاب را برای جذب مردم به فعالیت‌های قرآنی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

فرصت کاری کمتری برای بانوان فراهم شده است و کمتر در فرصت‌های عالی اجتماعی بروز و ظهور دارند. آقایان سرگرم مشغله‌ها و مسئولیت‌های زندگی هستند و نمی‌توانند به برخی مسائل مربوط به معارف قرآن بپردازند. فرصت بیشتر بانوان برای فعالیت در این حوزه در کنار صبر و استقامتشان می‌تواند، باعث موفقیت بانوان در این عرصه شود.

همچنین، بانوان در ارتباط با دیگران عاطفه و احساس به خرج می‌دهند. لذا احساسات افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهند و با توجه به صبر و استقامتشان، فرصت کافی دارند. اگر در پی هر کار ارزشمندی باشند، می‌توانند آن را به ثمر برسانند. در مسائل قرآنی نیز همین‌طور است. اگر بانوان برای ترویج و نشر ارزش‌های قرآنی تشویق شوند، می‌توانند نسل جدید را وارد عرصه‌های قرآنی کنند.

ایکنا – نقش جلسات قرآنی و مُبلّغان قرآنی در پیشبرد اهداف انقلاب چه بود و توانستند این نقش را به خوبی ایفا کنند؟

چنانکه شایسته است به نقش اجتماعی بانوان قرآنی توجه نشده است. معمولاً بانوان، خودشان خودجوش فعالیت‌هایی را انجام داده و راهی را باز کرده‌اند و آن‌‌ طور که باید و شاید در جامعه از آنها تجلیل نمی‌شود. حال آنکه اگر تأیید و تشویق شوند و موانع از سر راهشان برداشته شود، نقش بی‌بدیلی دارند که هیچ قشری نمی‌تواند آن را ایفا کند.

ایکنا - به مشکلات بانوان فعال قرآنی اشاره کردید. در این باره توضیح دهید.

بانوان مُبلغ قرآنی با حُجب و با حیا سروکار دارند و به همین سبب نمی‌توانند خودشان را چندان مطرح کنند. اگر دیگران به آنها توجه کنند، شایستگی آنها را مد نظر قرار دهند و به تکریم و تجلیل آنها بپردازند، به رفع موانع پیش روی آنان کمک می‌کند. اگر به فعالیت‌های قرآنی نگاه کنید، در جلسات و محافل و برعهده گرفتن سمت‌ها حضور آقایان بیشتر است و به بانوان میدان داده نمی‌شود. اگر براساس شایستگی‌ بانوان به آنها توجه شود، می‌توانند نقش بی‌بدیلی را به منظور نشر معارف قرآنی در نسل جوان و خانواده‌ها ایفا کنند. 

ایکنا – امسال اولین همایش بانوان جلسه‌دار و محفل‌دار را برگزار می‌کنید. چه خلأ و نیازی باعث شد تا این همایش را برگزار کنید؟

در شهرهای مختلف به خصوص تهران در هر کوی و برزنی به طور خودجوش و مردمی محافل قرآنی بانوان دایر است. برای مثال در ماه مبارک رمضان در هر کوچه‌ای بانوان در خانه‌ای گرد هم جمع می‌شوند و به جزءخوانی قرآن ‌می‌پردازند یا در طول سال محافل ذکر مصیبت اهل بیت(ع) و معارف آنها را برگزار می‌کنند و این محافل گاه مخاطبان کم و گاه مخاطبان بسیاری دارند. 

برخی افراد در محافل و جلسات قرآنی خرافات را نشر می‌دهند. وقتی به آنها رسیدگی نکنیم، این نشر خرافات و مباحث غیر ضروری دینی ادامه پیدا می‌کند. اگر به این محافل توجه شود و بانوان مُبلغ به این جلسات اعزام شوند و به سؤالات و شائبه‌ها پاسخ داده شود، گام درخوری به منظور به کرسی نشاندن ارزش‌های قرآنی برداشته خواهد شد. 

ایکنا – قبل از برگزاری همایش از این محافل بازدید شده است. این کار صرفاً برای آشنایی با جلسات و معرفی بانوان فعال در این حوزه انجام شد یا اهداف دیگری مد نظر بود؟ 

بازدید این محافل به 10 یا 15 سال قبل برمی‌گردد. این محافل یکسری نیازهای ابتدایی مثل کمبود رحل، قرآن و سیستم صوتی دارند یا کیفیتشان پایین است. البته عمده نیازهای این محافل فرهنگی است؛ یعنی یک بانوی فرهیخته و فرهنگی باید در این محافل به عنوان مبلغ حضور یابد. این بازدیدها برای شناخت نیازهای بانوان و نیاز به اعزام مبلغ انجام می‌شود و در تشویق آنها مؤثر است.

ایکنا – عنوان نخستین همایش و آئین نکوداشت بانوان مُبلغ و محفل‌دار قرآنی، «اخلاق و معنویت» است. علت این نامگذاری چه بوده است؟

فرصت کاری کمتری برای بانوان فراهم شده است و کمتر در فرصت‌های عالی اجتماعی بروز و ظهور دارند. آقایان سرگرم مشغله‌ها و مسئولیت‌های زندگی هستند و نمی‌توانند به برخی مسائل مربوط به معارف قرآن بپردازند. فرصت بیشتر بانوان برای فعالیت در این حوزه در کنار صبر و استقامتشان می‌تواند، باعث موفقیت بانوان در این عرصه شود

هدف پیامبران و نزول کتاب‌های آسمانی این است که انسان‌ها را براساس اخلاق و معنویت تربیت و آنها را به سوی خداوند سوق دهند. همچنین بنیان نهادن جمهوری اسلامی ایران، تقدیم شهیدان بی‌شمار و فداکاری‌ مردم مقدمه‌ای برای ساخته شدن انسان بود. در نتیجه برای نشان دادن هدف نهایی قرآن کریم و بعثت پیامبران این شعار را انتخاب کردیم تا بتوانیم در راه بسط و نشر اخلاق و معنویت گام برداریم، زیرا اخلاق و معنویت نیاز امروز جامعه است. 

ایکنا – بعد از برگزاری همایش چه اقداماتی را در زمینه جلسات و مبلغان قرآنی انجام خواهید داد؟

بعد از برپایی همایش همچنان برای ترویج معارف قرآن تلاش خواهیم کرد. امیدوارم این امر به افزایش فعالیت‌ قرآنی بانوان بینجامد.

ایکنا – نکته پایانی.

نشریه «بشارت» دوماهنامه است و نشریات «بینات» و «سپید آفرینش» فصل‌نامه هستند. «سپید آفرینش» ویژه نابینایان است. همچنین مجله «آفاق نور» به صورت گاهنامه و دو مرتبه در سال منتشر می‌شود و موضوع آن نشر میراث قرآنی است. امیدوارم خداوند به هرکسی که برای رونق فعالیت‌های قرآنی گام برمی‌دارد عنایت کند. 

تیمور کاکایی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha