مشارکت ۴۱ درصدی در انتخابات با آرای سفید ۵ درصدی در کل کشور
کد خبر: 4203519
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵
وحیدی خبر داد:

مشارکت ۴۱ درصدی در انتخابات با آرای سفید ۵ درصدی در کل کشور

وزیر کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه با تأکید بر اینکه انتخابات از بالاترین استاندارد سلامت برخوردار بود، گفت: تلاش برای مخدوش کردن و کم‌رمق نشان دادن حضور گسترده مردم در صحنه انتخابات، صحیح نیست؛ در این دوره شاهد مشارکت ۲۵ میلیونی و ۴۱ درصدی بودیم.

مشارکت ۴۱ درصدی انتخابات با آرای سفید ۵ درصدی در کل کشوربه گزارش خبرنگار ایکنا، احمد وحیدی، وزیر کشور در نشست اصحاب رسانه درباره دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری که امروز، دوشنبه ۱۴ اسفندماه در سالن غدیر وزارت کشور برگزار شد، با تشکر از زحمات و تلاش رسانه‌ها برای انعکاس این واقعه مهم و مؤثر در ایران و جهان، گفت: برگزاری شکوهمند انتخابات ۱۱ اسفند در آستانه ماه رمضان، عیدانه الهی به مردم ایران بود و موجب خوشحالی دل تمام آزادی‌خواهان جهان و کینه بدخواهان بود.

وی ادامه داد: ملت شریف ایران بار دیگر در این صحنه خوش درخشیدند. با توجه به بوق‌های تبلیغاتی نظام سلطه در جهت مأیوس کردن مردم برای تعیین سرنوشتشان، اما ملت به خوبی با حضور پرشور خود برگ زرین دیگری در تاریخ انتخابات رقم زدند‌.

وزیر کشور افزود: دشمن از ابزار مختلف برای یأس‌آفرینی و بزرگ‌نمایی مشکلات اقتصادی برای بازداشتن مردم استفاده کردند اما مردم حضوری حماسی و گسترده رقم زدند. این جای شکر به درگاه خدا و تبریک به رهبر انقلاب و تک تک احاد مردم دارد.

وحیدی بیان کرد: در این انتخابات ۴ موضوع اساسی داشتیم که رهبری به آن رهنمون شدند. اول امنیت در انتخابات است که مثال‌زدنی و کامل بود. این در حالی بود که بسیاری از بدخواهان به دنبال خدشه‌دار کردن موضوع امنیت بودند اعم از گروه تروریستی و سرویس‌های جاسوسی. ما شاهد امنیت خوب با حضور تمامی دست‌اندرکاران این حوزه و همکاری مردم بودیم. اولین شکست دشمن در حوزه ناامنی انتخابات بود. 

وی با اشاره به سلامت انتخابات، گفت: انتخابات از بالاترین استاندارد سلامت برخوردار بود و تک تک آرای مردم مورد توجه بود، ما مدیون همگان هستیم. اهمیت این موضوع با تطابق سلامت انتخابات دیگر کشورها باید لحاظ شود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات شاهد رقابت میان تمام سلایق بودیم، اضافه کرد: با تعداد زیاد داوطلبان، رقابتی تنگاتنگ و فشرده و هیجان برانگیز را داشتیم. این رقابت، رقابت واقعی بود.

وی با اشاره به مسئله مشارکت در این دوره و مشارکت بیش از دوره قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی در شرایطی که شاهد اوضاع نامناسب جوی بودیم، گفت: در این دوره با وجود تبلیغات دشمنان، شاهد حضور ۲۵ میلیونی و ۴۱ درصد را در صندوق رأی شاهد بودیم. 

وحیدی تصریح کرد: از عوامل اجرایی، حافظان امنیت و فراجا و بسیجیان، از تمام دستگاه‌های اجرایی، بخش‌های دولتی و غیردولتی که برای فراهم کردن این زمینه‌ها تلاش کردند و از مردم عزیز و حلقه‌های میانی و رأی اولی‌ها و سایر اقشار و اصحاب رسانه و ... تشکر و قدردانی دارم.

وزیر کشور اضافه کرد: ۲۴۵ نماینده منتخب در مجلس شورای اسلامی و ۸۸ نفر در مجلس خبرگان داریم. باید آماده شویم برای انتخابات دور دوم برای نمایندگانی که به این مرحله راه‌ یافته‌اند‌. پیشنهاد اولیه ما برای برگزاری مرحله دوم در هفتم اردیبهشت‌ماه بود اما چون ایام کنکور است یا یک هفته زودتر یا بعد از آن شاهد برگزاری این مرحله خواهیم بود‌.

وی با تأکید بر اینکه سه مدل رأی داریم، افزود: اول؛ آرای سفید که در کل کشور ۵ درصد بود، دوم؛ رأی ناخوانا مربوط به افرادی است که در املای اسم اشتباه کرده باشند. سوم؛ رأی به دیگران که شامل نگارش افرادیست که احراز صلاحیت نشدن و یا اسمی غیر از داوطلبان نگارش شده بود.

وحیدی با تأکید بر اینکه ۲۵ گام انتخابات و تمام مراحل در آبادان، ملایر، رشت و خمام به صورت کاملا الکترونیکی بود و در ۲۴ گام در سایر حوزه‌ها به صورت الکترونیکی بود، افزود: بنابراین در این چهار حوزه که تماما الکترونیکی و امکان ناخوانا بودن آرا و رأی به دیگران دادن وجود نداشت. 

وی به تلاش دشمنان برای مخدوش کردن و کم رمق نشان دادن حضور گسترده در صحنه انتخابات اشاره کرد و گفت: این موضوعی است که صحت ندارد و صحیح نیست. 

 وزیر کشور با بیان اینکه روال دوره‌های قبل برای ایرانیان خارج از کشور در این دوره نیز حاکم بوده است، گفت: در این دوره رعایت اخلاق انتخاباتی میان داوطلبان و طرفداران را شاهد بودیم. همچنین تخلفات اتتخاباتی را نیز در این دوره شاهد نبودیم بنابراین از این نظر انتخابات پاکیزه‌ای داشتیم.

وی درباره وضعیت ریخت و پاش‌های تبلیعاتی در این دوره، افزود: با ایجاد سامانه‌ای که هزینه مالی داوطلبان مشخص شده بود، نشان داد در این دوره کمترین ریخت و پاش‌ها را ناظر و شاهد بودیم. صدا و سیما با کار ابداعی راه‌اندازی ۲۰۰ کانال به منظور آشنایی مردم با نامزدها و بستر فضای مجازی، در کاهش هزینه‌های تبلیغاتی مؤثر بود.

وحیدی با اشاره به تلاش به موقع رسانه‌ای برای اطلاع همگان از جریان انتخابات، افزود: فرایند انتخاب، روند یک ساله‌‌ای داشت و دست‌اندرکاران در این موقعیت به خوبی عمل کردند. 

وحیدی در پایان گفت: انتخابات به دلیل فرایندهای اجرایی با نقش‌آفرینی ذی‌نقشان با استاندارد بالایی برگزار شد و این توفیق را به ملت ایران تبریک می‌گوییم و امیدواریم این فرصت بی‌نظیر را برای منتخبان ملت و کارآمدی و به کارگیری بیشتر حکمرانی در حوزه‌های مختلف شاهد باشیم.

انتهای پیام
captcha