اعلام برائت و انزجار از مشرکان زمان
کد خبر: 4185928
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۵
گزارش ایکنا از پنجمین روز مرحله نهایی رقابت‌های قرآنی اوقاف

اعلام برائت و انزجار از مشرکان زمان

پنجمین شب مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن هم با استقبال خوب اهالی خراسان شمالی همراه بود. اجراهای متوسطی را شاهد بودیم و همچنان مسابقات از پدیده، خالی بود. ولی نکته مهم امشب حضور قومیت‌ها و مذاهب مختلف در سالن مسابقات بود که یک صدا شعار مرگ بر اسرائیل سر دادند.

اعلام برائت و انزجار از مشرکان زمانبه گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به بجنورد، رقابت‌های مرحله نهایی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ بیست جزء قرآن امروز 13آذرماه از ساعت 14:۳۰ تا حوالی ساعت 21 در محل هتل داریوش بجنورد برگزار شد.

بانوان نیز در همین رشته‌ها در مجتمع پتروشیمی با یکدیگر رقابت داشتند.

نوجوانان و مسابقات قرآن 

امشب هتل داریوش، مجدد میزبان حضور خودجوش بجنوردی‌ها بود. نوجوانان دسته‌جمعی یا به همراه خانواده حضور چشم‌گیری داشتند. عکاسان شوق خاصی برای به تصویر کشیدن این صحنه‌ها داشتند و در قاب تلویزیون هر بار چهره یک کودک یا نوجوانی که به اجرای یک حافظ قرآن توجه ویژه‌ای داشت به تصویر کشیده می‌شد، و شاید آن نوجوان در دل خواهان این بود که روزی به جای آن متسابق بنشیند و محفوظات قرآنی خود را ارائه دهد.


بیشتر ببینید؛

گزارش تصویری بخش حفظ کل پنجمین شب مسابقات

گزارش تصویری از هئیت داوران مسابقات سراسری قرآن 


وحدت مسلمین برای حماسه غزه

اعلام برائت و انزجار از مشرکان زمان

مجری مراسم همانند شب‌های قبل سیدوحید مرتضوی بود که امشب نیز همانند دیگر شب‌ها بسیار از مردم مظلوم غزه و حماسه آنان یاد کرد و از این جمع خواست تا شعار مرگ بر اسرائیل را بلند سر دهند و مشت خود را به نشانه اعتراض گره کنند. مسابقات قرآن می‌تواند نمایشی از زیبایی‌های موسیقایی و لحنی قرآن باشد، ولی اصل، عامل بودن به آن است که برائت از مشرکین و اعلام انزجار از خونخواران جهان از مفاهیم عمیق قرآنی است.

شبکه‌های استانی همسو با مسابقات قرآن 

شبکه‌های استانی امشب متفاوت از شب‌های دیگر همراه شدند، با شروع اجرای هر فرد، شبکه استان فرد شرکت‌کننده با قطع پخش برنامه‌های خود اقدام به پخش تلاوت قاری یا اجرای حافظ می‌کرد. مجری مراسم با شروع اجراهای هر شرکت‌کننده به اهالی آن خطه سلام می‌کرد و این بر جذابیت مسابقات افزوده بود.

یاسین آزاد از استان قزوین با قرائت آیات 103 تا 115 سوره نحل آغازگر رقابت‌ها در سالن هتل داریوش بود، او سابقه دریافت رتبه در مسابقات قرآن کریم شهر کربلا را دارد.


بیشتر ببینید؛

فیلم اجرای حفاظ کل قرآن در شب ۱۳ آذر

فیلم اجرای قاریان در شب ۱۳ آذر 

فیلم اجرای مرتلان در شب ۱۳ آذر 


برای هر مرتل 25 سطر از قرآن کریم در نظر گرفته می‌شود و قاری در برابر اعضای هیئت داوران و چشمان بینندگان و حاضران در سالن تلاوت ترتیل خود را پیش می‌برد.

نفر بعدی محمدحسین ربیعیان از استان تهران، آیاتی از سوره توبه را تلاوت کرد. او که معلم است، موفق شده تا در مسابقات استانی و کشوری ادوار قبل حائز رتبه شود.

