دلایل سرآمدی و برتری حضرت زهرا(س) بر جهانیان
کد خبر: 4184324
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
یادداشت

دلایل سرآمدی و برتری حضرت زهرا(س) بر جهانیان

دخت پیامبر(ص) و همسر ولی خدا(ع) دو ویژگی حضرت زهرا(س) در زیارتنامه‌هاست. بدیهی است که این دو ویژگی، صرفاQ بیان و اذعان یک رابطه نسبی یا سببی نیست؛ بلکه از پیوند و اتصال روحانی و معنوی ارزشمند حضرت فاطمه(س) با خاتم پیامبران(ص) و امام علی(ع) حکایت دارد.

علیرضا قبادیحجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دینی به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در یادداشتی به تبیین دلایل سرآمدی و برتری حضرت زهرا(س) بر جهانیان پرداخته و در اختیار ایکنا قرار داده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

منابع و اسناد تاریخی دو روز سیزدهم جمادی‌الاولی و سوم جمادی‌الثانی را سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) ذکر کردند. از این رو امروز به روایتی شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) است. سالروز شهادت آن حضرت را تعزیت و تسلیت می‌گوییم.

در این گفتار با استناد به زیارتنامه مروی (روایت شده) برای حضرت زهرا(س) به برخی مقامات، فضایل و منزلت آن حضرت اشاره می‌کنیم. زیارتنامه‌های معتبر یکی از منابع مهم معرفتی درباره ائمه اطهار(ع) است. در متن زیارتنامه‌هایی که برای حضرت زهرا(س) روایت شده از جمله در دعای افتتاح این عبارت آمده است: «وصَلِّ عَلَی الصِّدِّیقَهِ الطَّاهِرَهِ فَاطِمَهَ سَیِّدَهِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ»؛ بر بانوی بسیار راستگو و پاک، فاطمه (س)، سرآمد زنان جهانیان درود فرست.

عبارت کوتاه مزبور به سه ویژگی راستگویی، پاکی و سرآمدی حضرت زهرا (س) در میان جهانیان اشاره کرده است. عبارت کوتاه مزبور به تنهایی مراتب کمال، فضل و جایگاه حضرت زهرا(س) را نشان می‌دهد. دخت پیامبر(ص) و همسر، ولی خدا(ع) دو ویژگی دیگر حضرت زهرا(س) در زیارتنامه‌هاست. بدیهی است که این دو ویژگی، صرفا بیان و اذعان یک رابطه نسبی یا سببی نیست؛ بلکه از پیوند و اتصال روحانی و معنوی ارزشمند حضرت فاطمه(س) با خاتم پیامبران(ص) و امام علی(ع) حکایت دارد.

مادر ائمه معصومین(ع) از دیگر مقامات معنوی حضرت فاطمه(س) در زیارتنامه‌هاست. این ویژگی را نباید فضلیت کوچکی برای حضرت زهرا(س) به حساب آورد. چنین صفتی گواه آن است که نسل پیامبر خاتم(ص) از طریق حضرت صدیقه طاهره(س) مانا و ماندگار شده است، افزون بر اینکه به سرچشمه فضیلت‌های ائمه معصومین(ع) نیز دلالت دارد.

شهید شدن، پاره تن رسول خدا(ص) بودن و شکیبایی ورزیدن در امتحان الهی از دیگر فضائل زهرای اطهر(س) است که در زیارتنامه‌ها به آن تصریح شده است.

توفیق آشنایی بیشتر با مقام معنوی حضرت زهرا(س)، همچنین، قرائت عارفانه زیارتنامه ایشان را در ایام فاطمیه از خداوند متعال برای همگان مسئلت داریم. این ایام که هفته بسیج نام‌گذاری شده است، تأسی و تبعیت آحاد مردم از اندیشه، رفتار و منش حضرت زهرای اطهر(س) را از خداوند رحمان و رحیم خواستاریم.

انتهای پیام
captcha