فاطمه، فاطمه است
کد خبر: 4188178
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶

فاطمه، فاطمه است

گویاترین عبارتی که می‌توان در وصف یک فرا قهرمان زن به کار برد عبارت «فاطمه، فاطمه است» و بدون شک حضرت فاطمه زهرا(س) یک الگو برای زنانی است که بخواهند در تمام ابعاد زندگی فعالیتی قابل قبول و بدون نقص داشته باشند.

حضرت فاطمه(س)بدون شک حضرت فاطمه زهرا(س) یک الگو برای زنانی است که بخواهند در تمام ابعاد زندگی فعالیتی قابل قبول و بدون نقص داشته باشند، چرا که ویژگی‌های شخصیتی این بانو در عصر تاریخی خود درسی برای همگان در طول دوران تاریخ است، البته تداعی هر فرد از شخصیت‌های بزرگ و آنچه در ذهن هر فرد از این بانوی بزرگ بوده متفاوت است.

ایکنای خراسان رضوی در این خصوص با چند شهروند گفت‌وگو انجام داده است که در ادامه می‌خوانیم.

یک بانوی تصویربردار در خصوص پررنگ‌ترین ویژگی حضرت زهرا(س) از نگاه خود می‌گوید: با توجه به ویژگی‌های ممتاز بسیاری که در شخصیت حضرت زهرا(س) وجود دارد صحبت در این خصوص کار سختی است، حضرت زهرا(س) دختر پیامبر(ص)، همسر امیرالمؤمنین(ع) و مادر حسنین(ع) است و آنچه از این بانوی گرامی در ذهنم براساس ویژگی دوران زیست تاریخی حضرت نمایان‌تر است، شجاعت و جسارت ایشان است.

وی بیان می‌کند: فاطمه(س) کسی بوده که برای فدک، هدیه پدرش که غصب شده بود مقابل غاصبان ایستاد که این استیفای حق و شجاعت در آن دوره از تاریخ با توجه به فشارها و محدودیتی که برای جامعه زنان وجود داشت قابل تحسین است و این ایستادگی روحیه مبارز و قدرتمند می‌خواهد. 

این بانوی تصویربردار می‌گوید: در واقع این شجاعت حضرت به خاطر تربیت شدن در دامان پیامبر(ص) و زندگی در کنار امیرالمؤمنین(ع) بوده و لذا با توجه به ویژگی‌های ممتاز، ارزشمند و قابل احترام حضرت که می‌تواند برای زنان الگو باشد، شجاعت حضرت برای من جذابیت ویژه‌ای دارد.

نعیمه 22 ساله نیز در این خصوص اظهار می‌کند: وقتی نام حضرت را می‌شنوم اولین ذهنیت من به‌سمت شخصیت فداکار ایشان می‌ر‌ود و آن هم فداکاری در مقام مادر بودن است. 

یک دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی هم در پاسخ به این سؤال بیان می‌کند: آنچه از کودکی تاکنون از شخصیت حضرت زهرا(س) در ذهن من مانده و با شنیدن نام حضرت برای من تداعی می‌شود این است که چون خودم سادات هستم ایشان را مادربزرگ خود می‌دانم. 

یک بانوی عکاس نیز در این خصوص می‌گوید: سؤال سخت است، چرا که وصف حضرت زهرا(س) در کلام بشر نمی‌گنجد، اما اولین چیزی که با نام حضرت تداعی می‌شود همین چادر است، چادری که من دارم ارثی از آن حضرت است. شخصیت حضرت زهرا(س) بسیار پیچیده است و نمی شود گفت فقط تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که زهرا(س) مادر همه عالم است.

یک بانوی خانه‌دار نیز در ادامه می‌گوید: با نام حضرت یاد همراهی ایشان با همسرش می‌افتم، در حالی‌که همه علی(ع) را در یک جریان تاریخی تنها گذاشتند، ایشان پشتیبان حضرت بودند. 

یک بانوی 72 ساله نیز در این خصوص بیان می‌کند: حضرت زهرا(س) جایگاه رفیعی نزد خداوند تبارک و تعالی دارد، آنچنان که قبل از خلقت آدم نام حضرت همراه با نام پدر، همسر و فرزندانش بر عرش الهی نوشته شد. 

