«رویکرد مبارزاتی» ویژگی بارز تفاسیر مقام معظم رهبری قبل از انقلاب است
کد خبر: 4191896
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
حجت‌الاسلام مرویان حسینی:

«رویکرد مبارزاتی» ویژگی بارز تفاسیر مقام معظم رهبری قبل از انقلاب است

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی در کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای گفت: مباحث اجتماعی و رویکرد مبارزاتی نقطه بارز تفاسیر مقام معظم رهبری قبل از پیروزی انقلاب اسلامی است.

«رویکرد مبارزاتی» ویژگی بارز تفاسیر مقام معظم رهبری قبل از انقلاب است

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به مشهد مقدس، حجت‌الاسلام مرویان حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی طی سخنانی در اختتامیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای که صبح امروز، ۱۴ دی در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزار شد ضمن تبریک فرارسیدن سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و نیز گرامیداشت سالروز شهادت سردار سلیمانی، جنایت شنیع دشمنان سفاک‌ را در جنایت تروریستی کرمان که به خاک و خون کشیده شدن بیش از صد تن انسان بیگناه شد به شدت محکوم کرد.

وی در ادامه با قدردانی از زحمات دست‌اندرکاران برگزاری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری آن را گام بلندی در راستای ترویج اندیشه‌های ناب و دیدگاه‌های ارزشمند قرآنی مقام معظم رهبری توصیف کرد.

مرویان حسینی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰۰ چکیده مقاله به کنگره ارسال شده و همچنان حجمی بی‌نظیر است افزود: نزدیک ۱۷۰۰ مقاله کامل به این همایش ارسال شده که آماری فوق‌العاده است و همگی حول باریک‌اندیشی مبانی اصولی و دیدگاه‌های تفسیری معظم له است.

وی با اشاره به جای خالی بررسی تفاسیر قرآن رهبری، قبل از انقلاب در طول اقامت ایشان در مشهد پیرامون «سابقه و سیر تفسیر مقام معظم رهبری در مشهد» سخنانی ایراد و بیان کرد: در  یک پژوهش حجم زیادی از جلسات ایشان در مشهد با مراجعه به منابع مکتوب و شفاهی، خاطرات و سخنرانی‌های ایشان، کتاب‌هایی که یاران ایشان نوشته و خاطراتی که از جلسات تفسیر ایشان داشته‌اند در کنار کتاب‌های مرکز اسناد اسلامی و حتی گزارش‌های ساواک که در پیگیری جلسات تفسیری ایشان داشتند و مصاحبه‌های شفاهی متعدد با شاگردان ایشان جمع‌آوری و مشخص شد که قریب به ۵۰ الی ۵۵ سال پیش جریان تفسیری ایشان باید معرفی می‌شد.

اهتمام رهبر به تبیین بیداری اسلامی و جهت‌دهی به حرکت‌های مبارزاتی در تفاسیر آیات 

وی افزود: مجموع بررسی‌ها نشان داد اهتمام ایشان این بوده که در سایه‌سار مبانی قرآنی؛ بیداری اسلامی و جهت‌دهی به حرکت‌های مبارزاتی را تبیین کنند. از همان سال ۴۳ روی ضرورت کمک به پدر و به دنبال بیماری چشم ایشان، مجبور شدند به مشهد بیایند و در آن زمان تفسیر سوره مائده را برای بازاریان آغاز کردند که در مجالس عمومی ایراد می‌شد.

همچنین سال ۴۷ درس خصوصی با اندکی شاگردان را در مسجد آذربایجانی‌های بازار فرش فروش‌ها آغاز کردند و به تدریج جمع طلاب دارای انگیزه انقلابی افزایش یافت و جلسات ادامه میابد و ۱۵۰ نفر از مباحث تفسیری سوره‌های انفال، مائده و توبه بهره می‌برند. 

