توصیه آیت‌الله صافی گلپایگانی به حفظ خطبه فدکیه/ عزاداری فاطمیه در ایام موشک‌باران + فیلم
کد خبر: 4188190
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
حجت‌الاسلام حسن صافی گلپایگانی شرح داد:

توصیه آیت‌الله صافی گلپایگانی به حفظ خطبه فدکیه/ عزاداری فاطمیه در ایام موشک‌باران + فیلم

فرزند آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، گفت: وقتی در جنگ تحمیلی صدام، اقدام به موشک‌باران شهرها می‌کرد به قم هم موشک زد. آن روزها در منزل آیت‌الله العظمی گلپایگانی مجلس عزایی برگزار شد و ایشان همراه با مردم به سمت حرم حضرت فاطمه معصومه(س) رفتند و در آنجا اقامه عزا داشتند و از همان سال این مراسم به همین شکل برگزار و شروع شد و بعدا آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی هم این سنت را ادامه دادند.

حسن صافی گلپایگانیبه گزارش ایکنا، مرحوم آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی از احیاگران عزاداری فاطمیه(س) در کنار برخی مراجع تقلید در دهه‌های اخیر بودند؛ ایشان اهتمام داشتند که در روز شهادت بانوی دو عالم، حضرت صدیقه طاهره(س) همراه با آیت‌الله العظمی وحید خراسانی با پای پیاده تا حرم مطهر حضرت معصومه(س) را طی کنند و برای تعزیت به محضر کریمه اهل بیت(ع) بروند. مراسمی که با حضور جمعیت زیادی برگزار می‌شد و هنوز هم توسط آیت‌الله وحید خراسانی تداوم دارد.

خبرنگار ایکنا در این باره و به طور کلی اهتمام آن مرجع فقید به ایام فاطمیه و مراسم عزاداری با حجت‌الاسلام والمسلمین حسن صافی گلپایگانی؛ فرزند آن مرحوم و استاد حوزه علمیه گفت‌وگو کرده است که متن کامل سخنان ایشان را در ادامه می‌خوانید؛

 

ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا(س) را محضر حضرت بقیه‌الله الاعظم و همه دوستداران اهل بیت(ع) تسلیت عرض می‌کنم. مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی نسبت به اقامه عزا و احیای فاطمیه اهمیت بسیار زیادی قائل بودند و به شیعیان تاکید می‌کردند مراسم را با عظمت و قداست خاصی برگزار کنند و خودشان هم پیشقدم بودند.

در مورد راهپیمایی که هر سال در سوم جمادی‌الثانی برگزار می‌شد باید گفت وقتی در جنگ تحمیلی صدام، اقدام به موشک‌باران شهرها می‌کرد به قم هم موشک زد و قم هم خلوت شده بود. در این روز در منزل آیت‌الله العظمی گلپایگانی مجلس عزایی برگزار شد و ایشان همراه با مردم به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) رفتند و در آنجا اقامه عزا داشتند و از همان سال این مراسم به همین شکل برگزار و شروع شد و بعد از رحلت آیت‌الله العظمی گلپایگانی، آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی هم این سنت را ادامه دادند و با جمعیت چندهزار نفری هر ساله در ایام فاطمیه و شهادت امام جعفر صادق(ع) به سمت حرم مشرف می‌شدند. 

در موارد مختلفی که مراسماتی در اقصی نقاط کشور درباره حضرت زهرا(س) برپا می‌شد و از ایشان می‌خواستند تا بیانیه بدهند، ایشان هم اهتمام داشتند و بیانیه صادر می‌کردند و مطالب و سخنان زیادی به این شکل هم از آن مرحوم درباره حضرت زهرا(س) وجود دارد که بنده خلاصه‌ای از برخی پیام‌ها را خدمت شما عرض می‌کنم؛ از جمله فرموده‌اند که حضرت فاطمه(س) نسخه برابر اصل با پدر بزرگوارشان حضرت محمد مصطفی(ص) هستند؛ آن حضرت حجت بر ائمه اهل بیت(ع) هستند به این معنا که برای بطلان غاصبان ولایت، حجت حقیقی بودند و در طول تاریخ ثابت کردند کسانی که حق امیرالمؤمنین(ع) را گرفتند غاصب بودند.

توصیه به حفظ خطبه فدکیه

ایشان در مورد حضرت زهرا(س) فرمودند: حضرت هدایت و علم داشتند و اسوه برای همه بشریت در حجاب و عفاف، عصمت و الگو برای بهتر زندگی کردن بشر بودند و اگر کسی بخواهد زندگی سالمی داشته باشد باید ایشان را سرمشق قرار دهد. آیت‌الله صافی به خطبه فدکیه خیلی اهتمام داشت و خطاب به طلاب و دانشجویان می‌فرمود که این خطبه را حفظ کنند و در مدرسه اباصالح هم که از بهترین مدارس حوزوی در قم است موظف بودند که این خطبه را حفظ کنند؛ از منظر ایشان این خطبه معجزه حضرت زهرا(س) در آن دوران خفقان و دیکتاتوری بود و فقط آن حضرت جرئت داشت که چنین خطبه‌ی را برای مردم بخوانند و نسبت به غصب جایگاه خلافت اعتراض کنند.

نکته خیلی مهمی که ایشان می‌فرمودند این بود که حضرت زهرا(س) بعد از اینکه پیامبر(ص) از دنیا رفتند خیلی خیلی غصه خوردند ولی چیزی که مایه آرامش ایشان بود این بود که پیامبر(ص) در طول حیاتشان و به خصوص در لحظات آخر عمر این بشارت را دادند که «بشارت بر تو باد که مهدی(عج) از فرزندان تو است»؛ کسی خواهد آمد و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد. این نکته برای حضرت مایه دلداری و تسکین آلام وجود مقدسشان بود.

دیدگاه مرحوم آیت‌الله العظمی صافی این بود که فاطمیه یک تاریخ است؛ فاطمیه یعنی فریاد بر سر ظالمان؛ فاطمیه یعنی عاشورا و غدیر و نیمه شعبان و فاطمیه یعنی روز احقاق حق اهل بیت(ع) و روز حکومت جهانی مهدوی(عج). فاطمیه هر سال باید با شکوه بیشتری برگزار شود و مردم بیشتر به فرمایشات حضرت صدیقه طاهر(س) توجه کنند.

امروز اگر بخواهیم یک الگو و اسوه برای بانوان معرفی کنیم، ایشان اسوه عفت و حجاب و پاکدامنی و زهد و تقوا و خانه‌داری و دفاع از ولایت و امامت هستند. ایشان را باید به عنوان پیشوا و زعیم به مردم معرفی کنیم. ایشان می‌فرمود من در سالی که به حرمین شریفین مشرف شدم چند روز در آنجا با یکی از علمای اهل سنت در مورد حقانیت تشیع صحبت می‌کردم؛ در انتها این شخص از من پرسید نظر شما در مورد شیخین چیست؟ گفتم نظر من همان نظر حضرت صدیقه طاهره(س) در مورد آنان است و وقتی این را گفتم او ساکت شد زیرا معروف و مشهور است که حضرت زهرا(س) نسبت به این دو نفر غضب داشت و روایات متعددی در این زمینه داریم.

فاطمیه؛ نشانه حقانیت اهل بیت(ع)

حضرت وقتی خلفا خدمت او رسیدند جواب سلامشان را نداد و روی برگرداند و فرمود آیا شما نشنیدید که رسول الله فرمود: فاطمة بضعة مني فمن آذاها فقد آذاني، و من آذاني فقد آذی الله؛ آن‌ها اقرار کردند که بله فرمودند وقتی ایشان اقرارشان را گرفت به آنها فرمودند خدایا شاهد باش که من از اینها راضی نیستم. از این جهت ما باید فاطمیه را معرفی کنیم زیرا نشانه بزرگی برای اثبات حقانیت ائمه است؛ بفاطمه عرف المنافقون؛ به وجود فاطمه منافقین شناخته شدند و با اذیت و آزاری که به آن حضرت داشتند و منجر به شهادت ایشان شد منافق مشخص شد. یک سوره در مورد منافقین نازل شد و به وجود مقدس حضرت زهرا(س)، منافقین شناخته شدند.

آیت‌الله صافی غیر از اقامه عزا و سفارش به این کار در  ایام فاطمیه و پاسخ به شبهات از بکائین نسبت به مصائب حضرت صدیقه طاهره(س) بودند و اشعاری را در مورد حضرت زهرا سروده و مقالاتی هم نوشته‌اند؛ ایشان از همان ابتدای مرجعیت‌شان مبلغینی را مانند ماه‌های محرم و صفر و ... به مناطق محروم برای اقامه عزا می‌فرستادند و بعد از ایشان هم این سنت ادامه دارد و امسال حدود 100 نفر از بهترین مبلغان حوزه علمیه قم از طرف دفتر آیت‌الله صافی به مناطق مختلف کشور اعزام شدند تا بتوانند عزاداری کنند و اقامه عزا داشته باشند. 

یکی از مؤسساتی را هم که ایشان تاسیس کردند مؤسسه دارالزهرا(س) است و مبلغینی را تربیت می‌کنند که در زمینه پاسخگویی به شبهات متخصص هستند و در عرصه فرقه ضاله تخصص دارند؛ حدود 1700 نفر در این مؤسسه تربیت شده‌اند و آمادگی تبلیغ و ترویج دین دارند و به کارهای تبلیغی و پژوهشی و آموزشی اشتغال دارند. 

یکی از کارهای مهم آیت‌الله صافی در هر سال این بود که از ایشان برای افتتاح نمایشگاه حدیث غربت در قم و برخی شهرها دعوت می‌شد و ایشان اهتمام داشتند که برای افتتاحیه مراسم نمایشگاه در قم بروند و برای برخی شهرها هم پیام می‌دادند. این نمایشگاه‌ها با زحمات زیادی از سوی متولیان این مسئله برپا می‌شد و امروزه این سنت حسنه رونق بیشتری هم گرفته است.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
محمود احمدى
|
Netherlands
|
۱۴۰۲/۱۰/۰۱ - ۲۰:۵۹
0
0
بسيار عالى. وقابل استفاده بود. ممنون ومتشكر
captcha