نیازمحوری و اشتغال‌آفرینی؛ سرلوحه دانشگاه اصفهان در دهه سرآمدی آموزش
کد خبر: 4212079
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۰
در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح شد

نیازمحوری و اشتغال‌آفرینی؛ سرلوحه دانشگاه اصفهان در دهه سرآمدی آموزش

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: این دانشگاه براساس راهبردهای کلان خود و سیاست‌های کلی وزارت علوم، شعار امسال دهه سرآمدی آموزش را «آموزش الهام‌بخش، نیازمحور و اشتغال‌آفرین» انتخاب کرده است.

دانشگاه اصفهانبه گزارش ایکنا از اصفهان، محمد فرامرزی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه به‌مناسبت بزرگداشت دهه سرآمدی آموزش و اطلاع‌رسانی دقیق که روز گذشته، چهارم اردیبهشت‌ماه در سالن شهید سلیمانی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه اصفهان در رتبه‌بندی ISC که معیار رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در وزارت علوم است و بر مبنای پنج مؤلفه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری، حوزه‌های فرهنگی، زیرساخت‌ها و حوزه بین‌المللی به سنجش دانشگاه‌های کشور می‌پردازد، جزو پنج دانشگاه برتر ایران به شمار می‌رود. در این دانشگاه، ۱۷ هزار دانشجو در ۱۷ دانشکده مشغول به تحصیل هستند که ۹ هزار نفر آنها در مقطع کارشناسی و مابقی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه اصفهان ۹۰ گروه آموزشی و ۴۰۰ رشته تحصیلات تکمیلی دارد و منحصراً حوزه‌های معدودی همچون هنر و کشاورزی را پوشش نمی‌دهد. از این لحاظ، این دانشگاه، بزرگترین دانشگاه جامع در مرکز کشور محسوب می‌شود. تعداد اعضای هیئت علمی این دانشگاه، حدود ۷۰۰ نفر و نسبت تعداد استاد به دانشجو در این دانشگاه قابل قبول است. این نسبت برای مراکز آموزش عالی کشور در برنامه ششم توسعه، عدد ۲۳ پیش‌بینی‌شده که در دانشگاه اصفهان، این عدد کمتر از ۲۵ است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان ضمن اشاره به اهتمام دانشگاه‌های کشور در گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش طی سال‌های اخیر، به برنامه‌های دانشگاه اصفهان در این دهه پرداخت و بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کارکردهای دانشگاه، پرداختن به مقوله آموزش و فلسفه و ماهیت وجودی آن نیز بر مبنای همین امر است. هرچند نسل اول دانشگاه‌ها آموزش‌محور، دانشگاه‌های نسل دوم پژوهش‌محور، دانشگاه‌های نسل سوم کارآفرین و دانشگاه‌های نسل چهارم ثروت‌آفرین هستند؛ اما همچنان مقوله آموزش یکی از مهم‌ترین وظایف دانشگاه محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ساختار آموزش عالی از چهار مؤلفه اصلی دانشجو و فارغ‌التحصیلان، برنامه و مواد درسی، اعضای هیئت علمی و زیرساخت و امکانات تشکیل شده است؛ بنابراین به‌دلیل جایگاه کلیدی استاد و معلم در توسعه کیفی آموزش، دهه‌ سرآمدی آموزش از ۸ تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه و همزمان با سالروز شهادت استاد شهید، مرتضی مطهری برای اهمیت بخشیدن به موضوع آموزش و تقدیر از مقام شامخ استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها گرامی داشته می‌شود.

فرامرزی اضافه کرد: دانشگاه اصفهان نیز به همین مناسبت در ویژه‌برنامه‌ای که ۱۱ اردیبهشت‌ماه جاری در تالار پیامبر اعظم(ص) برگزار خواهد شد، از تلاش‌ها و موفقیت‌های معلمان و استادان دانشگاه تقدیر می‌کند. منتخبان و تقدیرشوندگان که حدود ۸۰ نفر هستند، شامل استادان برتر و سرآمد آموزشی می‌شوند که از بین ۲۰ درصد برگزیدگان برتر دانشکده‌ها که بالاترین کیفیت آموزشی را عرضه کرده‌اند، انتخاب خواهند شد. هم‌اکنون مستندات این منتخبان در ارتباط با آموزش‌پژوهی، شاگردپروری و رعایت کیفیت آموزش دریافت شده است و افراد برگزیده در این جشن مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

