ایران سیاهپوش عزای فاطمی شد
کد خبر: 4185071
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
برخط جامعه

ایران سیاهپوش عزای فاطمی شد

اعلام شعار هیئت‌های عزاداری فاطمیه، رونمایی از دیوارنگار میدان حضرت ولیعصر(عج) با عنوان «خورشید من بمان»، رونمایی از سند خانواده، پیش نشست «خانواده مقاوم و کنشگری فرهنگی در فضای مجازی»، بررسی طرح «یسنا»، برگزاری دوره توانمندسازی هزار امام جماعت مدارس و ... از مهمترین رویدادهای هفته گذشته است.

بربه گزارش ایکنا؛ اعلام شعار هیئت‌های عزاداری فاطمیه، رونمایی از دیوارنگار میدان حضرت ولیعصر(عج) با عنوان «خورشید من بمان»، بررسی راهکارهای بازگشت به سلامتی در کنگره زخم و ترمیم بافت، رونمایی از سند خانواده، پیش نشست «خانواده مقاوم و کنشگری فرهنگی در فضای مجازی»، بررسی طرح «یسنا»، برگزاری دوره توانمندسازی هزار امام جماعت مدارس و ... از مهمترین رویدادهای هفته گذشته است.
 
گروه اجتماعی ایکنا بنابر رسالت خود مصاحبه‌های گوناگونی با موضوعات جذاب انجام داده که گفت‌وگو با سیدحسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درباره «خشونت»، محمدحسین ایمانی‌خوشخو، رئیس پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی درباره صنایع خلاق، سیدمهدی سادات، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق درباره تسهیلات صنایع خلاق، حجت‌الاسلام محسن درستکار، رئیس مجمع عالی جهادگران کشور درباره اصلاحیه قانون بسیج سازندگی از جمله آنهاست.
 
در بسته خبری برخط جامعه مروری بر این رویداد و مصاحبه‌ها داریم.
 

شعار هیئت‌های عزاداری در فاطمیه ۱۴۰۲ اعلام شد

 

همزمان با فرارسیدن ایام عزاداری شهادت حضرت زهرا(س)، پس از اولویت‌سنجی محورهای‌‌ محتوایی و هم‌اندیشی جامعه ‌فعالان ‌هیئت، شورای هم‌آهنگی شبکه‌های هیئت‌ها و تشکل‌های دینی کشور شعار #مادرم_مظلومه_بود_و_یاور_مظلوم_ها را به عنوان شعار مشترک جامعه محبان‌ اهل‌بیت(ع) و هیأت‌های عزاداری در ایام فاطمیه ۱۴۰۲ اعلام کرد.
 
این شورا فراخوان عمومی برای انتخاب شعار اعلام کرد که در مجموع بیش از ۴۵۰ شعار پیشنهاد شد که بعد از پالایش اولیه، ۵۰ شعار در شورای هم‌آهنگی شبکه‌های هیئت‌ها و تشکل‌های دینی کشور مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت روی شش شعار به اجماع رسیده شد.

پایتخت سیاهپوش عزای فاطمیه شد

مهدی قربانی، معاون هماهنگی و امور مناطق سازمان زیباسازی شهر تهران از اهتزاز ۶۰ ابر پرچم، هفت هزار تخته پرچم سامورایی و ۲۰۰ هزار متر ریسه پارچه مشکی از سوی سازمان زیباسازی در میادین، معابر و بزرگراه‌های شهری همزمان با ایام سوگواری بانوی دو عالم در پایتخت خبر داد. 

 
معاون هماهنگی و امور مناطق بیان کرد: برای برگزاری باشکوه‌تر ایام سوگواری شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه(س) ۳۰ هزار متر پارچه مشکی، کتیبه و ۳۰ عدد المان نوری در سطح شهر تهران نیز نصب شده‌ است. 

راوی فعالیت هیئت‌ها در فاطمیه باشید

همزمان با فرارسیدن ایام شهادت حضرت زهرا(س) و برپایی مجالس عزاداری فاطمیه، سازمان هیئت و تشکل‌های دینی سومین فصل طرح «هیئت خبرنگار» را با هدف روایت اقدامات و برنامه‌های هیئت‌ها در ایام فاطمیه به ویژه هیئت‌های کوچک با موضوع نقش زنان در تقویت پیوندهای اجتماعی و جهادتبیین و نشر خوبی‌ها برگزار می‌کند. 

