برگزاری مراسم کهن نوروزخوانی در سمنان
کد خبر: 3796122
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹

برگزاری مراسم کهن نوروزخوانی در سمنان

گروه فرهنگی ــ شهردار سمنان از برگزاری مراسم کهن نوروزخوانی و جشنواره سمنوپزان در سمنان خبر داد و افزود: در این مراسم اشعاری به زمان محلی سمنانی خوانده می‌شود.

برگزاری مراسم کهن نوروزخوانی در سمنان

به گزارش ایکنا از سمنان، سیدمحمد ناظم رضوی، شهردار سمنان عصر روز گذشته 16 اسفند در جمع خبرنگاران از برگزاری آئین کهن نوروزخوانی و جشنواره سمنوپزان در سمنان خبر داد و گفت:  این مراسم  17 اسفندماه از ارگ تاریخی سمنان تا بنای تاریخی شورای شهر سمنان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این مراسم اشعاری به زمان محلی سمنانی خوانده می‌شود متذکر شد: نوروزخوانی و سمنوپزان دو مراسم مهم پیش از نوروز است که در استقبال از نوروز در سمنان برگزار می‌شود.

ناظم رضوی نوروزخوانی را یکی از کهن‌ترین آئین‌های مردم سمنان برشمرد و گفت: مردم استان هر سال پیش از نوروز با نوروزخوانی در معابر شهری نوید آمدن نوروز را می‌دهند که در این راستا برپایی این جشنواره‌ها در احیای این سنت‌ها مؤثر است و می‌تواند موجب ایجاد نشاط اجتماعی در شهرشود.

وی پخت سمنو را هر ساله و در روزهای منتهی به پایان سال در سمنان از مراسم‌های مردم این شهرخواند و افزود: سمنو یکی از سین‌های سفره هفت‌سین و سمنوپزان از آئین‌های کهن پیش از نوروز در استان سمنان است.

ناظم رضوی برگزاری جشنواره رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ‌های هفت‌سین و نخستین جشنواره هفت سین بهاری در سمنان را دو جشنواره دیگربه همت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان برشمرد.

شهردار سمنان از برپایی یک نمایشگاه در حاشیه برگزاری جشنواره سمنوپزان و نوروزخوانی خبر داد و گفت: در این نمایشگاه غرفه‌هایی برای عرضه صنایع‌دستی، سمنو، غرفه ویژه کودکان و...پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

captcha