چرا طوفان الاقصی همچنان یک دستاورد بزرگ است
کد خبر: 4203224
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
جابری انصاری تبیین کرد:

چرا طوفان الاقصی همچنان یک دستاورد بزرگ است

کارشناس مسائل فلسطین و معاون پیشین عربی و آفریقای وزارت امور خارجه عملیات طوفان الاقصی را پس از چهار ماه همچنان یک دستاورد بزرگ خواند و اظهار کرد: مهمترین دلیل این ادعا، سخنان مقامات عالی رژیم صهیونیستی است که معقتدند اگر پس از چهار ماه کشتار مردم غزه، آتش‌بس دائمی و توقف جنگ رقم بخورد به معنای شکست اسرائیل است.

جابری انصاری

طوفان‌الاقصی در حقیقت نوعی دستاورد برای محور مقاومت محسوب می‌شود اما گاهاً پیش می‌آید که در افکار عمومی تردیدهایی نسبت به دستاورد تلقی کردن این اتفاق به وجود می‌آید به ویژه اینکه رژیم صهیونیستی با حملات وحشیانه خود به نوار غزه حجم عظیمی از خرابی‌ها، ویرانی‌ها و نسل‌کشی را رقم زده است.

حسین جابری انصاری، کارشناس عالی مسائل فلسطین و سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود حجم شدید و بی‌سابقه حملات و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، باید طوفان‌الاقصی را پس از گذشت بیش از چهار ماه همچنان یک دستاورد بزرگ بدانیم، گفت: به نظر من روشن‌ترین پاسخ، سخنانی است که مقامات عالی رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر بیان کرده‌اند؛ آنها پس از گذشت بیش از چهار ماه آتش‌باری اعلام می‌کنند اگر آتش‌بس دائمی و توقف جنگ رقم بخورد به معنای شکست اسرائیل است. به باور من پاسخی روشن‌تر به این پرسش از منظر معادله استراتژیک نمی‌توان یافت کرد.

وی افزود: ما در فضای سیاسی ایران صحبت‌هایی را مطرح می‌کنیم که از زبان خود صهیونیست‌ها بیان نمی‌شود. «أَهْلُ الْبَیْتِ أَدْرَی بِمَا فِی الْبَیْتِ» این یک قاعده است آنهایی که در بستری قرار دارند خودشان شرایطشان را بهتر درک می‌‎کنند. بنیامین نتانیاهو و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اخیراً مطرح کرده‌اند اگر جنگ متوقف شود به معنای شکست اسرائیل است و این را بارها از زبان مقامات عالی‌رتبه صهیونیستی شنیده‌ایم اما چرا توقف جنگ به معنای شکست صهیونیست‌هاست؟ چون تغییر معادله استراتژیکی که در هفتم اکتبر اتفاق افتاده همچنان ادامه دارد. صهیونیست کشتار و تخریب کردند اما این معادله استراتژیک را نتوانستند تغییر دهند.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: معادله استراتژیک آن است که اعلام کردند می‌خواهند مقاومت را ریشه‌کن کنند اما نتوانستند؛ به اندازه یک مربع در شمال دست به عملیات زده و به اندازه یک مربع هم در وسط و امروز هم می‌خواهند به رفح حمله کنند اما اگر باز هم تهاجمات صهیونیست‌ها ادامه پیدا کند نمی‌توانند به هدفی که مشخص کرده دست یابند.

عدم درک صحیح از عملیات هفت اکتبر

وی با ابراز تأسف از اینکه اتفاق بزرگ عملیات هفتم اکتبر به خوبی درک نشده است، اظهار کرد: این عملیات تمامی معادلات و منظومه بازدارندگی رژیم صهیونیستی را که طی چند دهه بنا نهاده بود فروپاشید و صهیونیست‌ها می‌خواهند دوباره آن را بنا کنند و برای بنای دوباره آن دست به تخریب، حمله و اقدامات جنون‌آمیز می‌زنند ولی ما این را فهم نکرده‌ایم و بسیاری از شبهات و سؤالاتی که نزد افکار عمومی به وجود آمده به خاطر عدم فهم عملیات هفتم اکتبر است.

