تبیین پدیده راهپیمایی اربعین از منظر خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی
کد خبر: 3850787
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
خطیب جمعه تهران مطرح کرد:

تبیین پدیده راهپیمایی اربعین از منظر خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام و المسلمین حاج‌علی‌اکبری در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با اشاره به ضرورت تبیین منطق و معارف اربعینی به منزله شکر نعمت اربعین گفت: براساس بیانیه گام دوم انقلاب می‌توان این پدیده با شکوه را از سه منظر خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی تحلیل و بررسی کرد.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری امروز 26 مهرماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با بیان اینکه از مصادیق برجسته تقوا شکر نعمت‌های پروردگار متعال است، گفت: در این میان چه نعمتی بزرگ‌تر از نعمت اربعین برای جامعه و امت ماست که همه باید در مقام شکر از خداوند باشیم.

وی ادامه داد: از جمله شکر این نعمت تلاش برای بازشناسی، حضور در این راهپیمایی بزرگ، تسهیل کار زائران، خدمت‌رسانی، ترویج معارف اربعینی و تبیین منطق اربعینی است.

حاج علی اکبری در تحلیل این پدیده باشکوه از سه منظر خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی براساس بیانیه گام دوم گفت: منظر خودسازی همان جنبه فکری، اعتقای، سلوکی، اخلاقی، ارتقای فضیلت‌ها و رشد معنوی است که اربعین حقیقتاً یک منبع بسیار عظیم و یک شتاب‌دهنده غیر قابل تصور است آن هم در این عصر دشوار و مملو از آلودگی‌ها و جاذبه‌های دنیایی و شیطانی، که باعث توقف و رکود و تخریب مبانی فکری و ایمانی می‌شود.

وی اظهار کرد: این جذبه حسینی و قرار گرفتن در خیل عاشقان و حضور در این حرکت پیاده برای کسی که می‌خواهد به لحاظ معنوی و اخلاقی رشد کند و پاکیزه شود، یک مطهر و پاک‌کننده فوق‌العاده است. انسان مؤمن در این سیر و سلوک خود شیعی و حسینی‌اش را کشف کند و ماجرای حسینی را از نزدیک و بهتر درک و لمس می‌کند. سرعتی که می‌دهد شبیه سرعتی است که ما در ددفاع مقدس داشتیم و امام راحل فرمودند راه صد ساله را برای رزمندگان یک‌شبه می‌کند و به لحاظ سازندگی به جریان دفاع مقدس بسیار شباهت دارد و آن هم به خاطر حضور در جمع خوبان، صالحان، صادقان، مؤمنان و صابران است.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: این حضور و پیدا کردن یاران سلوکی در این راه طولانی و حرکت با پای پیاده، تحمل، صبر، مقاومت یک فرصت استثنایی در زمان ما برای تقویت بنیه معنوی است. از منظر تربیتی نیز یک دستگاه تربیتی متفاوت در پرتو نهضت را در دسترس مؤمنان و مسلمانان قرار داده است.

وی درباره بعد جامعه‌پردازی این پدیده گفت: آنچه که اتفاق می‌افتد خیلی فوق‌العاده است به ویژه در دهه اخیر که هر چه به جلو آمدیم این فرصت بیشتر فراهم شده است. این پدیده یک سرمایه اجتماعی بسیار بزرگ و کلان را برای جامعه مسلمانان و جامعه اسلامی ما تولید می‌کند؛ از شناخت و اعتماد متقابل، تقویت روحیه جمعی و وحدت و همبستگی بر محور امامت و لایت از ویژگی‌های ممتاز راهپیمایی اربعین است.

حاج علی‌اکبری ابراز کرد: همچنین تقویت هویت مشترک و کمرنگ کردن هویت‌های قومی، مذهبی و زبانی و امثال آنها با کلمه زیبای «الحسین یجمعنا» از دیگر ویژگی‌های این پدیده عظیم است و با این آهنگ مشترک این خرده‌فرهنگ‌ها در این دریا ذوب شده و آهنگ متحدی پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به نقش این پدیده در تقویت اخوت ایمانی گفت: اینجا آنجایی است که انسان می‌تواند بهشت اخوت ایمانی را به معنی واقعی کلمه درک و احساس کند و تجربه زندگی در بهشت را در این اردو، دوستان امام حسین(ع) به دست می‌آورند. غیر از اتصال به فیض حسینی، در این جمع باصفا عواطف و احسان و محبت مبادله می‌شود و این حرکت مملو از امنیت و سلم و سلام است و خانه و موکب هر کسی خانه و موکب همه است و فضای دلدادگی و محبت حاکم است.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: این همان سرمایه بزرگی است که به جامعه اسلامی تزریق می‌شود و پایه‌های یک همبستگی الهی را تقویت می‌کند و این است که جامعه اسلامی را متناسب با شرایط تراز و معیار پرداخت می‌کند.

