بازگشت قرائت‌ها به سبک قاریان مصری
کد خبر: 4186597
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
سیدجواد سادات فاطمی بیان کرد:

بازگشت قرائت‌ها به سبک قاریان مصری

قاری و پیشکسوت قرآن کریم ویژگی خاص چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن را برگزاری آن در استان خراسان شمالی دانست و اظهار کرد: در این مسابقات قرائت‌های بازگشت به گذشته داشت و شاهد قرائت‌های جدید با سبک حصان، محمد رفعت، شحات، مصطفی اسماعیل و... بودیم که آنها را به خوبی خواندند.

سیدجواد سادات فاطمی، قاری و پیشکسوت قرآن

سیدجواد سادات فاطمی، قاری و پیشکسوت قرآن کریم در حاشیه برگزاری  چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در گفت‌گو با ایکنا با اشاره به سطح این دوره از مسابقات و ویژگی خاص آن گفت: به نظر می‌رسد ویژگی خاص این دوره از مسابقات، برگزاری آن در استان خراسان شمالی بود؛ چراکه تا به حال مسابقات قرآن در این منطقه برگزار نشده بود. در حالی که این استان امکانات و زیرساخت‌های وسیعی ندارد، اما در عین حال بسیار با کیفیت و خوب این مسابقات را برگزار کرد و از مردم و مسئولان استان در این رابطه باید تقدیر و تشکر کنیم.

داور چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن افزود: همچنین از لحاظ پشتیبانی اقدامات بسیار خوبی صورت گرفت و حضور جدی مردم در این دوره از مسابقات برای ما جای خوشحالی داشت و امیدواریم مردم خراسان شمالی همیشه موفق و پیروز  باشند.

وی با بیان اینکه مسابقات امسال در سطح خوبی برگزار شد، تصریح کرد: جوانان جدیدی از استان‌های مختلف در این دوره شرکت کرده و حضور داشتند.
سادات فاطمی در خصوص چرایی نزدیک بودن تلاوت‌ها به هم در این مسابقات نیز گفت: تلاوت‌ها در دوره‌ای در کشور ما خیلی به هم نزدیک شد و آن زمانی بود که قاریان با نغمات و دستگاه‌ها آشنا شدند و احساس کردند که فارغ از تقلید از مصریان می‌توانند ردیف‌خوانی کنند و قرائتشان را براساس سبک خاصی ارائه ندهند و مستقل اجرا کنند که این موضوع باعث شد تلاوت‌ها شبیه هم شود.

پیشکسوت قرآنی کشور ادامه داد: در حقیقت تمامی نغمات شبیه هم هستند و مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، منشاوی و شحات همگی حجاز، نهاوند، سه‌گاه می‌خوانند و نغمات تغییر نمی‌کند بلکه ریز نغمات است که سبک‌ها را متمایز می‌کند. پردازش و تنظیمات این ریز نغمه‌ها کار هرکسی نیست و باید خیلی به موسیقی مسلط بود تا بتوان با ظرافت‌های خاص محصول خوبی تولید کرد.

وی بیان کرد: در دوره مذکور قرائت‌ها ساده شده بود، اما امروز قرائت‌ها بازگشت به گذشته داشته است و شاهد قرائت‌های جدید با سبک حصان، محمد رفعت، شحات، مصطفی اسماعیل و... هستیم که آن‌ها را به خوبی می‌خوانند. نگاه به قرائت‌ها و سبک‌های مصری و دقت در آن‌ها باعث می‌شود تلاوت قاری از نظر ظرافت تلاوت اوج بگیرد و جذابیت بیشتری داشته باشد و در نهایت این موارد قرائتها را از همدیگر متمایز می‌کند.

داور چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن در ادامه اشاره‌ای هم به درگذشت مرحوم مسگری از قاریان مطرح مشهدی داشت و اظهار کرد: مرحوم مسگری از دوستان خیلی خوب ما بود. ایشان از نوجوانی در جلسات قرآن شرکت می‌کرد و بعد‌ها در کنار تحصیل در رشته پزشکی به کار قرآنی خود ادامه داد. در حوزه موسیقی هم فعالیت و کار تحقیقی می‌کرد و در انواع هنر‌ها دستی بر آتش داشت، او در رشته خطاطی جز بهترین‌های کشور بود.

وی افزود: مرحوم مسگری با توجه به کار‌های تحقیقی که در حوزه نغمات و موسیقی تلاوت داشت کتابی را در این بار تالیف کرد و کار‌های آموزشی بسیاری می‌کرد و در این زمینه شاگردان بسیاری را پرورش داد. درگذشت ایشان ضایعه‌ای برای جامعه قرآنی بود و امیدواریم که قرآن در آن دنیا دست او را بگیرد و با قرآن و اهل بیت(ع) محشور شود.

یادآور می‌شود، رقابت‌های بخش آوایی آقایان و بانوان این دوره از مسابقات سراسری قرآن تا ۱۸ آذرماه در بخش آقایان در محل هتل داریوش و در بخش بانوان در مجتمع پتروشیمی ادامه دارد.

همچنین، خبرگزاری ایکنا در راستای تسهیل در امر اطلاع‌رسانی به مخاطبان قرآنی، اخبار، گزارش‌ها، مصاحبه با متسابقان و کارشناسان قرآنی در پرونده‌ای مستقل به اخبار این رویداد بزرگ قرآنی پرداخته است.

مصاحبه از رضا عبدی

انتهای پیام
captcha