حال تعليم قرآن در وزارت آموزش و پرورش خوب نيست
کد خبر: 3847169
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹

حال تعليم قرآن در وزارت آموزش و پرورش خوب نيست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ وقتي درباره آموزش و پرورش صحبت مي‌کنيم بايد بدانيم كه وسعت اين وزارت به مساحت کشور ايران يعني يك ميليون و 650 هزار کيلومتر مربع است.

حال تعليم قرآن در وزارت آموزش و پرورش خوب نيستدر اول مهر سال تحصیلی 99-1398 حدود 14/5 میلیون دانش‌آموز، در 108 هزار مدرسه مشغول به تحصیل شدند، که از این آمار، بیش از 63 هزار مدرسه مربوط به اول تا ششم ابتدایی است. یعنی بیش از 10 درصد از جمعیت كل كشور. این آمار دانش آموزی به 15/5 میلیون در سال 1401 خواهد رسید. وظیفه تربیت این تعداد از دانش آموزان برعهده 575 هزار معلمی است که370 هزار نفر آنها دوره ابتدایی تدریس می کنند. در زمینه ارزیابی وضعیت فعلی یادگیری قرآن:

اولاً - باید نگاهی به وضعیت کل دروس و سیستم آموزشی داشته باشیم؛ چرا كه موفقیت یا عدم موفقیت در یك درس تا حدود زیادی تابع سیستم آموزشی بعلاوه وضعیت سایر دروس است. یقیناً افت تحصیلی کلی نظام تعلیم و تربیت بر آموزش قرآن نیز اثرگذار خواهد بود.

ثانیاً - کتاب درسی بخش جزئی از یک برنامه درسی و نیز برنامه آموزشی است. اینکه ضعف یادگیری قرآن در مدارس را به دلیل ضعف کتاب‌های درسی بدانیم، قطعاً یک برداشت غلط و نیز بی توجهی به وضعیت اجراست و یا مغالطه و سرپوش گذاشتن بر تخلفات و اشتباهات از سوی عده ای... ضمن این كه اثبات چنین ادعایی نیاز به پژوهش های علمی معتبر دارد.

به هر حال کتاب‌های درسی در صورت تغییر و در بهترین شرایط هم، تنها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تفاوت خواهند داشت. زیرا بر اساس اسناد تحولی و راهنمای درسی مصوب، در آن کتابها هم قواعد، پیام قرآنی، سوره‌ها تفاوت چندانی با وضعیت فعلی نخواهد داشت. مهم شیوه اجراست. وقتی معلمی آموزش کافی ندیده، حرفه‌ای نشده و روی او سرمایه‌گذاری نشده است و از همه مهمتر، معلمی که دغدغه معیشت دارد، نمی‌تواند در حوزه تربیت و آموزش از اثربخشی لازم برخوردار باشد.

حدود 80 هزار آموزگاری که در هر پایه تحصیلی در مدارس كشور تدریس مشغول هستند، از امکانات اولیه تدریس محروم هستند. به علاوه سایر عوامل مؤثر در برنامه درسی و آموزشی قرآن نیز مورد غفلت قرار گرفته‌اند. مانند این كه مدیر مدرسه كه مسئولیت نظارت و پشتیبانی از برنامه درسی قرآن را بر عهده دارد، توجیه نشده و خانواده‌ها هم تکلیف خود را با برنامه درسی فرزندانشان نمی دانند.

۱۳ سال پیش مقام معظم رهبری فرمودند: قرآن حقیقتا در آموزش و پرورش مهجور است. انتظار این بود که کار کارستانی بشود. باید بگوییم نه تنها مطالبه ایشان اجابت نشد بلکه ساعات درسی آموزش قرآن دانش آموزان توسط سایر ارگان ها مصادره شده است

اما بیان این نكات درباره تعلیم قرآن در مدارس و به ویژه در دوره ابتدایی بسیار سخت و بلكه تأسف آور است:

1- سال های زیادی است كه برای 370 هزار آموزگاری كه در دوره ابتدایی سه زنگ در هفته تدریس قرآن دارند، آموزشی برگزار نشده است. یعنی بیش از 90 جلسه در سال برای هر دانش آموز؛ اما بدون امكانات اولیه از قبیل لوحه آموزشی، لوحه روخوانی ( نگاره های خواندن )، كتاب راهنمای تدریس و ...

