توسعه علمی؛ مؤلفه تعیین‌کننده جایگاه ایران در نظام آینده جهانی
کد خبر: 4203849
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
علی لاریجانی بیان کرد:

توسعه علمی؛ مؤلفه تعیین‌کننده جایگاه ایران در نظام آینده جهانی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جامعیت و حاکمیت اسلام اقتضا می‌‌کند هر علمی را که برای جامعه اسلامی نفع دارد علم دینی بدانیم، گفت: جمهوری اسلامی براساس عقلانیت بنا نهاده شده و باید سیاست خارجی کشور موجب توسعه کشور شود. در این راستا رشد و توسعه شتابان علمی جایگاه ایران را در عرصه بین‌الملل و نظام آینده جهانی مشخص می‌کند.

علی لاریجانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

به گزارش ایکنا، علی لاریجانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز، چهارشنبه ۱۶ اسفند، در هفدهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران با عنوان «آینده نظام جهانی سیاست‌ها و الگوهای رفتار ایرانی» که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به وجود تکثر آرای بسیار زیاد در حوزه سیاست، گفت: در ذات مدینه تکثر آرا وجود دارد. تکثر آرا باعث پیشرفت می‌شود و تصمیمات درست را به دنبال خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه طبق گفته امانوئل کانت سخت‌ترین دانش در حوزه سیاست است، اظهار کرد: آنقدر مشکلات در کشور وجود دارد که اگر هریک از این نظریات را بررسی کنیم در نهایت باید مشکلات اساسی خودمان را حل کنیم. 
 
رئیس مجلس دهم با اشاره به افول جایگاه غرب و آمریکا گفت: جایگاه آمریکا و غرب در حال افول است ولی همچنان نقش تخریب‌کنندگی خود را دارند و می‌توانند رقبای خود را درگیر سازند. نقد مبانی مدرنیته در غرب جنبه درونی دارد. امروز جنایاتی که در‌ غزه صورت می‌گیرد هیچ سازگاری با مبانی لیبرال ندارد.
 
لاریجانی درباره منازعه روسیه با غرب بیان کرد: امروز جنگ اوکراین به محل مقابله غرب و روسیه تبدیل شده و اگر این منازعه تمام شود روابط غرب و روسیه عادی باز هم نخواهد شد.از سوی دیگر امروز چین به یک چالش برای غرب تبدیل شده چون این کشور به دنبال اجرای پروژه جاده ابریشم است.
 
وی ادامه داد: آمریکا به این نتیجه رسیده امروز تنها با اتکا به قدرت نمی‌تواند مشکلات خود را حل کند و حتی کشورهای جهان هم به این نتیجه رسیده‌اند که با اتکا به آمریکا نمی‌توانند مشکلات خود را حل کنند. از سوی دیگر در دنیای امروز موضوع هژمون‌سازی با مشکل روبه‌رو شده و آن هم به دلیل وجود قطب‌هاست؛ هرچند قطب‌ها تلاش می‌کنند قدرت اقتصادی پیدا کنند ولی تا آنجایی که بتوانند از رودررویی نظامی خوددرای می‌کنند. امروز جریان‌های ناسیونالیستی و پوپولیستی در صدد هدایت افکار عمومی هستند. مثلا ترامپ یا رئیس‌جمهور جدید آرژانتین نمونه‌ای از آن است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: امروز نگاه غرب به شرق به خاطر مسئله انرژی مبتنی بر سلطه‌طلبی است. مواجهه با دنیای امروز باید براساس منافع دیپلماتیک باشد و همچنین باید تلاش کنیم که تصویر درستی از ایران ارائه دهیم. حفظ و سامان‌بخشی بر موضوعات منطقه‌ای یکی دیگر از موضوعاتی است که باید مدنظر قرار گیرد و از سوی دیگر به ساحت مقاومت هم توجه شود.
 
لاریجانی با بیان اینکه سیاستمدارانی که عقل حسابگر دارند منجر به بحران‌های و اتفاقات امروز دنیا شده‌اند، اظهار کرد: آنهایی که فکر می‌‌کنند منفعت‌شان در بی‌توجهی به عقل است پوپولیسم را دامن می‌زنند. در جامعه ما برخی فکر می‌کنند انقلابی بودن یک صفت است و نیازی به تفکر درباره آن نیست در صورتی که خود امام و یاران ایشان عقل‌گرا بودند.  این برداشت برای انقلاب اسلامی خطرناک است و حرکت اصلی انقلاب را متوجه تحجر می‌کند. شهید مطهری این را خطرناک دانستند زیرا منجر به فراری دادن مردم از حکومت خواهد شد. کشورهایی که وضعیت بدتر از ما را داشتند با استفاده از روش‌های علمی به شرایط خوب دست پیدا کرده‌اند.
 
وی گفت: جامعیت و حاکمیت اسلام اقتضا می‌‌کند هر علمی را که برای جامعه اسلامی نفع دارد علم دینی بدانیم. حتی امروز علاوه بر اینکه باید از تجربه خود استفاده کنیم باید از تجربه دیگران هم برای توسعه جامعه استفاده کنیم. علاوه بر آن باید از نقد مخالفان هم استفاده شود. جمهوری اسلامی براساس عقلانیت بنا نهاده شده و باید سیاست خارجی کشور موجب توسعه کشور شود. در این راستا رشد و توسعه شتابان علمی جایگاه ایران را در عرصه بین‌الملل و نظم آینده جهانی مشخص می‌کند؛ این ترجمه همان روایت معصوم است که فرمودند پاداش هر کس از جمله حکومت‌ها به اندازه استفاده آن از عقلانیت است. 
انتهای پیام
captcha