آشنایی با امامزاده قاسم‌بن موسی‌بن جعفر(ع) مهدیشهر
کد خبر: 3799809
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰

آشنایی با امامزاده قاسم‌بن موسی‌بن جعفر(ع) مهدیشهر

گروه اجتماعی ــ در منطقه زیارت شهرستان مهدیشهر امامزاده‌ای بنام امامزاده قاسم‌بن موسی‌بن جعفر(ع) وجود دارد.

آشنایی با امامزاده قاسم بن موسی بن جعفر(ع)مهدیشهر

به گزارش ایکنا از سمنان، در منطقه زیارت شهرستان مهدیشهر امامزاده‌ای وجود دارد که بنام امامزاده قاسم‌بن موسی‌بن جعفر(ع) معروف است. این امامزاده از نوادگان امام جعفر صادق(ع) و فرزند امام موسی کاظم(ع) و از برادران امام رضا(ع) است.

بنا به روایات و باور افراد محلی٬ ایشان مسافر بوده و در حدود 800 سال پیش از کربلا یا نجف عازم مشهد مقدس(طوس قدیم) برای زیارت بارگاه برادرش امام رضا(ع) بوده  که در 800 سال پیش جاده ابریشم از مهدیشهر می‌گذشت و به همراه امامزاده قاسم(ع) ساربان‌هایی نیز بوده اند.

ایشان در منطقه امام زینعلی مهدیشهر بر اثر بیماری فوت می‌کند و در شب ساربان‌ها خواب می‌بینند که باید ایشان را روی شتر بگذارند و هر جا که شتر به زمین نشست جنازه امامزاده قاسم‌بن موسی‌بن جعفر(ع) را غسل کنند و در آنجا دفن کنند. صبح ساربانها به راه می‌افتند و جنازه امامزاده را بر روی شتر می‌گذارند و به راه می‌افتند و در منطقه زیارت مهدیشهر شتر می‌ایستد و در آنجا جز نیزاری کوچک بوده و ساربان‌ها می‌بینند که نمی‌توان جنازه را شست و غسل داد. ساربان‌ها در شب خواب می‌بینند که اگر آن نیزار کوچک را با دست کنار بزنند آب بیرون می‌آید و با آن آب می‌توانند وی را غسل داده و جنازه را سوار شتر کنند و هرجا که شتر ایستاد او را دفن کنند.

در صبح روز بعد ساربان‌ها به مکان مورد نظر می‌رسند و می‌بینند که فقط یک نیزار کوچک در آنجا هست و آنها همان چیزی را که در خواب دیده بودند را انجام می‌دهند و آبی بیرون می‌آید و با آن امامزاده قاسم بن موسی بن جعفر (ع) را غسل می‌دهند و دفن می‌کنند که آن آبی را که توسط آن امامزاده را غسل دادند به سرچشمه زیارت نام گرفت. که در ماه محرم دسته‌جات مذهبی نخل امام حسین (ع) را در آنجا به قول معروف حیدری می‌کنند و معتقد هستند که این آب معجزه ای است.

گفتنی است بنای امامزاده در سال 943 هجری شمسی در دوره صفویه به دست هنرمندان ماهر ایرانی ساخته شده است که در سال 1376 طی شماره 3548 به ثبت آثار ملی سازمان میراث فرهنگی در آمده که مصالح به کار رفته در ساخت بنا و گنبد آن گچ و خاک بوده است که قدمت گنبد آن با نمای مسجد امام سمنان برابری دارد٬ لازم به ذکر است مساحت ان مکان 1200 متر مربع فضای سرپوشیده و 400 متر محوطه دارد.

یادآور می‌شود، با هدف توسعه حرم مطهر امامزاده قاسم بن موسی بن جعفر (ع) این مکان معنوی مقدار تقریبی 202 متر مربع از پلاک 2177 همجوار حرم خریداری شده که پس از انجام مراحل قانونی اقدام به طرح توسعه و نوسازی می‌گردد.

اولین ضریح مطهر چوبی بوده لکن به واسطه همت مردم و بانیان خیر از جمله شخصی به نام آقای خیرخواهان ضریح فولادی در سال 77 جایگزین ضریح قدیمی گردید و در حال حاضر این بقعه دارای چند اطاق – دالان و ایوان و صحن و دو گنبد می باشد که گنبد اول عنوان مسجد و گنبد دوم ضریح مطهر در آن قرار گرفته است که ارتفاع ساقه های گنبد اصلی 4/2 متر است.

انتهای پیام

captcha