2- به نام «آموزش عمومی قرآن» از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی صدها میلیارد تومان اعتبار به آموزش و پرورش تخصیص می یابد. اما حتی ریالی آن هم در جهت ارتقاء توانایی معلمان و تجهیز مدارس به امكانات اولیه هزینه نمی شود.

3- حوزه ستادی وزارت آموزش وپرورش مأموریت ذاتی خود را فراموش كرده است. به جای آموزش عمومی قرآن (به همه دانش آموزان) از طریق نخبه گزینی و با تبلیغ و هیاهو به دنبال مشروعیت اقدامات انجام شده است.

4- قرار بود مركز توسعه آموزش عمومی قرآن تشكیل شود، اما فقط اعتبارات آن برای اهداف خاص مصادره شد. از این رو تأسیس شورای توسعه آموزش عمومی قرآن كشور، جز ضررهای جبران ناپذیر به آموزش قرآن، ثمره ای برای وزارت آموزش و پرورش نداشته است.

5- یادمان نرود كه بیش از 90 درصد از دانش آموزان كشور در طول عمر خود فقط در مدرسه فرصت یادگیری قرآن را پیدا می كنند. به همین دلیل این فرصت طلایی و بی بدیل را به « بحران ملی » تبدیل نكنیم.

6- وقتی به نام سند تحول بنیادین، تنها، حوزه یادگیری قرآن كریم (برخلاف سند برنامه درسی ملی) منحل می شود؛ آینده اجرای اسناد تحولی در هاله ای از ابهام و شك فرو می رود.

7- اتفاقات ناگواری كه در سال گذشته و امسال رخ می دهد، (مانند مصادره ساعات درسی قرآن به نفع فعالیت های فوق برنامه غیر مصوب و غیر قانونی) که در 40 سال گذشته بی سابقه بوده است.

8- برای طرح اجباری حفظ جزء ۳۰ كه نه مصوبه دارد و نه مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفته و نه سازمان پژوهش آن را دیده و تایید کرده، 100 در 100 مدارس کشور درگیر می شود؛ اما ادعا می شود هدف طرح 10 درصد از دانش‌آموزان است و نیز برای چنین طرحی، ساعات رسمی هفتگی كه برای آن محتوای آموزشی، كتاب درسی و بسته یادگیری تولید شده، مصادره می شود و معلمانی كه خودشان حافظ قرآن نیستند را وادار می كنند تا حافظ قرآن تربیت كنند و ...

9- مراجع ذی صلاح مانند سازمان بازرسی كل كشور، شورای عالی آموزش وپرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی كشور كاملاً در جریان تخلفات هستند؛ اما سكوت را بر جلوگیری از هرج ومرج ترجیح می دهند.

10- برای بسیاری از ایشان مهم نیست كه ۱۳ سال دیگر چه رخ خواهد داد؛ همان طور كه فرمایش ۱۳ سال پیش مقام معظم رهبری در 12 اردیبهشت 1385 كه فرمودند : « قرآن حقیقاً در آموزش وپرورش مهجور است. انتظار این بود كار كارستانی بشود. » فراموش شد و نیز با اجباری كردن طرح به اصطلاح ملی حفظ جزء 30 سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری به كلی به فراموشی سپرده شد.

