هشدار سازمان ملل نسبت به تکرار جنایات علیه مسلمانان روهینگیا
کد خبر: 4211862
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۱

هشدار سازمان ملل نسبت به تکرار جنایات علیه مسلمانان روهینگیا

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به تکرار جنایات علیه مسلمانان روهینگیا هشدار داد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، کمیساریای عالی حقوق بشر نسبت به تهدید جدی جان مسلمانان روهینگیایی در میانمار در نتیجه درگیری در ایالت راخین بین نیروهای مسلح و ارتش آراکان هشدار داد و گفت که زنگ‌های خطر به صدا درآمده است.

جرمی لارنس، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت که خطر تکرار جنایات گذشته زیاد است.

وی افزود: از زمان فروپاشی آتش بس غیررسمی که به مدت یک سال بین دو طرف در نوامبر گذشته ادامه داشت، صدها نفر در ایالت راخین (آراکان) کشته و زخمی شده‌اند و تعداد آوارگان به بیش از 300 هزار نفر افزایش یافته است.

لارنس به نقل از ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت: ایالت راخین بار دیگر به میدان نبردی تبدیل شده است که بازیگران متعددی در آن مشارکت دارند و غیرنظامیان بهای سنگینی را می‌پردازند و روهینگیاها به طور ویژه در معرض خطر هستند.

وی افزود: آنچه به ویژه نگران‌کننده است این است که در حالی که روهینگیا در سال 2017 توسط یک گروه هدف قرار گرفتند، اکنون بین دو جناح مسلح با سابقه کشتار آن‌ها به دام افتاده‌اند.

وی تأکید کرد که نباید اجازه داد مسلمانان روهینگیا دوباره هدف قرار گیرند.

سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر به خبرنگاران گفت که ارتش به سرعت در حال از دست دادن قلمرو ارتش آراکان در سراسر شمال و مرکز راخین است و برای مقابله با شکست، به استخدام اجباری، رشوه دادن و اجبار روهینگیا به پیوستن به صفوف خود روی آورده است.

وی افزود: با توجه به حوادث وحشتناکی که 6 سال پیش رخ داد و تبعیض شدیدی که علیه روهینگیا انجام شد، آنچه که اکنون نسبت به آن‌ها درحال انجام است قابل قبول نیست.

لارنس همچنین درباره انتشار اطلاعات و تبلیغات گمراه کننده و ادعاهایی مبنی بر گروگان گرفتن هندوها و بودایی‌ها توسط به اصطلاح تروریستهای اسلامی صحبت کرده و گفت: این همان سخنان نفرت‌انگیزی بود که به خشونت فرقه‌ای در سال 2012 و حملات وحشتناک علیه روهینگیا در سال 2017 دامن زد. زنگ خطر به صدا در آمده است و ما نباید اجازه دهیم که گذشته تکرار شود. کشورهایی که بر ارتش میانمار و گروه‌های مسلح درگیر نفوذ دارند باید از هم اکنون برای محافظت از غیرنظامیان در ایالت راخین و جلوگیری از تکرار آزار و اذیت وحشتناک روهینگیا اقدام کنند.

انتهای پیام
captcha