دغدغه زیست‌محیطی انتقال آب خزر به سمنان با فناوری به صفر خواهد رسید
کد خبر: 3819370
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹

دغدغه زیست‌محیطی انتقال آب خزر به سمنان با فناوری به صفر خواهد رسید

گروه سیاست و اقتصاد ــ رئیس دانشگاه سمنان با بیان اینکه چالش زیست‌محیطی انتقال آب خزر به سمنان با فناوری نوین به صفر می‌رسد، گفت: در ازای هر درخت قطع‌شده چندین درخت در طول مسیر انتقال کاشته می‌شود.

دغدغه زیست‌محیطی انتقال آب خزر به سمنان با فناوری به صفر خواهد رسید

به گزارش ایکنا از سمنان، مسعود نصیری زرندی، رئیس دانشگاه سمنان صبح امروز، 25 خرداد در همایش علمی تخصصی ضرورت طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان در تالار امیرکبیر دانشگاه این شهر با بیان اینکه چالش زیست‌محیطی انتقال آب خزر به سمنان با فناوری جدید به صفر می‌رسد، اظهار کرد: با توجه به تبخیر بالای آب در استان سمنان و کمبود این ماده حیاتی بسیاری از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در سمنان از جمله حوزه صنعت مغفول مانده است که می‌توان با دانش روز مباحث زیست‌محیطی را حل و آب را به این حوزه انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه خشک‌سالی در سال‌های اخیر دامن‌گیر استان شده است و یکی از راه‌های جبران آن انتقال آب بین‌حوزه‌ای محسوب می‌شود، گفت: ردیف بودجه مربوط به مطالعه و اجرای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی سال گذشته با رأی قاطع نمایندگان مجلس به تصویب رسید.

رئیس دانشگاه سمنان ادامه داد: به ازای هر درختی که در طول مسیر قطع خواهد شد درختان جدید کاشته می‌شود که در این راستا انتقال آب از دریای خزر به سمنان با برنامه‌ریزی اصولی و رویکردهای علمی در آینده نزدیک اجرا می‌شود و این تنها راه شکوفایی استان سمنان است.

به گفته وی، در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که باید با ایجاد راهبردهای تازه از افزایش خشک‌سالی پیشگیری کرد که در شرایط فعلی اصلاح الگوی کشت و استفاده از کشت محصولات کم آب‌بر بهترین راه جایگزین به‌شمار می‌رود.

نصیری زرندی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه شوری آب دریای خزر از دریای جنوب کمتر است، متذکر شد: انتقال آن هزینه‌های کمتری را می‌طلبد و مشکل نمک نیز با اجرای طرح تصفیه رفع خواهد شد و بهانه‌ای برای توسعه است.

انتهای پیام

captcha