۱۱- بررسی‌های درون سازمانی و برون سازمانی حکایت از این دارد که دانش آموزان در ساعات درسی قرآن مدارس در زمینه یادگیری مشكل خاصی ندارند و روند تغییرات محتواهای آموزشی در سال های اخیر رو به رشد و مورد قبول بوده است. و به تعبیر دیگر وضعیت یادگیری قرآن نسبت به قبل بهتر شده است. دانش آموزان در زمینه انس مستمر با قرآن دچار مشكل هستند كه آن هم به مدد بخش های اجرایی از جمله معاونت آموزشی و معاونت پرورشی كه متولی اجرای برنامه درسی و ترویج برنامه درسی آموزش قرآن را بر عهده دارند، باید محقق شود. متأسفانه برخی از این معاونت ها بر خلاف ماموریت ذاتی خود به جای کمک به کیفیت بخشی برنامه درسی، پیوسته به اجرای طرح های غیركارشناسی و غیرقانونی در ساعات رسمی اشتغال دارند. ...

۱۲- بیان این نكته ضروری است كه دانش‌آموزان در دوره ابتدایی (شش سال اول ابتدایی) مباحث‌ دانشی و روشی و تربیتی(مانند حجاب، قرآن، نماز) را به خوبی فرا می گیرند. این موفقیت مرهون سیاست و قانون «تک معلمی» است. اما متاسفانه در دوره دبیرستان (شش سال دوم) به دلیل تعدد دروس و حجم زیاد کتاب‌ها، تخصصی شدن موضوعات درسی و ازهمه مهمتر فشار كنكور از سوی مدرسه، خانواده و جامعه، از حیث تربیتی به شدت آسیب می بیند. حتی اغلب، دبیر محترم یك درس به دلیل اینكه باید چند کلاس را اداره کند، تنها به کار آموزشی بپردازد و از تربیت دانش آموزان غافل می شود؛ تا جایی كه نام اغلب دانش آموزان را هم فراموش می كند.

به بیان دیگر در شش سال دوم، نتیجه تلاش شش ساله اول، به تدریج در اثر استحاله از دست می رود. بارها هشدار داده شد كه مسئولان نظام آموزشی مراقب باشند رویكرد چند معلمی در دوره ابتدایی پدیده‌ای غلط، غیرقانونی و مخرب است. چند سالی است كه در کلاس های پنجم و ششم شاهد چنین بی احتیاطی های خطرناکی هستیم. البته این شیوه، به علت تخصصی شدن دروس، كار معلم ابتدایی را در حوزه تدریس محتوای آموزشی (مانند دبیر) راحت‌تر می کند. به همین دلیل آموزگاران از آن استقبال می كنند. اما در حوزه تربیت دینی و اسلامی، این نوع از آموزش، ترویج فرهنگ سکولاریسم است. متاسفانه به جای آنكه در دوره متوسطه اطلاحی صورت پذیرد؛ این آسیب در دوره ابتدایی هم ساری وجاری شده است. این یك خطای استراتژیک است.

راهكارهای پیشنهادی

1- برای برطرف کردن این نوع مشکلات و برای تحقق اهداف قصد شده، باید به سمت «تربیت معلمان حرفه‌ای» برویم. معلم حرفه‌ای معلمی است که سایر معلمان از انجام کار او عاجز هستند. تدریس قرآن به هر معلمی که ساعت خالی داشته باشد داده می شود. تقلیل ساعت کاری یکی از آسیب های جدی دوره ابتدایی است. در حالیکه در سالهای اخیر خیلی از معلم‌ها یا بازنشست شده و یا در شرف بازنشستگی هستند، ساعت درسی قرآن معمولاً بر خلاف مصوبه 677 و 831 شورای عالی آموزش وپرورش به معلمان غیرمرتبط سپرده می‌شود و نظارت مستمری هم وجود ندارد.

2- باید «آموزش عمومی قرآن» را از «آموزش تخصصی» جدا كرد. البته این کار در قانون (اهداف آموزش عمومی قرآن) انجام شده است. اما در اجرا همان رویه آموزش های تخصصی دنبال می شود.

3- اسناد متعدد قرآنی در دل خود و نیز نسبت به سایر اسناد دچار مغایرت های اساسی و متعدد است. باید این موارد مورد بازبینی، كارشناسی و تصویب مجدد قرار گیرد. به عنوان مثال: اهداف آموزش عمومی قرآن با طرح ملی حفظ قرآن کاملاً در تضاد و تناقض است. هم چنین سند راهبردی آموزش عمومی قرآن کشور با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین در تناقض آشكار است.

