دلایل مظلومیت امام علی(ع) در جامعه مدینه
کد خبر: 4185693
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۴
مدرس حوزه علمیه قم تبیین کرد

دلایل مظلومیت امام علی(ع) در جامعه مدینه

حجت‌الاسلام سیدنواب موسوی با اشاره به دلایل مظلومیت امام علی(ع) در جامعه مدینه گفت: در مردمان دوران امام علی(ع) انگیزه جهاد و مبارزه وجود نداشت، لذا آنها تن به حکومتی غیرولایی و در واقع کودتایی و دیکتاتوری دادند.

حجت‌الاسلام والمسلیمن سیدنواب موسوی، از فضلای حوزه علمیه قمبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلیمن سیدنواب موسوی، مدرس حوزه علمیه قم، شامگاه 12 آذرماه در مراسم عزاداری ایام فاطمیه در مسجد الاقصی کوی فلسطین خرم‎آباد با تسلیت ایام عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، گفت: فاطمیه یک مسئله مهم در تاریخ اسلام است و به‌سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت.

وی با بیان اینکه اهمیت فاطمیه آن‌جایی خودش را نمایان می‎کند که مردم مدینه زمان پیغمبر اکرم(ص) در واقع جامعه قبل از ظهور امام اول(ع) بودند، افزود: پیامبر اکرم(ص) به مدت 23 سال مردم مدینه را هدایت کرد و برای زعامت امام علی(ع) زمینه‌سازی لازم را در بین آنان انجام داد.

این مدرس حوزه علمیه اضافه کرد: مردم مدینه بارها از سوی پیامبر اکرم(ص) در زمینه مدل حکومتی بعد از خودش و زعامت امام علی(ع) سخنانی می‎شنیدند، اما می‌بینیم این مردم پس از رحلت نبی مکرم اسلام بلافاصله از این مدل حکومتی ولایی انصراف می‎دهند، لذا یک مدل دیگر از حکومت که در واقع کودتایی و دیکتاتوری است بر جامعه حاکم می‎شود.

موسوی با بیان اینکه البته تغییر مدل حکومتی از ولایی به دیکتاتوری به این معنا نیست که مردم آن زمان مدینه نسبت به امام علی(ع) ارادت نداشتند و این‌طور نبود که مردم با امام علی(ع) دشمن باشند، اضافه کرد: در آن زمان اکثریت مردم مدینه نسبت به امام علی(ع) ارادت داشتند و فقط عده کمی بودند که نسبت به ایشان حسادت داشتند.

وی ادامه داد: اگر علاقه مردم به امام علی(ع) وجود نداشت، حضرت زهرا(س) به‌عنوان مدافع حریم ولایت و مدل حکومتی ولایی در بین مردم مدینه اقدام به بیان خطبه نمی‎کرد، پس بیان این خطبه‌ها بیانگر آن است که مردم آن زمان مدینه ارادت و علاقه به امام علی(ع) داشتند و آن جامعه یک جامعه علی‌دوست بوده است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در آن روزگار با وجود اینکه دل‌های مردم با امام علی(ع) بود، اما ایشان مظلوم واقع شده بود و مردم بنا به شرایطی از مدل حکومتی ولایی پیروی نمی‎کردند، اظهار کرد: بدون شک اگر در آن روزگار یک انتخابات آزاد برگزار می‎شد هیچ کسی نمی‎توانست با امام علی(ع) رقابت کند، چراکه همه مردم که شجاعت و دلاورمردی آن حضرت را در دوران حیات پیامبر اکرم(ص) در جنگ‌ها و غزوه‌ها دیده بودند می‎دانستند رادمردی همچون امام علی(ع) وجود ندارد.

فراموش شدن عنصر جهاد امام علی(ع) را خانه‌نشین کرد

وی با بیان اینکه مردم مدینه نسبت به این موضوع واقف بودند که امام علی(ع) خیر، آبادی و عدالت است و رضایت خداوند با ایشان است، ادامه داد: برخی برای اینکه بگویند ظلمی در حق امام علی(ع) نشده و حکومت از ایشان غصب نشده عنوان می‎کنند که امام علی(ع) در آن دوره محبوبیت نداشت، این در حالی است که امیرالمؤمنین(ع) شخصیت درجه یک اسلام بعد از پیغمبر اکرم(ص) است و بدون شک مردم طرفدار وی بودند.

