انسان قرآنی، خودش را وابسته به تدبير و نيازمند به خداوند می‌داند
کد خبر: 2581549
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴

انسان قرآنی، خودش را وابسته به تدبير و نيازمند به خداوند می‌داند

گروه انديشه: حافظ و قاری قرآن کریم با بیان اینکه انسان قرآنی انسانی است كه خودش را در هر حال وابسته به تدبير و نيازمند به خداوند می‌داند، گفت: چنین فردی بدون امدادهای خداوند در زندگی خويش با مشكل مواجه خواهد شد.

سجاد واعظی‌منفرد، حافظ كل و قاری ممتاز قرآن كريم و دانشجوی دكتری رشته عرفان اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه سمنان، با بيان اينكه سه واژه خداوند، انسان و جهان، محور اساسی و انديشه بشری است، اظهار كرد: در دين مبين اسلام بعد از مسئله خداشناسی و توحيد، انسان محوری‌ترين مسئله به شمار می‌آيد كه در اين راستا مباحث فراوانی در قرآن به بحث انسان‌شناسی اختصاص داده شده به گونه‌ای كه آفرينش آسمان‌ها و زمين و ارسال رسولان الهی و نزول كتب آسمانی برای انسان بوده است.
وی با اشاره به اينكه اختلافات زيادی در بحث علوم انسانی با علوم وحيانی بين متفكران اسلامی و غربی وجود دارد گفت: متفكران غربی درمورد بحث انسان‌شناسی و علوم‌انسانی تئوری‌ها و نظرياتی را مطرح كرده و تبيين نموده‌اند كه با نظرات متفكران اسلامی ناسازگار است و دارای يك انسجام درونی نيست و حتی بين خود اين دانشمندان علوم انسانی غربی اختلافات فراوانی درتعريف انسان و سرشت و فطرت انسان و سعادت او و وظيفه و تكليف و حقوق انسان به چشم می‌خورد. به عنوان مثال رفتارگرايان، جامعه‌شناسان، اقتصاددانان، وجودگرايان و زيست‌شناسان غربی را بنگريد كه در مورد انسان ديدگاه جامع و واحدی را مطرح نمی‌كنند كه اين داوري‌ها قطعا يك داوری كارآمد در مورد انسان نخواهد بود زيرا آنها گذشته و آينده انسان و سعادت اخروی او و اينكه اصل و حقيقت انسان و رابطه انسان و خداوند را با اين قضاوت‌ها ناديده می‌گيرند.
اين قاری ممتاز قرآن كريم استان سمنان تصريح كرد: در علوم انسانی غربی فلسفه آفرينش جايگاهی ندارد و اينكه انسان از كجا آمده و همه اينها در فرهنگ قرآنی به عنوان معاد و جهان بعد از مرگ به وضوح مشهود است ولی در تفكرات فلاسفه غربی اين قضيه كاملا ناديده گرفته شده و مهمترين پديده انسانی يعنی گذشته و آينده انسان را به درستی نمي‌توانند تبيين كنند.
واعظی‌منفرد با تأكيد بر اينكه دستاورهای وحی و قرآن دستاوردهای جامعی است گفت: ما معتقد هستيم كه در وحی هيچ خطا و اشتباهی راه ندارد و تعاليم قرآنی كه درباره انسان ديدگاهی رامطرح می‌كند جزء تعاليم متقن و خطاناپذير است؛ از جمله اينكه بر خلاف انسان شناسی غربی مهمترين مسئله‌ای كه درقرآن كريم مطرح شده، انديشه مبدأ و معاد است و اينكه انسان چگونه می‌تواند با شناختن مبدأ و شناخت اينكه بعد از مرگ انسان چه سرنوشتی دارد می‌تواند به سعادت ابدی برسد.