اعطای نشان دانشگاه جامعه‌محور و تمدن‌ساز

وی افزود: گروه دیگری که از آنها قدردانی می‌شود، استادان بازنشسته هستند. استادانی نیز که موفق به دریافت مراتب علمی دانشیاری و استادی شده‌اند، گروه دیگری هستند که مورد تقدیر قرار می‌گیرند. از اعضای منتخب و استادان معرفی‌شده به مرحله کشوری، اعضای فعال و مؤثر در حوزه ارتباط با صنعت و اشتغال‌پذیری، مؤثرترین استادان در بین‌المللی‌سازی دانشگاه به‌ویژه در حوزه آموزش، استادان فعال در ارتقای کیفیت آموزشی، دو نفر از سرآمدان عرصه فرهنگ و بهترین مدرس در حوزه آموزش زبان فارسی نیز از دیگر تقدیرشوندگان این مراسم هستند. همچنین استادان مؤثر در حوزه تحقق شعار دانشگاه با عنوان «دانشگاه اصفهان؛ جامعه‌محور و تمدن‌ساز» نیز نشان دانشگاه جامعه‌ساز و تمدن‌محور دریافت می‌کنند. خیرانی هم که در گسترش زیرساخت‌های دانشگاه نقش مؤثری داشته‌اند، مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در ادامه به برنامه‌های دیگری که طی دهه سرآمدی آموزش در این دانشگاه برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های ترویجی، نشست‌های خبری، دورهمی‌های مربوط به دانشکده‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی گوناگون به همت مرکز TDC، از دیگر برنامه‌های این دهه است.

وی درباره فعالیت‌های مرکز TDC اظهار کرد: وظیفه این مرکز، توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای تدریس در دانشگاه اصفهان است که خدمات خود را هم به استادان این دانشگاه و هم به استادان دانشگاه‌های دیگر عرضه می‌کند. استادان و به‌خصوص استادان نو‌استخدام موظفند که در ۱۰ دوره توسعه مهارت‌های معلمی در دو حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار شرکت کنند.

فرامرزی در خصوص انتخاب شعار دهه سرآمدی آموزش توضیح داد: دانشگاه اصفهان براساس راهبردهای کلان خود و سیاست‌های کلی وزارت علوم، شعار امسال این دهه را «آموزش الهام‌بخش، نیازمحور و اشتغال‌آفرین» انتخاب کرده که دلیل انتخاب عبارت «نیازمحور» در این شعار، اجرای طرح آمایش آموزش عالی با هدف نیازمحور، مأموریت‌گرا و تقاضامحور کردن رشته‌های آموزش عالی است. طبیعتاً دانشگاه اصفهان نیز باید برنامه‌های آموزشی خود را با نیازهای جامعه منطبق کند. عبارت «اشتغال‌آفرینی» در این شعار نیز برگرفته از شعار سال یعنی تولیدمحوری است؛ چراکه اجزای اصلی تولید به غیر از زیرساخت و سرمایه‌گذاری، نیروی انسانی کارآمد محسوب می‌شود. پس یکی از مهم‌ترین عرصه‌های نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در تحقق شعار سال، پرورش دانش‌آموختگان توانمند، مهارت‌محور و اشتغال‌پذیر است.

وی از فعال بودن بخش ارتباط با صنعت دانشگاه اصفهان گفت و تصریح کرد: در حال‌ حاضر، راه‌اندازی ناحیه نوآوری سبب شده تا شرکت‌های صنعتی بزرگی همچون فولاد مبارکه و اسنوا حضور فعالی در دانشگاه داشته باشند. همچنین فعال بودن مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان و راه‌اندازی بورس مشاغل که با کمک صنایع راه‌اندازی شده و از همان ابتدا دانشجو را برای صنعتی خاص پرورش می‌دهد، از دیگر مؤلفه‌های نشان‌دهنده ارتباط خوب صنعت با دانشگاه اصفهان است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان به فعالیت‌های کارگروه پیاده‌سازی طرح آمایش آموزش عالی نیز اشاره کرد و گفت: سامان‌دهی رشته‌های تحصیلی باید براساس نیازهای جامعه صورت گیرد؛ بنابراین آن دسته از رشته‌هایی که در سه سال اخیر با استقبال کمتری از سوی دانشجویان روبرو بوده و کمتر از ۶۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو را داشته‌اند، شناسایی می‌شوند و توقف در پذیرش خواهند داشت. بر این اساس، ۳۰۰ رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در سال جاری با توقف پذیرش مواجه خواهند شد که ۲۷ رشته آنها متعلق به دانشگاه اصفهان است.

الهه‌سادات بدیع‌زادگان

انتهای پیام
captcha