 
تهران سیاهپوش عزای فاطمی
 
در این طرح علاقه‌مندان می‌توانند به مثابه یک خبرنگار، حس و حال هیئت خود را در قالب متن، صوت، تصویر، فیلم و … اطلاع‌رسانی کنند. روایت‌های برتر در رسانه‌های کشور و فضای مجازی این سازمان منتشر می‌شود. 
 
راویان برتر هیئت‌ها در فاطمیه از کمک‌هزینه سفر عتبات و هدایای نقدی برخوردار خواهند شد. روایت‌های برگزیده این طرح بناست در تلویزیون و رسانه‌های معتبر کشور بازنشر داده شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این طرح کافی است عدد ۵ را به سامانه ۱۰۰۰۴۶۱۵ ارسال کنند. مهلت ارسال آثار در این طرح، تا دهم دی‌ماه سال جاری است. 

اکران دیوارنگاره «خورشید من بمان» در میدان ولیعصر(عج)

جدیدترین دیوارنگاره میدان حضرت ولیعصر(عج) به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا(س) با عنوان «خورشید من بمان» رونمایی شد. این دیوارنگاره به بیت «خورشید من به جانب مغرب روان مشو/ قدری دگر به خاطر این آسمان بمان» مزین شده است، شاعر این شعر محسن عرب‌خالقی است.

 
تهران سیاهپوش عزای فاطمی

برپایی آیین عزاداری «در سوگ ریحان»

ویژه‌برنامه «در سوگ ریحان» با حضور نوجوانان فرهنگسراها و با میزبانی از مادران شهدا در ایام فاطمیه اول برگزار می‌شود. این مراسم براساس نگاه نوجوانان به مجالس عزاداری و با طراحی و اجرای آنها و با هم‌اندیشی اعضای باشگاه نوجوانان فرهنگسراها در قالب‌های مختلفی همچون برگزاری مجالس روضه‌خوانی، خوانش کتاب‌های مرتبط با زندگی حضرت زهرا(س)، برگزاری شب‌شعر و... خواهد بود.

 
آیین عزاداری «سوگ ریحان» با محوریت موضوع مسئولیت‌پذیری در شخصیت حضرت زهرا(س) و با حضور مادران شهدا به عنوان میهمانان ویژه این مراسم در تمامی فرهنگسراهای پایتخت اجرا می‌شود.

خروش میلیونی ایرانیان برای مبارزه با رژیم صهیونیستی

همگام با پیوستن بیش از ۱۰ میلیون ایرانی به پویش «حریفت منم» و اعلام آمادگی آن‌ها برای مبارزه با اسرائیل، جدیدترین دیوارنگاره میدان انقلاب اسلامی با به تصویر کشیدن خروش میلیونی ایرانیان رونمایی شد.

در این دیوارنگاره ضمن به تصویر درآمدن اعلام آمادگی مردم ایران برای مبارزه با اسرائیل، شعری چون «رسم شرف نیست بمانی خموش/ لشکر ایران بنِگر در خروش» بر دیواره میدان انقلاب نقش بسته است.

واقعیت امروز غزه فراتر از خشونت علیه کودکان و زنان است

همایش بین‌المللی همبستگی جهانی زنان علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی با عنوان اشک مریم امروز، چهارم آذرماه همزمان با ۲۵ نوامبر روز جهانی رفع خشونت علیه زنان در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عنصر مقاومت با حضور زنان معنا پیدا می‌کند. ما در همه رخداد‌های تاریخی خود حضور زنان حماسه‌ساز را مشاهده کرده‌ایم. پیامبر (ص) رسالت آسمانی خود را با همراهی بانوی بزرگی مانند حضرت خدیجه کبری (س) پبش برد. میراث جاویدان پیامبر (ص) در موضوع امامت و رهبری جامعه اسلامی نیز با ایثار بانوی بی نظیر عالم هستی یعنی حضرت زهرا (س) شکل گرفت.
 
