مهمترین ویژگی علامه هراتی دارا بودن اخلاق الهی است
کد خبر: 3524818
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳

مهمترین ویژگی علامه هراتی دارا بودن اخلاق الهی است

گروه اندیشه: چهره ماندگار فلسفه کشور اخلاق الهی را از جمله ویژگی‌های علامه هراتیی ذکر کرد و گفت: ایشان ساعات بسیاری را به مطالعه و تحقیق می‌پرداخت و مطالعه و علم جز جدانشدنی از او محسوب می‌شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سمنان، پرفسور غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار فلسفه کشور شب گذشته، 1شهریور در مراسم نکوداشت ملا غلامحسین هراتی در فرهنگسرای کومش سمنان با بر شمردن ویژگی‌های بارز علامه هراتی افزود: مرحوم هراتی از عالمان با مطالعه بودند که منشأ اثرات و خدمات ارزنده‌ای به جامعه شدند.
وی داشتن اخلاق الهی را از جمله ویژگی‌های علامه ذکر کرد و گفت: ایشان ساعات بسیاری را به مطالعه و تحقیق می پرداخت و مطالعه و علم جز جدانشدنی از او محسوب می‌شد ایشان  بسیار صریح‌اللهجه بود و از گفتن حقیقت ابایی نداشت و شجاعت جز سیره زندگی ایشان محسوب می‌شود.
چهره ماندگار فلسفه کشور کسب روزی حلال را از دیگر صفات این روحانی عارف برشمرد و افزود: این شخصیت بزرگ به خوبی نفس اماره را سرکوب می‌کرد چرا که می‌دانست نفس همواره دشمن درونی و همیشه با انسان است و بر این امر واقف بود که رسیدن به مقام ربوبیت و خدایی چنان ارزشی دارد که برای دست یابی به آن باید از سد نفس عبور کرد.
این چهره ماندگار فلسفه با اشاره به این که سمنان در زمان پهلوی مجمع العلمای ایران بوده، چراکه شمار زیادی از علما به این شهر تبعید می شدند، اظهار کرد: چهره علمی ملاغلامحسین هراتی نباید در سایه چهره اخلاقی و دینی وی نادیده گرفته شود.
شهردار سمنان هم از برگزاری این نکوداشت به عنوان دومین آیین تجلیل از مفاخر سمنان در طول هفت ماه گذشته سخن گفت و افزود: تجلیل از خدمات و تلاش‌های بزرگان شهر باید قبل از اینکه از سوی کشورهای دیگر معرفی شوند، انجام شود.
حسین موسوی با بیان این که امروز باید قدر همه بزرگان را دانست، گفت: امروز متأسفانه برخی کشورهای دیگر، مقام و منزلت بزرگان ایرانی را به ما یادآوری می‌کنند و ما خود نسبت به این انسان‌های بزرگ بی‌توجه هستیم.
موسوی با اشاره به اینکه علامه هراتی در سال 1264 هجری شمسی در سمنان متولد شد، گفت مرحوم هراتی در مدرسه صادقیه در کسب علوم دینی قدم برداشتند و در نزد ملا حکیم الهی کسب علم کردند.
شهردار سمنان با بیان اینکه علامه هراتی چندین سال امام جماعت مسجد جامع شهر سمنان بود متذکر شد: آیت الله عالمی، ایشان را از نظر رفتار و اخلاق به عنوان ابوذر زمان نام بردند، که در این راستا نکوداشت این مرد بزرگ امری پسندیده و نیکو است و باید از سیره این عالم بزرگوار استفاده کرد.
گفتنی است؛ مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج ملاغلامحسین هراتی فرزند ملاغلامرضا و ملا سکینه در خانواده ای مذهبی و اهل علم در سال 1264 هجری شمسی در شهر سمنان دیده به جهان گشود.
وی دوران کودکی خود را به صرف علم به ویژه علوم دینی و معارف اسلامی پرداخت، در ابتدا برای کسب علم به مکتب خانه رفت و بعد از مدتی به مدرسه علمیه صادقیه سمنان (مدرسه علوم دینی)، راه یافت به تحصیل در مباحث مذهبی و دانش معارف اسلامی پرداخت.
مرحوم هراتی پس از اتمام تحصیلات خود به علت علاقه وافر به علوم دینی و برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مباحث دینی و اخلاقی به محضر آیت الله حاج ملاعلی حکیم الهی که یکی از شاگردان حکیم بزرگ حاج ملاهادی سبزواری بود، رفت.
وی سالیان متمادی نزد آیت الله حاج ملاعلی حکیم الهی به یادگیری علوم مختلف پرداخت و یکی از شاگردان آن حکیم بزرگ و نامی بود، سپس نزد دیگر فقها و عالمان همانند علامه حائری مازندرانی تحصیلات خود را تکمیل کرد و در دوران جوانی مورد اعتماد و توجه ویژه استادان، دانشمندان و فقها قرار گرفت.
حجت الاسلام و المسلمین ملاغلام حسین هراتی در حدود چهل سال از عمر خود را در زهد و پرورش انسان های بزرگ، مکتب داری و تعلیم و تربیت صرف کرد و شاگردان بسیاری را مباحث اخلاقی و دینی آشنا کرد.
این عارف وارسته سال ها در کسوت امام جماعت مسجد جامع سمنان صادقانه و فروتنانه به توسعه و ترویج علم، ادب، اخلاق، زهد و پارسایی و تشریح تکالیف شرعیه و حل اختلافات و مشکلات اقشار مختلف مردم و مومن شهر سمنان پرداخت.
حجت الاسلام هراتی با پرداختن به شغل کشاورزی امرار معاش می کرد و از خادمان اسلام و الگو زهد و پارسایی است.
این سالک، و روحانی بزرگ شهر سمنان سرانجام پس از 81 سال زندگی با برکت، در بیست و پنجم دی ماه سال 1345 هجری شمسی دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهر آن مرحوم در ایوان امام زاده یحیی بن موسی (ع)به خاک سپرده شد.
captcha