رشد اجتماعی و تمدن بشری در سایه تضارب آراست
کد خبر: 4197045
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
مشارکت حداکثری، ایران قوی/ 3

رشد اجتماعی و تمدن بشری در سایه تضارب آراست

رشد زندگی اجتماعی و تمدن بشری در سایه تضارب آراء صورت می‌گیرد، وقتی مردم نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند با شکل‌کیری تضارب آراء، مشکلات مردم بررسی می‌شود.

احمد حبیبیان، مدرس دانشگاه در همدان و پژوهشگر نهج‌البلاغهاحمد حبیبیان، مدرس دانشگاه در همدان و پژوهشگر نهج‌البلاغه در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل روز، مسئله انتخابات است، اظهار کرد: انتخابات نماد و علامت مردم‌سالاری است، جامعه‌ای مردم‌سالار و تصمیم‌گیر هستند که نمایندگان خود را، خود انتخاب کنند. جامعه‌ای که در آن انتخابات نباشد سست و خاموش است.

انتخابات نشان‌دهنده رشد مردم جامعه است، با انتخاب فردی شایسته به او این اجازه و امکان را می‌دهیم که سرنوشت ما را رقم بزند. انتخابات نفی دیکتاتوری است، چراکه در جامعه دیکتاتوری یک نفر باید فرمانده باشد و دیگران حضور نداشته باشند اما در جامعه مردم‌سالار، همه مردم حضور دارند و همه تصمیم‌گیرنده هستند. در چنین جامعه‌ای حتی اگر رئیس‌جمهور بر خلاف خواسته مردم عمل کند باید توسط نمایندگان مورد استیضاح قرار بگیرد.

رشد زندگی اجتماعی و تمدن بشری در سایه تضارب آراء صورت می‌گیرد؛ یک فکر هیچ‌گاه به نتیجه نمی‌رسد و کار به جایی نخواهد رفت و هدف محقق نمی‌شود، اما وقتی مردم نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند تضارب آراء شکل می‌گیرد و مشکلات مردم بررسی می‌شود.


بیشتر بخوانید:


یکی دیگر از فواید شرکت در انتخابات، تصویب قوانین در راستای رشد جامعه  است. یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین دلایل شرکت در انتخابات جلوگیری از نفوذ بیگانگان است. مجلس یک کشور برآمده از آحاد مختلفی از مردم است و مردم نیز هیچ‌گاه استقلال و آزادی خود را در معرض نفوذ بیگانگان قرار نخواهند داد.

عذاب وجدان یکی از مضرات عدم شرکت در انتخابات  است؛ انسان با خود می‌گوید چگونه ممکن است من سر سفره این نظام بنشینم اما دخالتی در آینده کشور خودم نداشته باشم، آیا این بی‌انصافی نیست؟ برخی برای عدم شرکت در انتخابات دلیل دارند ممکن است گرانی و وضعیت اقتصادی را ملاک قرار دهند، به این دست از افراد باید گفت آیا کمبود کالا و یا عدم بارش بارش ارتباطی با انتخابات دارد؟

بر عکس تصور برخی که به علت گرانی نباید رأی دهیم، باید برای حل مسئله گرانی تحقیق کنیم و به افراد دارای صلاحیت رأی دهیم‌. باید به خوبی عملکرد افراد را پیش از جریان انتخابات مورد بررسی قرار دهیم و سپس برای حل مشکلات جامعه وی را نماینده خود در مجلس انتخاب کنیم.

انتخاب یک نماینده با تجربه بهتر از یک نماینده بی‎تجربه است‌، نکته مهم در انتخاب نمایندگانی که قبلا در مجلس بوده‌اند این است که نماینده نباید به دنبال قدرت‌طلبی باشد به چنین فردی نباید به هیچ وجه رأی داد.

انتهای پیام
captcha