حاج علی‌اکبری تصریح کرد: البته این راهپیمایی یک صف بندی و مرزبندی فوق‌العاده در برابر دشمنان اسلام هم هست. طبع نهضت و مکتب حسینی قیام‌آفرین و استقامت‌بخش است و قرار گرفتن در برابر دشمنان اسلام و مرزبندی با دشمنان است. وقتی سی میلیون نفر «لبیک یا حسین» می‌گویند در حقیقت پشت مستکبران را می‌لرزانند و اربعین به همین خاطر به کابوس استکبار جهانی تبدیل شده و بایکوت خبری این ماجرا و توطئه‌های شکل گرفته در عراق را قبل از اربعین می‌بینید. آن‎ها می‌بینند لشکر امام زمان(عج) با این شکوه در حال از راه رسیدن است.

وی افزود: از منظر تمدن‌سازی و تشکیل تمدن نوین اسلامی، تعبیر بسیار زیبای رهبر معظم انقلاب این است که بسط معرفت حسینی در عالم که به وسیله اربعین و با رسانه پرقدرت اربعین انجام می‌شود، یکی از زمینه‌سازهای اساسی برای تحقق آن آرمان بزرگ است. بحمدالله ما شهد شیرین این تمدن‌سازی را در انقلاب اسلامی و جامعه اسلامی چشیدیم. افول استکبار جهانی هم بشارت دیگری است. معلوم می‌شود جامعه جهانی با شتاب به سوی طلوع خورشید ولایت عظمی در حرکت است و اربعین یک شتاب‌دهنده فوق‌العاده است.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: اگر جامعه جهانی امام حسین(ع) را بشناسد و با محبت و معارف حسینی انس بگیرد در حقیقت به ظهور منجی و آرمان مهدوی گره خورده است و «لبیک یا حسین» که این جماعت سر می‌دهند در حقیقت «لبیک یا مهدی» آنهاست و به حسین زمان خود لبیک می‌گویند.

حاج علی‌اکبری اظهار کرد: این قدرت اربعین است که همه را کنار هم جمع می‌کند و این ارتباط پرمحبت را ایجاد می‌کند. اگر اجتماع قلبی شکل بگیرد و روابط عاطفی عمیق شود و «رحماء بینهم» مستقر شود، طولی نخواهد کشید که مومنان به امام زمان(عج) می‌رسند.

وی یادآور شد: این منطق اربعین است که اسلام را پیروز خواهد کرد. منطق اربعین، منطق مقاومت، امید صادق، ایستادگی خستگی‌ناپذیر، نداشتن بن‌بست، فتح همه‌جانبه، مرزبندی با دشمن، نترسیدن و مهرورزی عاشقانه نسبت به انسان‌ها و به ویژه مؤمنان است. این منطق ما را در محور خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی موفق خواهد کرد.

خطیب جمعه تهران در ادامه اظهار کرد: از ستاد اربعین که در دولت با حضور نهادها و بخش‌های گوناگون تشکیل شد تشکر می‌کنیم. همه دست به دست هم دادند و در تأمین زیرساخت‌ها، تسهیل ورود و خروج، امنیت، نظم و سرعت‌بخشی به برنامه‌ها تلاش کردند و صمیمانه تشکر می‌کنیم. این هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است و هرچه بیشتر بهتر.

حاج علی‌اکبری بیان کرد: از مردم شهرهای مرزی و مسیر زائران که با امکانات مردمی و نهادی با موکب‌ها از عزیزان استقبال کردند، تشکر می‌کنیم. ظاهراً باید مهیا شد تا نسبت به زائران امام حسین(ع) که از مرزهای شرقی وارد کشور می‌شوند و از آسیای میانه ایران را به عنوان معبرالحسین و جاده عشق انتخاب می‌کنند فکرها و ابتکارات جدیدی شود.