این مادر شهید ادامه می‌دهد: نام حضرت زهرا(س) که گفته می‌شود یاد مظلومیت و معصومیت حضرت می‌افتم، خداوند احترام زیادی برای حضرت فاطمه(س) قائل است و هر کس مورد شفاعت حضرت قرار گیرد مورد بخشش خداوند نیز قرار خواهد گرفت. فاطمه(س) در وصف بشر نمی‌گنجد، جایگاه این بانوی گرامی نزد خداوند بسیار رفیع است و نام فاطمه(س) برکت می‌آورد.

سحر 22 ساله، دانشجو نیز درباره شخصیت حضرت فاطمه(س) می‌گوید: نام حضرت مرا یاد روضه در سوخته و پهلوی شکسته می‌اندازد. 

یک معلم هم در پاسخ به این سؤال بیان می‌کند: اقتدار حضرت فاطمه(س) و اینکه با توجه به شرایط آن زمان در دوران جاهلیت و در زمانی که دختران خود را زنده به گور می‌کردند ایشان در مواردی دوشادوش مردان در میدان بودند و کارهای بزرگی انجام دادند. 

یک دانشجوی ارشد ریاضی محض نیز در خصوص شاخص‌ترین ویژگی حضرت زهرا(س) از نگاه خود می‌گوید: حضرت زهرا(س) مادری بود  که فرزندان خود را مطابق با آرمان‌های دینی تربیت کرد، نسلی که از اول تا آخر همه حماسه‌آفرین بودند و هم‌اکنون بعد از 1400 سال این جریان تربیتی ادامه دارد.

یک بانوی 30 ساله هم در پاسخ به این سؤال اظهار می‌کند: اولین شاخصه از شخصیت حضرت زهرا(س) در ذهن من مادر بودن، مهربانی و اینکه الگوی تمام عیار یک زن است که برای اسلام مبارزه کرد.

یک نوجوان دهه هشتادی نیز در این خصوص می‌گوید: همه جوانب زندگی حضرت مهم است، چرا که فاطمه(س) شخصی نبود که از یک بعد الگو باشد و با توجه به کتاب‌هایی که در باره ایشان مطالعه کردم حضرت زهرا(س) در تمام ابعاد شخصیتی کامل بودند و لذا الگوبرداری از سیر شخصیت ایشان حائز اهمیت است.

وی بیان می‌کند: از نگاه من با توجه به اینکه حضرت دارای همه صفات خوب از جمله کرامت، مهربانی و ... را در خود داشتند، لذا برای اینکه شخصیت خود را رشد دهم نه به یک جنبه، بلکه باید به تمام جنبه‌های شخصیتی حضرت توجه کنم و به ابعاد مختلف شخصیتی حضرت بپردازم.

اما در گفت‌وگو با چند تن از آقایان نیز نظرات مشترکی مطرح شد که بیشتر جایگاه مادری و جنبه همسری حضرت فاطمه(س) را از مهمترین ابعاد شخصیتی ایشان برشمردند.

در این گفت‌وگو به سیری از نگاه‌های مختلف در جنبه‌های شخصیتی حضرت زهرا(س) در سنین مختلف پرداخته شد که جایگاه مادری در بیشتر افراد مشترک بود.

 در کتاب «فاطمه، فاطمه است» دکتر شریعتی می‌خوانیم: اما مجموعه گفته‌ها، اندیشه‌ها، کوشش‌ها و هنرمندی‌های همه در طول این قرن‌های بسیار، به اندازه این یک کلمه نتوانسته‌اند عظمت‌های مریم را باز گویند که: «مریم مادر عیسی است"» و من خواستم با چنین شیوه‌ای از فاطمه بگویم، باز درماندم خواستم بگویم: فاطمه دختر خدیجه بزرگ است، دیدم که فاطمه نیست، خواستم بگویم که فاطمه دختر محمد(ص) است دیدم که فاطمه نیست، خواستم بگویم که فاطمه همسر علی است دیدم که فاطمه نیست، خواستم بگویم که فاطمه مادر حسنین است، دیدم که فاطمه نیست، خواستم بگویم که فاطمه مادر زینب است، باز دیدم که فاطمه نیست، نه، اینها همه هست و این همه فاطمه نیست. فاطمه فاطمه است... «فاطمه فاطمه است» و این گویاترین عبارتی است که می‌توان برای توصیف یک فرا قهرمان زن به کار برد و در عین حال مبهم است، چرا که فاطمه بودن یک خاصیت منحصر به فرد است، اما وقتی این خاصیت شناسانده شود روح تمام زنان و مادران رنگی دیگر می‌گیرد، رنگ انسانیت، حق‌جویی، مهر و همه خوبی‌هایی که می‌توان در وجود اشرف مخلوفات الهی یافت.

انتهای پیام
captcha