جمیله علم‌الهدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همسر رئیس‌جمهور بیان کرد: آنچه در غزه شاهد آن هستیم، فریاد زنان و کودکان مسلمان و مسیحی است که خروشی را در جهان ایجاد کرد. غزه امروز ندای هل من ناصر کودکان است که خداوند آن‌ها را مبعوث کرد تا برای خروش جهانی علیه ظلم قیام کنند و همانطور که خداوند فرمود، این فتح و نصرت جای تسبیح و تشکر دارد. خداوند را به خاطر این نهضت بزرگ پیروزی باید شکرگزار بود.
 
عاطفه خادمی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در این مراسم بیان کرد: شأن برگزاری این محفل، ادای دینی به جریان حق در تاریخ بشر و زنان و کودکان تاریخ‌ساز غزه است. امروز وجدان‌های بیدار مردم جهان جریان غزه را فهمید و ساکت ننشست و دیدیم که حاصل ایمان به سنت‌های الهی و استقامت مردم غزه چگونه پشت رژیم صهیونیستی را به زمین زد و در این میان این زنان غیور فلسطینی بودند که نقش‌آفرینی کردند.

چشم خانواده‌ شهدای جهادگر به رأی نمایندگان مجلس

گروه‌های جهادی تاکنون خدمات ثمربخشی را در مناطق محروم انجام داده‌‌اند و هر زمان که نقطه‌ای از کشور با بحران مواجه شده است، برای خدمت به همنوعان خود در آنجا حاضر شده‌اند حدود ۱۸ ماه از آغاز دوره جدید مدیریت بر مجمع عالی جهادگران کشور می‌گذرد. این مجمع طی ماه‌های گذشته فعالیت‌ فراوانی را در استان‌های مختلف کشور اجرا کرده است. رویکرد جدید مجمع عالی جهادگران کشور در دوره جدید مدیریت آن، مطالبه‌گری و سیاست‌گذاری در حوزه محرومیت‌زدایی است.

یکی از موارد مهمی که از سوی مجمع عالی جهادگران پیگیری شده، طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی است که پس از گذشت چهار سال هنوز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح و تصویب نشده است، در حالی که خانواده ۵۷ شهید جهادی منتظر اقدام مجلس انقلابی هستند تا تکلیف خود را بدانند. 
 
تهران سیاهپوش عزای فاطمی
 
حجت‌الاسلام محسن درستکار، رئیس مجمع عالی جهادگران کشور در گفت‌وگو با ایکنا درباره طرح اصلاحیه قانون بسیج سازندگی گفت: قانون بسیج سازندگی که در سال ۸۶ مصوب شد نیاز به اصلاح دارد و نزدیک به چهار سال است که در دولت انقلابی و مجلس انقلابی بحث اصلاح آن مطرح شده و به تصویب کمیسیون مربوطه رسیده، اما علی‌رغم تصویب دوفوریت در کمیسیون هنوز به صحن علنی نیامده و به تصویب نمایندگان نرسیده است. 
 
خانواده شهدای جهادی در انتظار تصویب این اصلاحیه در مجلس شورای اسلامی هستند. یکی از بندهای آن این است که جهادگرانی که جان خود را در راه خدمت‌رسانی به محرومان از دست داده‌اند، به عنوان شهید جهادی شناخته شوند. تعریف شهید و شهادت در قرآن کریم آمده است. حال چرا این اصلاحیه در اولویت تصویب مجلس انقلابی قرار نمی‌گیرد. علت این است که عده‌ای به دنبال منافع و مطامع خود هستند.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.

بزرگ‌ترین مانع پیش‌ روی گروه‌های خلاق و ایده‌پرداز

محمدحسین ایمانی‌خوشخو، رئیس پارک ملی علوم، فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح مشکلاتی که اکنون پارک‌ها و مراکز ایده‌پردازی و خلاقیت با آن مواجه هستند پرداخت و در تحلیل این مسئله که افزایش تعداد مراکز رشد واحدهای فناور و راه‌اندازی این واحدها از سوی نهادها بدون نگاه تخصصی به نفع کشور است یا خیر، گفت: یکی از نکات منفی که در کشور داریم حرکات موجی است. موضوعی مطرح می‌شود و همه به تناسب علاقه یا اینکه می‌خواهند به روز باشند به دنبال این موضوع راه‌ می‌افتند و همانطور که موج بالا می‌آید، سپس محو می‌شود.

 
وی افزایش پارک‌ها و مراکز رشد را موج گونه دانست که گاهی بالا می‌آید و سپس محو می‌شود و گفت: دلیل عدم موفقیت گروه‌‌های ایده‌پرداز و خلاق، تشتت و تعدد نهادهای مرتبط با این حوزه است.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.

تسهیلات برای صنایع خلاق

سیدمهدی سادات، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق در گفت‌وگو با ایکنا به تسهیلات گوناگونی که به شرکت‌های خلاق ارائه می‌شود، اشاره کرد و گفت: براساس توافقی که اخیراً با ستاد کل نیرو‌های مسلح انجام شده است، شرکت‌های خلاق می‌توانند از خدمت امریه استفاده کنند و اگر شرایط مندرج در آیین‌نامه اختصاصی را دارا باشند، می‌توانند در همان محل شرکت خلاق به خدمت سربازی بپردازند و دوره خدمت وظیفه را سپری کنند.

 
تهران سیاهپوش عزای فاطمی
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.

بررسی راهکارها برای بازگشت به سلامتی 

نشست خبری دهمین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت، شنبه، چهارم آذرماه در پژوهشکده زخم و ترمیم بافت جهاددانشگاهی برگزار شد. مسعود حبیبی، رئیس دهمین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت در این نشست با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد بیماران دیابتی در کشور وجود ندارد اظهار کرد: طبق آمار رسمی‌ای که وزارت بهداشت اعلام کرده است اکنون تعداد هفت میلیون نفر دیابتی در کشور و ۱۲ میلیون نفر پری‌دیابتیک وجود دارند. ۱۵ درصد از افرادی که دچار دیابت هستند دچار زخم‌های پای دیابتی می‌شوند. این ارقام نشان دهنده اهمیت پرداختن به این موضوع را آشکار می‌کند. طبق پیش‌بینی‌ها انسان‌های دیابتی در سال ۲۰۴۰ پرجمعیت‌ترین کشور جهان خواهند بود.

پروین منصوری، دبیر علمی بخش علوم بالینی دهمین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت در این نشست بیان کرد: ۱۵ پنل طی سه روز در این برنامه علمی اجرا شود و ۷۵ سخنران داخلی و بین‌المللی از کشورهای کانادا، آمریکا، مالزی، اسکاتلند، عراق حضور می‌یابند و آخرین اطلاعات در رابطه با زخم و ترمیم بافت را به اطلاع حضار خواهند رساند.
 
وی «زخم و جهان، راهکارها برای بازگشت به سلامتی» را شعار دهمین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت اعلام کرد و ادامه داد: تخمین زده شده که در سال ۲۰۴۰ پرجمعیت‌ترین کشور دنیا، کشور دیابتی‌ها خواهد بود. 
 
منصور جمالی زواره، دبیر علمی دهمین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت در این نشست بیان کرد: برخی از افراد طی سال‌های اولیه برگزاری این کنگره به حالت اعتراضی می‌گفتند که این چه کنگره‌ای است و چه معنایی دارد؟ اما خوشبختانه به جایی رسیده‌ایم که اهمیت برگزاری این کنگره مشخص شده و افزایش تعداد مقالات ارسالی و گرایش گروه‌های پزشکی نشان دهنده اهمیت این موضوع است.
 
محسن فاتح، دبیر اجرایی دهمین کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت در این نشست بیان کرد: بیش از یک پنجم از جمعیت کشور در معرض دیابت یا مبتلا به دیابت هستند و برای پیشگیری از بیماری و حداقل رساندن بار بیماری نیاز به اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی داریم. مجموعه پژوهشکده زخم و ترمیم بافت یارا در راستای این هدف فعالیت‌هایی را در زمینه اصلاح شیوه زندگی افراد شروع کرده است اما طبیعتاً توسعه آن نیازمند استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای است.

یارانه برای سوء تغذیه کودکان

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز شنبه چهارم آذرماه طی نشستی خبری با موضوع «بهبود تغذیه کودکان» در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: پویش ملی سلامت در حال اجراست و مسئله تغذیه عامل بخش زیادی از بیماری‌های غیر عفونی در کشور است.