این کارشناس عالی مسائل فلسطین یادآور شد: در مخیله اسرائیلی‌ها نمی‌گنجید که به تعبیر آنها تعدادی فلسطینی ضعیف در یک نوار باریک کفی ساحلی و محاصره‌شده که نزدیک به دو دهه آنها را در شرایط شعب ابی‌طالب نگه داشته بودند با جمعیتی حدود دو میلیون و 300 هزار نفر در گرسنگی و محاصره کامل، یکباره بیایند و جسارت کنند و برنامه‌ریزی دو سه ساله انجام دهند و بیش از یک دهه امکانات و عِده و عُده فراهم کنند و در نهایت در هفتم اکتبر عملیاتی را انجام دهند که تمام منظومه بازدارندگی رژیم صهیونیستی و چیدمان چند دهه این رژیم را از بین ببرد.

آدم‌‎کشی در حد جنون

جابری انصاری بیان کرد: رژیم صهیونیستی بیش از چهار ماه است که در حد جنون آتش‌باری می‌کند، آدم می‌کشد و تخریب می‌کند. چند پرسش در این باره مطرح است؛ اگر این رژیم ادعای پیروزی دارد پس چرا حملاتش را پایان نمی‌دهد؟ اگر عملیات هفتم اکتبر دستاوردی نداشته چرا حملات را تمام نمی‌کند؟ چرا در برابر دوربین‌های جهانی هزینه می‌پردازد؟ چرا می‌پذیرد در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شود؟ چرا می‌پذیرد بیش از 90 درصد افکار عمومی جهان علیه او باشند؟ چرا هرچه در پروژه صلح و بعد از صلح تجمیع کرده، زیباسازی کرده و خود را یک عضو عادی در منطقه جلوه داده‌ بود و همه مشکلات را به گردن ایران و مقاومت انداخته بود همه این بازی‌ها را برهم زده است؟ چرا پس از گذشت بیش از چهار ماه همچنان می‌کشد و تخریب می‌کند و می‌گوید توقف جنگ یعنی شکست؟ چرا آمریکا قطعنامه الجزایر مبنی بر توقف جنگ را وتو می‌کند؟ چرا اسرائیل می‌‎خواهد جنگ را ادامه دهد؛ مگر در این جنگ خیرات پخش می‌کنند؟ پاسخ اصلی به همه این پرسش‌ها و علت اصلی ادامه جنگ آن است که هنوز معادله‌ای که به واسطه عملیات هفتم اکتبر برقرار شده پابرجاست.

وی تصریح کرد: با تخریب و آدم‌کشی معادله استراتژیک تغییر پیدا نمی‌کند چون اگر قرار بود تغییری به وجود آید قبلاً هم صهیونیست‌ها از این دست اقدامات، بسیار انجام داده‌اند که باید تغییری ایجاد می‌شد!

رژیم صهیونیستی در وضعیت قفل‌شدگی

جابری انصاری ابراز کرد: رژیم صهیونیستی یا باید مقاومت غزه را ریشه‌کن کند که تا به امروز چنین اتفاقی رخ نداده یا باید ترکیب جمعیتی غزه را تغییر دهد یا چند صد هزار نفر از این جمعیت را از سرزمین خود اخراج کند و یا ترکیبی از این دو را انجام دهد و سپس وارد فرآیندهای سیاسی شود که بازی‌های سیاسی هم همان ادامه جنگ است؛ یعنی پایان جنگ تازه اول بازی سیاسی است. در این شرایط است که رژیم صهیونیستی می‌تواند معادله استراتژیک نشئت‌گرفته از عملیات هفتم اکتبر را تغییر دهد.

دیپلمات کشورمان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در شرایط قفل‌شدگی قرار دارد، گفت: به عبارتی آنها یعنی کارهایی را انجام داده ولی قفل شده و قدرت تمام کردن ندارند و دلیلش هم به خاطر مجموعه واقعیت‌های روی زمین و توان تاب‌آوری بالای مقاومت فلسطین است که به معنای کارشناسی، نه شعاری، واقعاً یک مقاومت اسطوره‌ای و بی‌‎نظیر محسوب می‌شود. غزه کاملاً در محاصره قرار گرفته و عقبه‌ای برای دریافت پشتیبانی‌ها ندارد ولی همچنان مردم فلسطین مقاومت می‌کنند و هنوز صهیونیست‌ها نتوانسته‌اند معادله استراتژیک را تغییر دهند و به نظر من هیچگاه نمی‌توانند آن را تغییر دهند.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha