رساله رد اهل جبر و تفويض امام هادی(ع) دربرگیرنده مجموع معارف است
کد خبر: 2440800
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۷

رساله رد اهل جبر و تفويض امام هادی(ع) دربرگیرنده مجموع معارف است

گروه اندیشه: مديريت حوزه علميه خواهران سمنان درخصوص رساله رد اهل جبر و تفويض امام هادی(ع) گفت: اين رساله مجموعه‌ای کامل از معارف است كه مردم اهواز از حضرت پرسيدند.

عصمت ديهيم، مدير حوزه علميه خواهران سمنان در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ايكنا) شعبه سمنان، به شرح مختصری از زندگی امام هادی(ع) پرداخت و گفت: امام 15 ذی‌الحجه سال 212 هجری در مدينه چشم به جهان گشود، نام مادر آن حضرت سمانه و نام پدر آن حضرت امام محمد التقی(ع) است.
وی درخصوص رساله رد اهل جبر و تفويض امام هادی(ع) عنوان کرد: اين رساله مجموعه‌ای کامل از معارف است كه مردم اهواز از حضرت پرسيدند و حضرت بيان فرمودند به دو چيز تمسك بجوييد از پروردگار و خواندن زيارت جامعه كبيره.
مدير حوزه علميه خواهران سمنان ادامه داد: امام هادی(ع) در سن 9 سالگی به امامت منصوب شدند و مدت امامت آن حضرت 33 سال در زمان خلافت مأمون به طول انجاميد و در سن 42 سالگی به دستور معتمد عباسی برادر معتز توسط زهر در روز سوم ماه رجب سال 254 به درجه رفيع شهادت رسيدند و حرم مطهر آن حضرت در سامرا مأمن امنی برای شيعيان است.
ديهيم با اشاره به اينكه شاگرد ممتاز امام هادی(ع) حضرت عبدالعظيم حسنی بوده است، گفت: امام(ع) به ابو حماد رازی فرمود هرگاه مشكلی برای تو پيش آمد از عبدالعظيم حسنی بپرس و سلام مرا نيز به او برسان كه در اين راستا امام به عبدالعظيم حسنی فرمودند تو از دوستان حقيقی ما هستی مرحبا بر تو ای ابوالقاسم، به راستی تو دوست ما هستی می‌خواهم دينم را به تو عرضه بدارم.
مدير حوزه علميه خواهران سمنان به اين حديث از امام هادی(ع) اشاره كرد كه فرمودند: والله هذا دين الله الذی ارتضاه لعباده فاثبت عليه ثبتك الله بالقول الثابت فی الحيوة الدنيا وفی الاخرة؛ به خدا سوگند اين است همان دينی كه خداوند ترا به گفتار استوار و در دنيا و آخرت محكم و باقی بدارد.
ديهيم، ابن سكيت اهوازی را از شاخص‌ترين ياران امام جواد(ع) و امام هادی(ع) برشمرد و افزود: ابن سيكت از بزرگان علم لغت، ادب، شعر و منطق بوده، كتاب‌های زيادی به تحرير درآورده مانند تهذيب‌الالفاظ، اصلاح، المنطق و ... .
اين مدرس حوزه و دانشگاه با بيان اينكه مرحوم صدوق در من لا يحضره الفقير و در عيون اخبارالرضا، شيخ طوسی در تهذيب‌الاحكام و علامه مجلسی در بحارالانوار زيارت جامعه كبيره امام هادی(ع) را نقل كرده‌اند، اظهار كرد: علامه مجلسی نقل می‌کند اول در مكاشفه در حرم حضرت علی(ع) خدمت امام عصر(عج) مشرف شدم با صدای بلند زيارت جامعه را می‌خواندم، سپس حضرت فرمود نعم الزيارت. علامه مجلسی جايگاه زيارت جامعه كبيره را از نظر سند صحيح‌ترين زيارات و از جهت متن و فصاحت و بلاغت بهترين زيارات دانسته است.
captcha