اين قاری ممتاز قرآن كريم استان سمنان با بيان اينكه عبارت مقدس «لااله الا الله» يعنی انديشه به توحيد و مبدأ، خاطرنشان كرد: اين در حالی است كه در انديشه‌های اومانيستی غربی مؤلفه‌هايی وجود دارد كه كاملا با مؤلفه‌های قرآنی ناسازگار بوده و در اين راستا يكی از اين انديشه‌های غربی اين است كه انسان آزاد به دنيا آمده و از هر قيد و بندی جز آنچه خودش برای خودش تعيين می‌كند، آزاد باشد كه اين گفته کاملا بر خلاف مؤلفه‌های قرآنی است، زيرا اگر چه در نظر قرآن و سنت پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) انسان آزاد به دنيا آمده اما در راستای بندگی خداوند و احترام به حقوق ديگر همنوعان و حفظ مكارم اخلاق وظايفی دارد كه آزادی او را محدود می‌كند. ضمن اينكه انسان قرآنی آزادی غربی را در حقيقت اسارت و بندگی شهوت و قرار گرفتن انسان در مرتبه حيوانات و بلكه پايين‌تر می‌داند.
واعظی‌منفرد متذكر شد: در انديشه‌های اسلامی يكسری ارزش‌هايی هستند كه اين ارزش‌ها بايد رعايت شوند و انسان در همه حال بايد با اين ارزش‌ها زندگی كند و انسان مسلمان نمی‌تواند با انديشه‌هايی كه از هر قيد و بندی آزاد است و اخلاقيات در آن ديده نمی‌شود زندگی كند.
وی با بيان اينكه يكی از تفكرات اومانيستی انديشه سكولاريستی است، يادآور شد: انديشه‌های سكولاريستی ممكن است صد در صد دين‌گريز و دين‌ستيز نباشد اما دست كم با انكار دين سازگاری كامل دارد زيرا در اين انديشه اصالت ابتدا به انسان داده شده بعد به خداوند كه در اين راستا اينگونه انديشه‌ها به بی‌خدايی و بی‌دينی منتهی خواهد شد؛ چه بسا در دنيای غرب بعد از عصر رنسانس دين كاملا از صحنه اجتماع رانده شد و ديگر هيچ‌گونه جايگاهی نتوانست برای خود پيدا كند.
اين حافظ كل قرآن كريم اظهار كرد: نبايد فراموش كرد كه يك انسان قرآنی انسانی است كه خودش را در هر حال وابسته به تدبير و نيازمند به خداوند می‌داند و معتقد است كه بدون امدادهای خداوند در زندگی خويش با مشكل مواجه خواهد شد؛ بنابراين اصل خداوند است و نقطه اتكا و توكل نيز ذات اقدس اوست.
اين پژوهشگر علوم قرآنی اظهار كرد: در انديشه‌های علوم انسانی غربی انسان هيچ نقطه اتكايی جز خودش ندارد و خداوند چندان جايگاهی ندارد كه بر اين اساس اختلاف جدی كه بين انديشه قرانی و غربی وجود دارد اين است كه انسان در ديدگاه قرآن بر خلاف انسان غربی كه انسان را فقط دارای بعد مادی می‌داند، دارای دو بعد مادی و روحی دانسته كه اين روح فناناپذير است؛ يك مسلمان معتقد است كه علاوه بر اين جسم مادی دارای روح و نفسی فناناپذير و جاودانه است كه تدبير بدن با اين نفس مجرد صورت می‌گيرد و در حقيقت بدن، مترجم اين روح است.
گفتنی است، سجاد واعظی‌منفرد نويسنده، پژوهشگر و حافظ كل قرآن، دارنده مدرك كارشناسي علوم قرآن و حديث، کارشناسی فقه و اصول و كارشناسی ارشد اديان و عرفان با گرايش اديان غير ابراهيمی و دانشجوی دکتری عرفان اسلامی در دانشگاه ادیان و مذاهب قم و نويسنده كتب «خرما درخت زندگی؛ حديث آرزومندی؛ قلم اينجا رسيد و باورنامه شيعه» است. وی دارنده رتبه ممتاز مسابقات بين‌المللی قرآن از كشور عربستان در سال 1384 مكه مكرمه و دارای سوابق تدريس دروس اديان، فقه، كلام و فلسفه در دانشگاه‌های مختلف است. و از فعالان قرآنی استان سمنان و قم است که در حال حاضر در شهر مقدس قم به تحصیلات حوزوی و دانشگاهی مشغول است و همزمان به فعالیت‌های قرآنی در استان سمنان اشتغال دارد. همچنین چندین جلسه در ترتیل‌خوانی استان سمنان شهر دامغان پخش از شبکه استانی سمنان و روزهای پایانی ماه مبارک رمضان در برنامه ترتیل‌خوانی استان بوشهر که از شبکه استانی بوشهر و شبکه چهار سیما پخش می شد شرکت نمود و به تلاوت ترتیل پرداخت.
captcha