4- وزارت آموزش و پرورش باید به ریل مأموریت ذاتی خود یعنی «آموزش عمومی قرآن کریم» (به جای فعالیت های تبلیغی و ترویجی و نخبه گزینی) باز گردد و وظیفه تبلیغ و ترویج كه مأموریت اصلی نهادهای دیگری مانند سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و سا مان اوقاف و امور خیریه است را عهده دار نشود.

ذکر این نکته لازم است که تبلیغ و ترویج در نظام آموزشی، موضوعیت ندارد؛ بلکه طریقیت دارد. یعنی باید در خدمت کیفیت بخشی تربیت و یادگیری باشد (و نه مخالف برنامه رسمی)
یادداشت از رضا نباتی؛ کارشناس قرآنی و مؤلف کتب درسی قرآن مقطع ابتدایی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۱۳:۲۰
0
0
اين جمله خيلي دردآور است كه پس از ۱۳ سال از فرمايش رهبر انقلاب بشنويم كه ساعات درسی قرآن 14 و نيم ميليون دنش آموز توسط سایر ارگان هاي تبليغي و ترويجي براي ساير اهداف مصادره مي شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۱۳:۲۴
0
0
« بحران ملي » يعني اين كه ساعات درسي محدودي را كه متولي آموزش قرآن بیش از ۹۰ درصد از دانش آموزاني است كه در طول عمر خود فقط در مدرسه فرصت یادگیری قرآن را پیدا می كنند. به ساير ارگان ها و طرح هاي اجباري اختصاص بدهند.

آسيب هاي تربيت ديني اين خسارات جبران ناپذير ده سال ديگر معلوم مي شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۱۳:۳۰
0
0
اگر با اين 400 ميليارد تومان اعتبارات آموزش عمومي قرآن به جاي برگزاري مسابقات بين المللي قرآن و يا طرح اجباري و فوق برنامه حفظ جزء 30 سالانه 5000 نفر آموزگار را حدود 100 ساعت آموزش مي دادند، و به همين ميزان كلاس درس را به امكانات حداقلي تجهيز مي كردند، امروز چنين مصيبتي گريبان گير آموزش و پروش نبود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۱۳:۳۲
0
0
استفاده از لوحه روخواني در پايه هاي اول تا سوم ابتدايي الزامي است. ( همان كه در تصوير مي بينيد. )

اما متاسفانه بيش از 98 درصد كلاس هاي مدارس فاقد لوحه هستند.
آسيب آن را چه كسي بايد پاسخگو باشد؟!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۱۳:۳۵
0
0
از اول قرار اين بود كه بودجه هاي آموزش عمومي قرآن براي تقويت برنامه هاي در حال اجرا تخصيص يابد. و نه آن كه شوراي توسعه طرح قرآني تاسيس كند.

شوراي توسعه بر خلاف مأموريت خود به جاي سياست حمايتي به دنبال برنامه هاي تأسيسي است. و اين كار فقط به انبساط كمي منجر مي شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۱۷:۵۸
0
0
آبادي بتخانه ز ويراني ماست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۳ - ۱۸:۰۵
0
0
اگر اعمال مديران هم مانند گفته ها و گزارش هايشان صحيح بود، اوضاع فرهنگي به جايي نمي رسيد كه علامه جوادب آملي در ديدار اخير وزير آموزش و پرورش بفرمايند : «تربیت» به معنای حقیقی در آموزش و پرورش وجود ندارد.

