قاریان قرآن ورود جدی به دعاخوانی داشته باشند
کد خبر: 4185936
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۳
حجت‌الاسلام شجاع:

قاریان قرآن ورود جدی به دعاخوانی داشته باشند

داور بخش اصول اجرای دعاخوانی به سطح پائین برخی از شرکت‌کنندگان اشاره و ضمن بیان دلایل آن تصریح کرد: قاریان قرآن به صورت جدی وارد دعاخوانی شوند.

قاریان قرآن ورود جدی به دعاخوانی داشته باشندبا وجود فاصله گرفتن از بخش نغماتی(رشته‌های اذان، دعاخوانی، همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی) اما هنوز سطح این رویداد محل بحث است و مناسب است تا صاحب‌نظران درباره وضعیت و نقاط قوت و ضعف این بخش نقد و بررسی داشته باشند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شجاع، داور بخش اصول اجرای بخش نغماتی(دعاخوانی) چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اعلام این مطلب گفت: در این دوره برخی از دعاخوانان، در سطح یک رویداد کشوری خوش درخشیدند، ولی سطح برخی از اجراها در حد و اندازه حضور در این رویداد مهم نبود. شاید بتوان فضا و انجام یک اجرای زنده را دلیل افت متسابقان دعاخوانی نسبت به دوره مقدماتی آن برشمرد. 

این قاری قرآن با اشاره به اینکه تجربه اجرا در محافل متعدد بر کیفیت کار اثرگذار است، تصریح کرد: این موضوع با بیان این نکته به اثبات می‌رسد که در مرحله قبل، از شرکت‌کنندگان درخواست ارسال اثر و یک اجرای غیر حضوری خواسته می‌شد و اجراهای خوبی را شنیدیم، ولی این نقیصه خود را در اجرای زنده به خوبی به نمایش گذاشت. ضعف شدید برخی از شرکت‌کنندگان حضورشان در این رویداد کشوری را تعجب‌برانگیز کرده بود.

مهدی شجاع

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: تجربه حاصل شده در این دوره می‌تواند، دست‌اندرکاران را به این نتیجه برساند تا دوره مقدماتی را نیز به صورت زنده پیش ببرند.

وی مواردی از اعتراض به متفاوت بودن متن عبارات دعای فرد شرکت‌کننده با متن انتخابی هیئت داوران تصریح کرد: طبق توضیحی که جناب آقای سیدعباس انجام در محل مسابقات دادند، بابت این تفاوت نمره‌ای کسر نمی‌شود.

این دعاخوان آستان قدس رضوی در پاسخ به این سؤال که کسر نمره در صورتی که شرکت‌کننده فضای دعاخوانی را به سمت مداحی ببرد به چه علت است؟ افزود: برای اجرای خوب لازم نیست، دعاخوان حتما با روضه، مخاطب را به  به بکا بیندازد، ضمن اینکه اینجا فضای مسابقه حاکم است و ملاحظات خود را دارد و با مجلس روضه‌خوانی متفاوت است. البته ایجاد حس معنوی سه نمره دارد و حتی در برخی اجراهای این دوره به حدی آن فضا به خوبی ایجاد شده بود که داور را به ذوق می‌آورد که از این سقفِ سه نمره نیز بالاتر دهد. اگر شرکت‌کننده در رشته دعاخوانی با جملات متن ارتباط خوبی بگیرد و حال خوبی پیدا کند، این حس را به مستمع منتقل می‌کند.

وی  بر ضعف دعاخوانی فارغ از بحث مسابقات تأکید کرد و گفت: در مسابقات شاید به این دلیل که دعاخوانان متبحر ما در رقابت‌های رسمی شرکت نمی‌کنند، ضعف جدی‌تر دیده می‌شود. سنت دعاخوانی ایرانی‌ها قوی بوده است و ما حتی از این سنت می‌توانیم ویژگی دعاخوانان را تعیین کنیم. 

شجاع در پایان بیان کرد: قاریان کشورمان از لحن و تنغیم قوی برخوردارند، اما به بحث دعاخوانی ورود پیدا نمی‌کنند و با ورود آنان این ضعف کاسته می‌شود. برخی مداحان نیز اسلوب رعایت تنغیم را نمی‌دانند و معتقدم برای ایجاد توازن، قرآن‌خوانان به صورت جدی وارد دعاخوانی شوند.

یادآور می‌شود، چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۹ تا ۱۸ آذرماه در دو بخش آقایان و بانوان به همت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در شهر بجنورد برپا می‌شود.

خبرگزاری ایکنا در راستای تسهیل در امر اطلاع‌رسانی به مخاطبان قرآنی، اخبار، گزارش‌ها، مصاحبه با متسابقان و کارشناسان قرآنی در پرونده‌ای مستقل به اخبار این رویداد بزرگ قرآنی پرداخته است.

انتهای پیام
captcha