حجت‌الاسلام مرویان گفت: گاهی ساواک این جلسات را تعطیل می‌کرد لذا درس از مدرسه میرزا جعفر به مسجد قبله منتقل می‌شود و بعد باز به‌خاطر افزایش جمعیت شاگردان و علاقمندان به مدرسه میرزا جعفر منتقل می‌شود که با استقبال زیادی مواجه می‌شود و ۷۰۰ نفر در جلسات تفسیری ایشان شرکت می‌کنند و لذا قوت مباحث و رویکرد جریان‌شناسی اجتماعی ایشان در سایه‌سار متن آیات قرآن و طرح رویکرد مبارزاتی نه در مشهد، نه قم و نه در تهران اصلا سابقه نداشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی گفت: در سال ۵۳ که تفسیر آیات به سوره یونس می‌رسد ایشان بازداشت می‌شوند و دوباره در سال ۵۴ پس از آزادی درحالیکه ساواک تمام جلسات تفاسیر ایشان را ممنوع کرده بود ایشان تفسیر سوره برائت را داشتند که بعدها از دست‌نویس طلاب گردآوری شد و تفسیر سوره برائت توسط اساتید دانشگاه رضوی و استاد خیا‌ط ویرایش و چاپ هم شده است.

بعد از آن هم تفاسیر سوره انفال و مائده ارائه اما تمام محتوای آن توسط ساواک جمع‌آوری و حتی دست‌نویس‌های طلاب هم توسط ساواک دستبرد زده شد و چیزی از آن باقی نماند.

مرویان افزود: غیر از این تفسیر برای حوزویان، تفسیر عمومی دانشجویی ایشان است که در آن جمعی جوانان پرشور هم حضور دارند و دنبال خط مشی قرآنی برای مبارزات خود بودند.

وی با بیان اینکه رهبری در سال ۴۸ امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(س) بودند گفت: ایشان ایستاده دقایقی به تفسیر آیات می‌پرداختند که تفاسیر سوره جمعه، عادیات و بقره در همین جلسات ارایه شدند.

حجت‌الاسلام مرویان رویکرد سوم را بین سال‌های ۴۷ تا ۵۳ تفسیر خصوصی دانست که ایشان در منزل خود روزهای دوشنبه با معدودی از شاگردان داشتند و دغدغه ایشان روشنگری جریان‌های فکری و مبارزاتی بود و برای جلوگیری از تفکرات التقاطی و انحراف جریان‌های کمونیستی و مارکسیستی مباحثی را در جهت روشنگری در سایه‌سار بحث‌های قرآنی ارایه می‌کردند و تفسیر ویژه‌ای بود.

وی با اشاره به جلسات تفسیر قرآن ماه رمضان سال ۵۳ گفت: در این جلسات چون ممنوعیت ساواک وجود داشت ایشان تخته سیاهی داشتند که می‌ایستاند و مطالب را به صورت درس ارایه می‌کردند که پیرامون طرح کلی اندیشه اسلامی و منشوری از هستی‌شناسی قرآن و نظام حکمرانی قرآنی بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی در ادامه یادآور شد: رهبر طی سال‌های ۴۳ تا ۵۳_۵۴ اهتمام ویژه‌ای داشتند که در سایه سار آیات قرآن، مباحث اجتماعی، بیداری اجتماعی و رویکرد مبارزاتی را جهت‌دهی کنند و تنوع بحث‌ها و مخاطبان گوناگون نشان می‌دهد که ایشان پیش از انقلاب اسلامی به مباحث قرآنی نگاه ویژه داشتند و البته بعد از انقلاب هم جلسات تفسیر ایشان ادامه یافت و تا امروز حجم قابل توجهی از راهبردها و رویکردهای ایشان برگرفته از قرآن کریم است و ما افتخار می‌کنیم که ایشان پرچمدار مبارزه با استکبار و هدایت جریان‌های مقاومت و بیداری اسلامی و احیای انسان‌ها در مسیر هدایت الهی هستند.

کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی) اجلاسیه شرق کشور به همت جامعةالمصطفی(ص) العالمیة خراسان و با همکاری مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی صبح دیروز، ۱۳ دی در حرم مطهر رضوی، کتابخانه مرکزی واقع در تالار قدس با محوریت مبانی قرآنی اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با حضور شخصیت‌های حوزوی، علمی و دانشگاهی و مسئولان استانی خراسان رضوی آغاز به کار کرد امروز، ۱۴ دی به کار خود پایان می‌دهد.

خبرنگار: اشرف بصیری

انتهای پیام
captcha