رحیم شریفی و ماجد نصری هر دو از خوزستان در رشته قرائت ترتیل اجرای تلاوت داشتند.

نوبت به دو رشته حفظ بیست جزء و حفظ کل رسید. از حافظان بیست جزء دو سؤال 15 سطری و از حافظان کل دو سؤال بیست سطری پرسیده شد.

این افراد در نوبت صبح در آزمون حفظ استقامتی که در آن باید سطرهای بیشتری را بخوانند و فقط حسن حفظ فرد، محک زده می‌شود، شرکت می‌کنند.

تقی اصدقی از استان آذربایجان شرقی، احمد برزگر نصرآبادی از استان تهران از نیروهای مسلح، محمد شادور از استان بوشهر رشته حفظ بیست جزء شرکت کردند.

ولی شجاعی‌اصل از استان اردبیل، آخرین حافظ بیست جز در این بخش بود که اجرا داشت.

تذکری برای حفظ عدالت

در این بخش بود که رئیس هیئت داوران تذکری به متسابقان داد و آنان را از در دست گرفتن میکروفون منع کرد. طبق اسلوب مسابقات، موقعیت میکروفون برای همه متسابقان باید یکسان باشد و فقط قاری می‌تواند، صرفا فاصله خود را با میکروفون تنظیم‌کند.

خلیل سواری از خوزستان، نفر اول مسابقات مردمی مشکات، مجید زینلی از اصفهان، دارای رتبه سوم مسابقات سراسری در سال 90، ابراهیم تبسم‌چهره از گیلان، مسعود موحدی‌راد از خراسان رضوی، محمد جماله از بوشهر، اسحاق عبدالهی از قم قرائت داشتند.

ابوذر کرمی از مرکزی و یکی از دارندگان رتبه در ادوار قبل، میلاد عاشقی از آذربایجان شرقی، سعید علی‌اکبری از استان قزوین، که سال‌هاست در مسابقات مختلف به ویژه مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان حایز رتبه شده است، محفوظات خود را در رشته حفظ کل قرآن کریم ارائه دادند.

امیرحسن عطارزاده از یزد دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی و دارای رتبه دوم مسابقات ستاد کل نیروهای مسلح  و محمد لائینی از استان مازندران آخرین نفرات در این بخش و در رشته حفظ کل بودند.

در میان اجراهای امشب چه در قرائت تحقیق و چه قرائت ترتیل شاهد اجرای ویژه‌ای که بتوان از او به عنوان پدیده‌ای یاد کرد، مواجه نشدیم. حافظان کل و حفظ بیست جزء کمترین تذکرات را از داوران دریافت کردند به جز یکی از حافظان بیست جزء که به دلیل استرس بالا از همان سؤال اول مکث‌های بسیاری داشت و چند بار با اشارات داور به عبارات مختلف آیات، توانست اجرای خود را ادامه دهد.

وحید خزایی، حامد ولیزاده و حجت‌الاسلام شجاعی، از قاریان ممتاز و بین‌المللی قاریان افتخاری امشب بودند. مهدی شکفته از استان میزبان نیز قاری افتخاری پنجمین شب مسابقات بود.

نام پیمان ایازی از رتبه‌داران ادوار قبل در فهرست شرکت‌کنندگان امروز رشته حفظ کل درج شده بود ولی در محل مسابقات حضور نیافت و به گفته مسئولان مسابقات خستگی به دلیل حضور در سفری خارجی را دلیل عدم شرکت خود اعلام کرده بود.

یادآور می‌شود، چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۹ تا ۱۸ آذرماه در دو بخش آقایان و بانوان به همت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در شهر بجنورد برپا می‌شود.

خبرگزاری ایکنا در راستای تسهیل در امر اطلاع‌رسانی به مخاطبان قرآنی، اخبار، گزارش‌ها، مصاحبه با متسابقان و کارشناسان قرآنی در پرونده‌ای مستقل به اخبار این رویداد بزرگ قرآنی پرداخته است.

گزارش از صدیقه صادقین 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha