تشریح متغیر‌های اثرگذار بر القای معنا در تلاوت
کد خبر: 4190370
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۵

تشریح متغیر‌های اثرگذار بر القای معنا در تلاوت

پیشکسوت قرآنی کشورمان در مقاله «جایگاه ترجمه و تفسیر در تلاوت تأثیرگذار» به تشریح متغیر‌های اثرگذار بر القای معنا در تلاوت با ترجمه و تفسیر اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاحیه هجدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم عصر امروز چهارشنبه، ششم دی ماه در مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد.

دومین مقاله‌ای که در روز اول این نشست ارائه شد، «جایگاه ترجمه و تفسیر در تلاوت تأثیرگذار» توسط محمدرضا ستوده‌نیا، پیشکسوت قرآنی کشورمان بود.

محمدرضا ستوده‌نیا در ابتدا با بیان اینکه ترجمه و تفسیر هر متن، می‌تواند متأثر از فهم و برداشت مترجم و مفسر آن متن باشد، گفت: هرگونه تغییر در فهم مطلب و برداشت متفاوت، در ارائه ترجمه و تفسیر قرآن اثر می‌گذارد لذا متن قرآن نیز همچون سایر متون، به خودی خود صامت است و این مترجم و مفسر است که براساس درک خویش آن را ترجمه و تبیین می‌کند.

وی با بیان اینکه قاری قرآن بر اساس درک خود از آیات، معنای قرآن را به مستمعان القاء می‌کند، اظهار کرد: برهمین اساس ظرفیت چندمعنایی برخی از عبارت‌های قرآن، باعث شده تا بتوان از یک عبارت، تعابیر مختلفی عرضه کرد که موجب اختلاف در القای معنای آن می‌شود.

پیشکسوت قرآنی کشورمان افزود: یکسری آیات قرآن است که وقتی آن‌ها را می‌خوانیم در ذهن مخاطب بصیر و خبیر همزمان چند معنا را شکل می‌دهد و او نمی‌داند که معنای اصلی کدام است. باتوجه به این موضوع در تبادر اولیه چند معنا همزمان با هم به ذهن می‌آید لذا باید در این حوزه کار تفسیری کرد که یک معنا مورد پذیرش قرار گیرد و قاری در این زمان باید با فهم صحیح معنا بهترین معنا را القا کند.

ستوده‌نیا در ادامه به متغیر‌های اثرگذار بر القای معنا در تلاوت اشاره کرد و گفت: ارائه تصویر از آیه آکسان، ویژگی‌های زبانی ازجمله (نحو و بلاغت)، تقطیع جملات شامل وقف، وصل، سکت و ابتدا، وجوه اختلاف قرائت و تکرار از مهم‌ترین متغیر‌های اثرگذار بر القای معنا در تلاوت است. در این موارد تکرار یکی از حیاتی‌ترین موارد در القای معانی در دست قاری است.

وی در ادامه با اشاره به رابطه‌های متغیر‌های اثرگذار بر القای معنا در تلاوت با ترجمه و تفسیر، گفت: در این رابطه متغیر‌های زبانی بسیار مطرح است؛ لذا این پژوهش را با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام دادیم و سعی کردیم تا برخی از عوامل زبانی که باعث اختلاف معنا و تعبیر در ترجمه و تفسیر آیات می‌شود را بررسی کنیم.

پیشکسوت قرآنی کشورمان هدف از پژوهش خود را ارائه نمونه‌هایی دانست تا قاریان ممتاز، با آشنایی دقیق نسبت به آن‌ها، بتوانند در محافل قرآنی، معانی آیات را در ذهن مستمعان القاء کنند و گفت: در این مقاله مواردی از قبیل اختلاف در تعبیر براساس تحلیل روابط نحوی، مانند «ما» موصوله و نافیه، «همزه» و «هل» استفهامی یا تقریری، اختلاف در تعیین عبارت‌های وابسته به جملات قبل و بعد و نیز آکسان‌های مربوط به هر مورد اشاره شده است.

بخش‌هایی از این نشست سه روزه از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

ایکنا طی پرونده‌ای خبری به پوشش ارائه مقالات و سخنرانی‌های این سه روز می‌پردازد.


برای پخش زنده این نشست https://www.aparat.com/shora.ir/live کلیک شود.

تشریح برنامه‌‌های هجدهمین نشست شورای عالی قرآن + عنوان مقالات

انتهای پیام
captcha