به همين دليل خداومد در سوره اعراف آيه 96 فرمود :

وَ لَو أَنَّ أَهلَ القُري‏ آمَنوا وَ اتَّقَوا
لَفَتَحْنا عَلَيْهِم بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الأَرضِ
وَ لکِن کَذَّبُوا
فَأَخَذناهُم بِما کانوا يَکسِبونَ

و اگر اهل شهرها و روستاها ایمان می آوردند و تقوا پیشه می کردند،
مسلّما ( درهای ) برکت هایی از آسمان و زمین را بر روی آنها می گشودیم ،
و لکن ( آیات ما را ) تکذیب کردند،
پس آنها را به سزای آنچه کسب می کردند دچار ساختیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۰۷:۰۴
0
0
به نظر می رسد شورای عالی آموزش و پرورش و سازمان بازرسی کل کشور و نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه مسئول هستند.

فراکسیون قرآن مجلس شورای اسلامی باید بر عملکرد حوزه آموزش عمومی قرآن کریم به ویزه در وزارت آموزش و پرورش نظارت کند. چرا که این اعتبارات چند صد میلیاردی از آن طریق به حوزه آموزش عمومی قرآن تخصیص داده می شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۰۷:۰۷
0
0
تربیت یک امر بلند مدت است و به برنامه ریزی دقیق نیازمند است. لطفا تربیت دانش آموزان را با اولویت کارهای کوتاه مدت و ضعیف تبدیل به تهدید نکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۰۷:۱۱
0
0
سوالی داشتم
کسانی که فرمایش مقام معظم رهبری در مورد ۱۰ میلیون حافظ قرآن را بر سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش ترجیح می دهند، آیا می دانند این فرمایش معظم له با آنچه در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب آمده است، مغایرت دارد.
یعنی این که وزارت آموزش و پرورش باید به سند سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب عمل کند و موضوع تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن را به ارگان دیگری چون سازمان اوقاف و امور خیریه و ... واگذارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۰۷:۱۸
0
0
چند سالی است که اوضاع تربیت قرآنی دچار مخاطره شده است.
پشت پرده این معما تمایل مدیران به ایجاد و تقویت آنارشیسم در حوزه تعلیم و تربیت و در یک کلام نابودی محوریت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است.

آنارشیسم یا اقتدارگریزی به معنای نظامی اجتماعی و سیاسی بدون دولت، یا به‌طور کلی جامعه‌ای فاقد هرگونه ساختار طبقاتی یا حکومتی است.

آنارشیسم، برخلاف باور عمومی، خواهان «هرج و مرج» و جامعهٔ «بدون نظم» نیست، بلکه همکاری داوطلبانه را درست می‌داند که بهترین شکل آن، ایجاد گروه‌های خودمختار است.

نمونه اش را در همین موضوع به عیان می بینید. معاونت پرورشی دقیقا در پی تحقق چنین هدفی گام بر می د دارد. و ظاهرا هم موفق بوده است. سکوت متولیان جامعه مهر تاییدی بر این نگاه است.
محمد زکزیایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۴ - ۱۳:۰۱
0
0
فاقروو ما تیسر من القران
هرچه قدر می توانید قرآن بخوانید
آموزش و پرورش خودش پیشقدم نشود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۵ - ۰۸:۴۸
0
0
✅ ﺟﺒﺮﺍﻥ‌ﺧﻠﯿﻞ ﺟﺒﺮﺍﻥ ( اندیشمند لبنانی ) :

▪️ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﻬﺪﺍﻡ ﯾﮏ ﺗﻤﺪّﻥ، ﺳﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻨﻬﺪﻡ ﮐﺮﺩ :
ﺍﻭﻝ : ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ،
ﺩﻭﻡ : ﻧﻈﺎﻡ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ
ﺳﻮﻡ : ﺍﻟﮕﻮﻫﺎ

ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭّﻟﯽ، ﻣﻨﺰلت زن ﺭﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﺷﮑﺴﺖ،
برﺍﯼ ﺩﻭﻣﯽ، ﻣﻨﺰﻟﺖ ﻣﻌﻠّﻢ را
ﺑﺮﺍﯼ ﺳﻮﻣﯽ، ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ و اسطوره‌ها را !

جالب است که در این مورد خود وزارت آموزش و پرورش پیشقدم شده است.
captcha