تزریق روحیه خودباوری به بدنه علمی کشور؛ مهم‌ترین یادگار کاظمی‌آشتیانی
کد خبر: 4190701
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۴
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

تزریق روحیه خودباوری به بدنه علمی کشور؛ مهم‌ترین یادگار کاظمی‌آشتیانی

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه مهم‌ترین یادگار زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی، تزریق روحیه خودباوری به بدنه علمی کشور است؛ گفت: این دانشمند متعهد و نوآور علاوه بر آنکه از اوایل انقلاب دروس دینی و قرآنی را تدریس می‌کرد، در عمل نیز نشان داد که چقدر به فضایل قرآنی آراسته و به آموزه‌های آن پایبند بود.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین جلال سبحانی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی همدانحجت‌الاسلام و‌المسلمین جلال سبحانی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد سعید کاظمی‌آشتیانی اظهار کرد: آشنایی بنده با این چهره علمی و جهادی به اوایل دهه ۸۰ برمی‌گردد که به‌صورت دورادور و طبعاً شناختی اندک بود. با عروج وی در دی‌ماه 1384 و پیام مقام معظم رهبری و معرفی تلاش‌های ارجمندش در سالیان بعد و به‌ویژه در بازدیدی که از پژوهشکده رویان به همراه جمعی از اساتید دانشگاه داشتیم، اندکی از عظمت شخصیت والای این دانشمند متعهد و نوآور و تحقیقات ارزنده‌ای که تحت مدیریت جهادی وی انجام شده بود را دریافتم.

وی با اشاره به جنبه‌های مدیریتی زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی بیان کرد: اگر بخواهیم اشاره‌ای به این بُعد از شخصیت این جهادگر علمی داشته باشیم باید به‌طور خلاصه بگویم افزون بر آنکه از جنبه‌های اعتقادی و اخلاقی نمونه یک مسلمان موحد، متوکل و مخلص برخوردار بود و همین ویژگی پشتوانه موفقیت و گره‌گشای مشکلات و محدودیت‌هایی بود که به‌طور طبیعی در فعالیت‌های علمی _ تحقیقاتی وی رخ می‌داد، بلکه داشتن روحیه تلاش مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر، باور به امداد الهی و ناامید نشدن از شرایط سخت و کمبود امکانات، باور به توانایی‌های خود و زیرمجموعه مدیریتی، مهم‎ترین عوامل کامیابی و توفیق وی بود که همین ویژگی‌ها در همکاران ایشان نیز بروز و ظهور پیدا کرده بود.

سبحانی در پاسخ به این سؤال که مؤانست با قرآن کریم چقدر می‌تواند در شکل‌گیری شاکله شخصیتی فردی مثل زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی تأثیرگذار باشد، گفت: تعبیری درباره شخصیت پیامبر اعظم(ص) از یکی از همسران آن حضرت نقل شده با این عبارت که «كانَ خُلْقُهُ القُرآن» یعنی آن دردانه هستی قرآن مجسم بود، به نظر قرآن کریم، یگانه شاخص دقیقی است که می‌توان با آن عیار هر مدعی دینداری را به خوبی سنجید.

وی ادامه داد: زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی علاوه بر آنکه از اوایل انقلاب دروس دینی و قرآنی را تدریس می‌کرد، در عمل نیز نشان داد که چقدر به فضایل قرآنی آراسته و به آموزه‌های آن پایبند بود. جهاد خالصانه علمی، خدمت به مردم و کشور، مجاهدت در راه اعتلا و سربلندی ملت مسلمان، مبارزه با یأس و ناامیدی و دمیدن روح امید در مجموعه تحت مدیریت خود و... همه و همه نشانگر تأثیرپذیری ژرف آن دانشمند وارسته از فرهنگ قرآنی بود.

سبحانی با تأکید بر ضرورت تبیین و تشریح اندیشه و منش زنده‌یاد سعید کاظمی‌آشتیانی تصریح کرد: ‌مهم‌ترین دلیل بر ضرورت این موضوع، موفقیت انکارناپذیر این چهره علمی در رویکرد خلاقانه و ابتکاری وی است که هم در تأسیس پژوهشکده رویان و هم دستاوردهای بزرگ در عرصه سلول‌های بنیادی و درمان بسیاری از بیماری‎ها در این حوزه به‌دست آمده است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی همدان اظهار کرد: آنان که از نزدیک شاهد سیر جریان پیشرفت علمی کشور در دهه‌های اخیر بوده و هستند، به‌خوبی می‌دانند نقش بی‌بدیل وی در نمایاندن راه پیشرفت و الگو قرار گرفتن نمونه‌های موفق در پژوهشکده رویان برای دیگر عرصه‌های علمی و تحقیقاتی انکارناپذیر است.

وی با اشاره به میراث کاظمی‌آشتیانی برای جهاددانشگاهی و کشور بیان کرد: جدا از دستاوردهای علمی _ تحقیقاتی زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی و پژوهشگاهی که با همت خود تأسیس کرد؛ تزریق روحیه خودباوری به بدنه علمی کشور، نهراسیدن از قدم گذاشتن در عرصه‌های ناشناخته علمی، تکیه بر هوش، ذکاوت و نبوغ ایرانی، باور به امداد الهی در صورت انجام کار مخلصانه و... مهم‌ترین میراث آن بزرگمرد عرصه علم و تعهد است.

سبحانی اظهار کرد: به نظر حقیر اگر نقش خط‌شکنی در عرصه جهاد علمی کشور در دهه‌های اخیر را ویژه زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی ندانیم، دست کم و بدون اندکی تردید وی یکی از خط‌شکنان شاخص در این عرصه بوده و هیچ‌کس نمی‌تواند این نقش را انکار یا فراموش کند.

وی در پایان گفت: زنده‌یاد کاظمی‌آشتیانی دانشمند والایی بود که هم در حوزه سلوک فردی (باورها، اخلاق متعالی و پایبندی به آموزه‌های دینی) و هم عرصه اجتماعی (عمل به آموزه‌های اجتماعی اسلام و اهمیت دادن به سرنوشت مردم و کشور و تلاش در راه اعتلای علمی این سرزمین و...) و هم در عرصه علمی، نمونه یک انسان آگاه، لایق و موفق بود. روحش با اولیای الهی قرین و راهش همواره پر رهرو باد.

انتهای پیام
captcha