موسوی با اشاره به اینکه مردم مدینه اولین جامعه قبل از ظهور امام اول بودند و ما اکنون آخرین جامعه قبل از ظهور امام آخر هستیم، اضافه کرد: همان دردی که امت پیغمبر عاشق علی(ع) به آن مبتلا بودند، امروز همان درد را جامعه منتظر امام زمان(عج) دارد.

وی با بیان اینکه مظلومیت امام علی(ع) در جامعه مدینه به چند دلیل بود که مهم‌ترین آنها فراموش شدن عنصر مهم جهاد و مبارزه بود، گفت: در مردمان دوران امام علی(ع) انگیزه جهاد و مبارزه وجود نداشت، لذا آنها تن به حکومتی غیرولایی و در واقع کودتایی و دیکتاتوری دادند؛ در آن دوران این مردم بودند که نیاز به امام علی(ع) داشتند و می‌بایست سراغ ایشان می‌رفتند، اگر آنها در این زمینه اقدام می‎کردند و به سمت امام می‎رفتند امام نیز به سمت آنها می‎آمد و راه را به آنها نشان می‎داد.

این مدرس حوزه علمیه در معرفی معانی لغوی جهاد و اینکه جهاد فراتر از سعی و کوشش است، ادامه داد: جهاد در واقع سعی و کوشش توأم با تحمل و سختی است که در این مسیر اولاً قصد قربت و رضای خدا باشد و دوماً در این تلاش و کوشش توأم با سختی برای رضای خدا سرکوب و ضربه زدن به دشمن نیز لحاظ شده باشد.

دشمن از تربیت فاطمی و جهادی هراس دارد

وی با بیان اینکه امام علی(ع) جهاد را دری از درهای بهشت می‎داند، افزود: جهاد همیشه هم در میدان جنگ و شهید شدن نیست، گاهی ممکن است جهاد یک حرف زدن یا شعار دادن مثل راهپیمایی بر ضد جنایات اسرائیل و حمایت از مردم مظلوم غزه باشد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات مردم زمان امام علی(ع) این بود که به راحت‌طلبی عادت کرده بودند و حوصله جهاد و مبارزه را نداشتند، گفت: جامعه‌ای که از جهاد و مبارزه غافل می‎شود و به راحت‌طلبی خو می‎گیرد به جایی می‎رسد که می‎ایستد تا حضرت فاطمه(س) پشت در بیاد و پهلوی او توسط دشمن شکسته شود و فرزند او سقط شود، مردم آن زمان مدینه جماعتی علی‎دوست بودند که وقتی خانه حضرت فاطمه(س) سوخت فقط گریه کردند و واکنشی نشان ندادند، جماعتی که مشاهده کردند دست علی(ع) بسته شد اما فقط دلشان شکست ولی کاری نکردند.

موسوی با اشاره به جلوه‌هایی از جهاد فاطمی، عدم روحیه جهاد و مبارزه در مردم را یک آفت دانست و اظهار کرد: امروز ما می‎بینیم اسرائیل در جنگ غزه دست به بمباران خانه‌ها می‎زند، دلیل این کار این است چون می‎داند جوانان فلسطینی روحیه جهاد را از خانواده گرفته‌اند، لذا تلاش دارد با ویران کردن خانه‌ها و به شهادت رساندن مادران فلسطینی و فرزندان آنها این روحیه جهاد را ضعیف کند.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه مادران فلسطینی با الگو گرفتن بانوان ایرانی و حضرت فاطمه(س) فرزندان خود را تربیت جهادی می‎کنند، گفت: دشمن از بمب هسته‌ای و امکانات نظامی واهمه‌ای ندارد او از تربیت فاطمی و تربیت جهادی هراس دارد.

انتهای پیام
captcha