وی افزود: طرح ارتقای وضع تغذیه کودکان زیر پنج سال نیز در حال اجراست که امسال یک و نیم همت برای آن اختصاص داده‌ شد. برای اجرای این طرح ابتدا افرادی که باید از این یارانه تغذیه استفاده کنند را شناسایی کردیم.
 
وی اعلام کرد: کودکانی که سوء تغذیه دارند یک میلیون یارانه می‌گیرند که فقط می‌توانند لبنیات‌، گوشت‌، برنج و حبوبات خریداری کنند. امسال ۱۲۳ هزار کودک زیر پنج سال این یارانه را دریافت کردند که بیشتر آنها از پنج دهک اول و تعدادی هم از دهک شش و هفت هستند که ۶۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند.

ویروس جدید آنفولانزا

شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص آنفلولانزای شایع شده در کشور و مدت زمانی که مبتلایان به این نوع از ویروس بهبود پیدا می‌کنند، گفت: مدت زمان بهبود افراد بستگی به شرایط و وضعیت جسمانی و سن افراد دارد، بر همین اساس نمی‌توان گفت طول درمان همه مبتلایان به یک میزان است.

در مورد آنفولانزا اصولاً آنتی‌بیوتیک نباید مصرف شود و توصیه می‌کنیم مردم از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک خودداری کنند و فقط در موارد بسیار معدودی در مورد آنفولانزا ممکن است پزشک صلاح بداند که آنتی‌بیوتیک تجویز کند.
 
وی با انتقاد از گستردگی تجویز سرم برای درمان آنفولانزای شایع، گفت: سرم درمانی را به این گستردگی که بعضی جاها می‌بینیم، مطلقاً توصیه نمی‌کنیم و آندیکاسیون‌های آن بسیار کمتر از این مقدار است و امیدواریم حالت تجاری پیدا نکند؛ ولی در موارد شدید ابتلای افراد مسن و هر زمانی که پزشک متخصص مربوطه صلاح بداند ممکن است سرم تجویز شود اما نه به صورت گسترده‌ای که ما در برخی از مراکز خصوصی شاهد آن هستیم.
 

گرسنگی سلولی بچه‌های تپل

احمد اسماعیل‌زاده، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به فرهنگ و تصور اشتباه که کودک تپل، بچه سالمی است، گفت: این دیدگاه غلطی است که در کشور ما وجود دارد و باید همه ما و رسانه‌‌ها کمک کنند تا تغییر کند.

 
تهران سیاهپوش عزای فاطمی
 
اسماعیل‌زاده تصریح کرد: خانواده‌هایی که به دنبال داشتن فرزندانی تپل و دارای اضافه هستند به یاد داشته باشند چاق بودن سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و گرفتگی عروق از همان سنین کودکی شروع می‌شود؛ بنابراین وزن مناسب باید شعار سلامتی همه ما باشد.

رونمایی از سند خانواده

انسیه خزعلی، معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان استاندارد، اظهار کرد: سند خانواده، یا سند خانواده استاندارد و تراز جمهوری اسلامی در دست تهیه است و در آینده نزدیک رونمایی می‌شود. این سند بر مبنای سخنان رئیس جمهور در سازمان ملل در دست تدوین است و این تفاهم نامه برای ارتقای کیفیت زیست خانواده انجام می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه باید از مخاطرات خانواده در ارتباط با مصارف غیراستاندارد پیشگیری کنیم، تأکید کرد: طی این تفاهم نامه قرار است در خصوص استفاده از کالاها و خدمات استاندارد در خانواده فرهنگ‌سازی شود تا منجر به ارتقای کیفیت زندگی و سلامت خانواده شود.

تهدیدهای فضای مجازی برای خانواده مقاوم

نهمین پیش نشست همایش بین‌المللی «خانواده مقاوم» با عنوان «خانواده مقاوم و کنشگری فرهنگی در فضای مجازی» دوشنبه ۶ آذر با سخنرانی حجج اسلام حمید برزکار، علی قهرمانی، عسکر درخشانی‌دوست و محمد کهوند برگزار شد.

 
حجت‌الاسلام قهرمانی، پژوهشگر سواد رسانه در این نشست درباره تهدیدهای فضای مجازی برای خانواده گفت: ما با پدیده‌ای مواجه هستیم که همه آن بالفعل نیست، یعنی بخشی از آن عملیاتی شده و فعال است و تولید محتوا و زیست مجازی در آن رخ می‌دهد و آنچه قرار است اتفاق بیفتد، رخ نداده است.
 
حجت‌الاسلام برزکار ادامه داد: زبان جدید و فضای تفکری جدید، ریل جدیدی است و اگر در ریل قبلی شکست خورده‌ایم، سعی کنیم در این ریل پیروز شویم و ارتباط ایجاد کنیم. در واقع نمونه عینی آن جوانی است که وقتی می‌داند او را می فهمید از موضع خود پایین می‌آید و گفت‌وگو می‌کند. 
 
حجت الاسلام درخشانی در ادامه افزایش خطرات حریم خصوصی و قبح‌زدایی از برخی مفاهیم زندگی آسیب‌های دیگر فضای مجازی است، مثلاً ازدواج مشروعیت خود را از دست می‌دهد و ازدواج‌های سفید رواج می‌یابند. دوستی متأهلین با دختران و پسران مجرد نیز بسیار رواج یافته است. در واقع با این کار روابط تبدیل به ارتباطات شده است، یعنی روابط صمیمی مشروع بین افراد تبدیل به ارتباطات با افراد گوناگون شده است. 
 
حجت‌الاسلام کهوند گفت: چرا فرزندان ما به موبایل وابسته هستند؟! وقتی در معماری کوچه امن را حذف می‌کنید، یا دکور خانه را به قدری شلوغ می‌کنید که کودک فضای بازی ندارد، یا حیات را از ساختار معماری حذف می‌کنید و زیرساخت‌های اقتصادی را به سمتی سوق می‌دهید که فرزندآوری کم می‌شود و از نظر توسعه زیاده‌خواهی شرایط را طوری می‌کنید که والدین آن قدر کار کنند که فرزند در خانه تنها بماند، گزینه دیگری غیر از موبایل نمی‌ماند.

حمایت ۱۱۰ میلیاردی از حوزه خانواده و جوانی جمعیت

نشست طرح ملی «یسنا»، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ویژه مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار در دهک یک درآمدی یکشنبه، پنجم آذرماه با حضور سیدصولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سالن جلسات وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزار شد.

مرتضوی اظهار کرد: ۱۱۰ میلیارد تومان در گام نخست برای ۲۷ هزار مادر شیرده در هشت استان کشور که دهک‌‌های پایین درآمدی دارند در نظر گرفته شده که از امروز این طرح آغاز می‌شود. در تلاش هستیم تا در آینده گام‌های بلندتری برداریم و تعداد بیشتری از افراد را تحت پوشش دهیم. این اقدام بزرگی خواهد بود و قطعاً این اقدامات خوب، بستر رضایت آحاد مختلف جامعه را فراهم می‌کند.
 
علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه این نشست بیان کرد: مهم‌ترین راهبرد دولت سیزدهم در زمینه امنیت غذایی و رفع سوءتغذیه از مادران باردار و شیرده، کودکان و نوزادان است که این طرح به همین منظور طراحی و اجرا شده است. ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر در هشت استان کمتر برخوردار با مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان مخاطب طرح ملی «یسنا» هستند. تداوم این طرح در فازهای دیگر با حمایت از مادران و کودکان ادامه پیدا می‌کند.

برگزاری دوره توانمندسازی هزار امام جماعت مدارس

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز پیرامون جزئیات برگزاری دوره توانمندسازی مدیران مدارس که به میزبانی استان مرکزی در حال برگزاری است، گفت: این دوره در دو بخش مدیران مدارس با اولویت مدیران جدید‌الانتصاب مدارس دولتی و غیردولتی همچنین روحانیون امام جماعت مدارس در ۴ دوره در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه دوره اول ویژه مدیران مرد مدارس پسرانه با ظرفیت ۳۰۰ نفر از ۷ استان برگزار شد از برگزاری دوره دوم روحانیون امام جماعت مدارس پسرانه خبر داد که این دوره نیز با ظرفیت ۲۰۰ نفر برگزار شده است.همچنین سومین مرحله این دوره با حضور ۳۰۰ نفر از مدیران زن مدارس دخترانه ۷ استان برگزار شد.

«علی مشکینی» پیرغلام اهل بیت(ع) درگذشت

حاج علی مشکینی پیرغلام با صفا و با اخلاص اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که عمر پربرکت خویش را خاضعانه و خالصانه به خدمت و عرض ارادت به ساحت مقدس آل الله سپری کرد و سالیان متمادی، توفیق مرثیه خوانی داشت، سرانجام پس از تحمل یک دوره بیماری، شامگاه چهارشنبه هشتم آذرماه دعوت حق را لبیک گفت.

مراسم تشییع پیکر این پیرغلام اهل بیت(ع) صبح پنجشنبه ۹ آذرماه از سالن عروجیان بهشت زهرا(س) برگزار شد. 

از بسته بودن و خلوتی مساجد بترسیم

در پی هشدار دلسوزانه حضرت آیت‌الله نوری همدانی نسبت به وضعیت تأسف‌برانگیز برخی از مساجد، مرتضی نجفی‌قدسی، فعال قرآنی در یادداشتی به تحلیل این مسئله و اشکال اصلی در اداره امور مساجد پرداخته و نوشته است: معاونت بسیج مساجد نیز در مصاحبه‌ای آمار مساجد شیعیان را در سطح کشور ۶۵ هزار مسجد مطرح کرده و افزوده است که ۵۷ درصد از آنها یعنی ۳۹ هزار مسجد فاقد امام جماعت و از ۲۸ هزار مسجد فعال هم ده هزار مورد در سه نوبت نماز جماعت دارند. 

 
تهران سیاهپوش عزای فاطمی
 
آیا به نظر شما این آمارها تکان دهنده نیست؟ معلوم می‌شود دل‌نگرانی مراجع از خلوتی مساجد بی‌جهت نیست و مساجد در حال فراموش شدن از صحنه زندگی مردم هستند! چرا؟در این بحث مطالب زیادی قابل طرح و بررسی است که قطعاً در یک مقال نمی‌گنجد ولی باید دلسوزان کشور و انقلاب به این مسئله مهم توجه کنند و در پی راه‌حل باشند تا بلکه روند غلط گذشته اصلاح شود.
 
متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید.

کنترل خشم با تقویت تفکر خلاق

خشم احساس و کنشی است که افراد به فراخور جنبه‌های وجودی، طبعی و تربیتی در موقعیت‌های مختلف و بنا به دلایل درست یا نادرست از خود نشان می‌دهند. گاهی مواقع خشم مکرر و بیش از حد علاوه بر اینکه سلامت روان افراد را تهدید می‌کند، آسیب‌های جسمی نیز به همراه دارد و به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر کیفیت زندگی تأثیرگذار است. بنابراین واکاوی ابعاد خشم از موضوعات مهمی است که منجر به شناخت آن می‌شود و کمک می‌کند تا در موقعیت‌های مستعد بروز خشم، رفتار درستی داشته باشیم.

 
به همین منظور ایکنا با سیدحسن موسوی‌چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درباره «خشونت» گفت‌وگو کرده است. وی در این زمینه معتقد است؛ برای اینکه بتوانیم زیست اجتماعی خوبی را داشته باشیم باید مهارت‌های بین فردی، حل مسئله، تصمیم‌گیری، خودآگاهی، همدلی، مقابله با اضطراب و هیجان، تفکر خلاق و نقادانه را یاد بگیریم. در بسیاری از مواقع چون تفکر خلاقانه را آموزش ندیدیم منجر به ایجاد خشم می‌شود.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.

دلایل سرآمدی و برتری حضرت زهرا(س) بر جهانیان

حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دینی به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در یادداشتی به تبیین دلایل سرآمدی و برتری حضرت زهرا(س) بر جهانیان پرداخته است. در بخشی از این یادداشت آمده است؛ توفیق آشنایی بیشتر با مقام معنوی حضرت زهرا(س)، همچنین، قرائت عارفانه زیارتنامه ایشان را در ایام فاطمیه از خداوند متعال برای همگان مسئلت داریم. این ایام که هفته بسیج نام‌گذاری شده است، تأسی و تبعیت آحاد مردم از اندیشه، رفتار و منش حضرت زهرای اطهر(س) را از خداوند رحمان و رحیم خواستاریم.

