وقف در حوزه ترویج مطالعه موجب توسعه فرهنگی می‌شود
کد خبر: 4210329
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۸
نماینده منتخب مردم شاهرود و میامی در مجلس:

وقف در حوزه ترویج مطالعه موجب توسعه فرهنگی می‌شود

احمد عجم با بیان اینکه ورود وقف در حوزه ترویج مطالعه می‌تواند درصد بالایی از چالش‌های فردی و اجتماعی را کاهش دهد و ماندگاری و توسعه فرهنگی را به دنبال داشته باشد، گفت: برای تحقق بیشتر کتابخوانی در بین اقشار جامعه شهری و روستایی باید از توان و ظرفیت همگانی استفاده کرد.

احمد عجم نماینده منتخب مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی استان سمنان، احمد عجم، نماینده منتخب مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، 25 فروردین‌ماه در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با اشاره به اینکه بسته به نیت واقف می‌توان تقویت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کتابخانه‌های عمومی را به‌صورت مدون پیگیری کرد، گفت: برای تحقق بیشتر کتابخوانی در بین اقشار جامعه شهری و روستایی باید از توان و ظرفیت همگانی استفاده کرد.

وی ادامه داد: شوراها، مردم، مراکز تولیدی و خدماتی برای تقویت بسترها و بنیان‌های کتابخوانی و مطالعه مفید به این عرصه وارد شوند که بر این اساس کتابخوانی و مطالعه مفید زیرساخت‌های فکری و فرهنگی جامعه را متحول می‌کند و در مقابل تهدیدها و آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تضمینی روشن است.

نماینده منتخب مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی در خصوص نامگذاری فرهنگی و اقتصادی چند سال پیاپی رهبر معظم انقلاب متذکر شد: در بیانات رهبری، سال‌ها اقتصاد و فرهنگ مؤلفه مرتبط و مورد تأکید فراوان همراه دغدغه کتابخوانی و افزایش دانش و اطلاعات بود.

محمد طاهریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان به قدمت کتابخانه‌های عمومی در برخی نقاط استان اشاره کرد و گفت: این کتابخانه‌ها با توجه به پراکندگی جمعیتی و وسعت جغرافیایی نیاز به تعمیر اساسی و تجهیز دارند.

وی با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی اعتباری برای ساخت کتابخانه ندارد، یادآور شد: کتابخانه عمومی ۲۲ بهمن شاهرود نمونه بارزی از کتابخانه‌های با قدمت بالای ۴۰ سال در این استان پهناور به‌شمار می‌رود که نیازمند نگاه ویژه و سریع برای تعمیرات اساسی فیزیکی است.

طاهریان کتابخانه‌های عمومی در دور‌افتاده‌ترین روستاهای استان را پاتوق فرهنگی مورد اعتماد جهت ارائه خدمات مؤثر فرهنگی و ترویجی مطالعه به عموم مردم به‌ویژه نسل جوان برشمرد و افزود: افراد صاحب نفوذ، ائمه جمعه و جماعت با هدایت بخشی از سرمایه‌های خیران و واقفان جهت ساخت کتابخانه‌های عمومی با تبیین نیازهای فرهنگی جامعه امروزی در کنار ساخت مسجد، مدرسه و درمانگاه آن را به سرانجام رسانند.

کمال ترابیان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان میامی نیز یادآور شد: بیش از پنج هزار و 800 نفر از خدمات کتابخانه‌ای پنج کتابخانه فعال این شهرستان بهره‌مند هستند.

به گفته وی، خیران در روستای نام‌نیک این شهرستان کتابخانه عمومی برای بهره‌برداری ساختند و کتابخانه حسین‌آباد کالپوش نیز که بر اثر رانش زمین تخریب شده بود توسط پیمانکار منتخب در مکانی جدید در حال ساخت است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان میامی بیان کرد: مطالبات مردمی برای احداث و ایجاد کتابخانه عمومی در شهر رضوان و همچنین کلاته‌های شرقی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم است که در این راستا پیگیری‌ها برای واگذاری مکانی به‌عنوان کتابخانه که استانداردهای لازم را داشته باشد، ادامه دارد.

ترابیان به پراکندگی جمعیتی روستاها در کلاته‌های شرقی شهرستان میامی اشاره کرد و افزود: خیران در این منطقه پیگیری ساخت کتابخانه‌ای در روستای کوهان را در برنامه دارند که بتوانند به روستاهای این منطقه خدمات کتابخانه‌ای متمرکز ارائه دهد.

سید‌ابراهیم موسوی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شاهرود نیز یادآور شد: ۱۷ باب کتابخانه عمومی نهادی، دو کتابخانه عمومی مستقل و شش کتابخانه عمومی مشارکتی به ۱۶ هزار نفر از اعضای فعال خود در این شهرستان خدمات کتابخانه‌ای ارائه می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین پراکندگی کتابخانه‌ای عمومی استان سمنان با بیشترین تعداد نیروی انسانی در شهرستان شاهرود فعال است، گفت: خیران، کتابخانه عمومی در روستای احمدآباد خارتوران را با تجهیزات لازم آماده بهره‌برداری کردند و این مجموعه در صورت تکمیل و تجهیز منابع کتابخانه‌ای در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شاهرود به تخریب کتابخانه خیابان شهید صدوقی این شهر بر اثر فرسودگی بنای فیزیکی طی سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: ساخت کتابخانه جدید به همت خیران، حمایت و پیگیری اداره‌کل استان سمنان در نهاد کتابخانه‌های عمومی در دستور کار است.

موسوی به اهدای اتوبوس توسط شهرداری شاهرود برای راه‌اندازی نخستین کتابخانه سیار در استان سمنان اشاره کرد و گفت: گرفتن مجوزهای لازم در این راستا در دست پیگیری است.

انتهای پیام
captcha