بسیج؛ یاریگر دولت‌ها برای کارآمدی بیشتر و انتفاع مردم

امروز ۴۴ سال از تأسیس، بسیج این لشکر مخلص می‌گذرد و دایره فعالیت‌های بسیج بسیار گسترده شده و در قالب قشر‌های مختلف فرهنگی، هنری، اقتصادی، صنعتی، علمی، فناوری و ... نمود یافته است. از این رو خبرگزاری ایکنا در گفت‌وگو با سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی به دستاوردهای بسیج در حوزه‌های گوناگون پرداخته است.

سردار زهرایی با اشاره به این دستاوردها در حوزه اشتغال گفت: در حوزه اشتغال و تولید نیز سازمان بسیج به کمک دولت آمده و از محل تبصره‌های ۱۶ و ۱۸ نسبت به این امر اقدام کرده است. برای مثال طی سال گذشته و در چارچوب تبصره ۱۶ اعتباری بیش از شش هزار میلیارد تومان در اختیار بسیج قرار گرفت که از این محل بیش از ۸۰ هزار شغل ایجاد شد. در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز صندوق‌های قرض‌الحسنه از سوی بسیج ایجاد شد که امروز ۲۹ هزار و ۳۰ صندوق با عضویت یک میلیون و ۳۶۶ هزار خانواده تشکیل شده است. این صندوق‌ها توانستند طی سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار فرصت شغلی را در کشور ایجاد کنند. 
 
تهران سیاهپوش عزای فاطمی
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.

مهارت‌افزایی و ایجاد اشتغال برای ۲۱۶ هزار بانوی سرپرست خانوار

مینا بیابانی، مسئول سازمان بسیج جامعه زنان کشور نیز در همین راستا در گفت‌وگو با ایکنا زنان از مهارت‌افزایی و ایجاد اشتغال برای ۲۱۶ هزار بانوی سرپرست خانوار خبر داد و افزود: ما از این بانوان صیانت می‌کنیم، از بابت اینکه بتوانند در کسب و کار خود موفق باشند. در حوزه مددکاری اجتماعی نیز به آنها کمک می‌کنیم و مسائل و مشکلاتی که آن‌ها دارند، با مددکاران ما در میان می‌گذارند تا بانوان مددکار آن‌ها را هدایت کنند و مشکلات آن‌ها زودتر حل شود.

هشدار پلیس فتا به دانش‌آموزان درباره کلاهبرداری پیامکی

پلیس فتا درباره پیام دریافت ۳۲ گیگ اینترنت رایگان در برنامه شاد هشدار داد و اعلام کرد: دانش‌آموزان متوجه و مراقب باشند که این پیام جعلی است و برای دسترسی به حساب بانکی ارسال شده است. چند نکته در این زمینه حائز اهمیت است که با رعایت آن‌ها می‌توان جعلی بودن این پیام را تشخیص داد.

 
به هنگام دریافت پیامک، اولین کاری که می‌تواند شما را در تشخیص جعلی یا قانونی بودن پیامک کمک کند، توجه به پیش شماره‌ای است که با آن پیامک ارسال شده است. پیامک‌های جعلی عموماً از شماره‌های شخصی ارسال می‌شود.
 
پیامک‌هایی که لحن فوری دارند و از شما می‌خواهند، هرچه سریعتر یک اقدام خاص را انجام دهید، مخاطب را هیجان‌زده کرده و فرصت فکر کردن در مورد جعلی یا قانونی بودن پیامک را به دریافت‌کننده نمی‌دهد.  

انتصاب مدیر عامل جدید بنیاد ملی مد و لباس

حدیث پازوکی به عنوان مدیرعامل جدید بنیاد ملی مد و لباس و سبک زندگی منصوب شد. در همین راستا تیم جدید با عزمی قابل توجه و محوریت اقتصاد فرهنگی به منظور ایجاد ارتباط با بنیادهای بین‌المللی و نیز با هدف معرفی آثار هنرمندان ایرانی در عرصه مد، لباس، اکسسوری و جواهرات شروع بکار کرده است.

از جمله اهداف عالی مدیریت جدید، معرفی و شناساندن آثار هنری نسل بعد از انقلاب اسلامی به بازارها و رویدادهای مطرح بین‌المللی با هدف ارز آوری و معرفی لباس فاخر ایرانی است.  
انتهای پیام
captcha