وی افزود: از همه هنرمندان متعهد و عاشق انتظار می‌رود که لحظه های این اتفاق بزرگ را غنیمت بشمرند و با اقدام هنری آن را جاودانه کنند و با شعر و فیلم و انیمیشن و سریال و مستندسازی در این مسیر کوتاهی نکنند. آموزش و پرورش اربعین را در متن کتاب‌های درسی و برنامه فرزندان ما قرار بدهه و وارد کند. دانشگاه‌ها، نخبگان، حوزه‌های و اصحاب علم، معرفت و حکمت از نقش تاریخی خود در این لحظات خاص جا نمانند.

حاج علی‌اکبری در نهایت از میزبانان کریم و عزیز در کشور برادر و هم‌کیش، عراق، که عاشقانه از زائران امام حسین(ع) پذیرایی می‌کنند تشکر ویژه کرد.

خطیب جمعه تهران در پایان این خطبه از اقدام به‌جای انجام شده در به هم ریختن شبکه عنکبوتی خطرناک (کانال آمدنیوز) تقدیر کرد و گفت: امیدواریم این اقدام شایسته تکمیل شود.

بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه با دعوت همه نمازگزاران به تقوای الهی گفت: برای رسیدن به تقوای الهی تهیه وسیله الهیه لازم است. انسان باید به آن وسیله‌ای که ما را به خداوند متعال نزدیک می‌کند توسل کند و چه وسیله‌ای بااتر از محمد(ص) و آل محمد(ص) و محبت و معرفت آنها و چه وسیله‌ای بالاتر از امام حسین(ع).

وی ادامه داد: برای دستیابی به بندگی و حقیقت تقوا راه نزدیک و میان‌بر، توسل به امام حسین(ع) و نشستن در مکتب حسینی است. بحمدالله جامعه ما در این ایام محرم و صفر و اربعین حسینی در چنین حال و هوایی است. این مجاهدت که امروز در جلوه اربعینی خودش شکوه خاصی دارد ما را به فلاح و رستگاری و فتح خواهد رساند.

حاج علی اکبری بیان کرد: اما «الاربعین و ما ادرئک ماالاربعین»! جهان شاهد یک اتفاق بزرگ، بی‌نظیر، حیرت‌انگیز و خیره‌کننده است. این پدیده حقیقتا الهام‌بخش و باشکوه است. از نگاه مؤمنان این پدیده و راهپیمایی میلیونی یک اعجاز است و می‌شود گفت اگر کسی مانند این را دارد عرضه کند و نه حتی مثل آن بلکه گوشه‌ای از رابعین را هم اگر با این زیبایی و شکوه دارند بیاورند.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: این یک پدیده الهی و آسمانی است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب نشانه اراده الهی بر نصرت امت اسلامی است. این یک باب جدیدی از رحمت الهی است که به روی امت و بشریت گشوده شده است و نویدبخش تحقق عالم دیگری است و در اربعین حسینی شاهد یک ترکیب بدیع از امام حسین(ع)، کربلا، زیارت و پیاده‌روی هستیم.

وی یادآور شد: پایه‌های آنچه که امروز به عنوان اربعین می‌شناسیم توسط امام حسین(ع) و اهل بیت بنیانگذاری شد. قیام و مکتب حسینی را در دو جلد می‌توان مشاهده کرد که جلد اول توسط امام حسین(ع) و یاران و اهل بیت آن حضرت با خون نگاشته شد و جلد دوم توسط اهل بیت(ع)، امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نگاشته شد و آن کتاب اربعین است. یک چله فریاد، تبیین، تفسیر، تحقیق و تدقیق. جلد دوم تفسیر و تبیین جلد اول است. یک اربعین حماسه، جلد دوم کتاب حماسه حسینی است.

حاج علی اکبری ابراز کرد: از دیگر نشانه‌های اربعین حضور اهل بیت(ع) و زیارت آن‌هاست. همچنین می‌توان به حضور صحابی گرانقدر و نام‌آشنای پیامبر(ص)، جابر بن عبدالله انصاری، اشاره کرد که افتخار این را پیدا کرد که در اربعین اولین زائر باشد. باید به نقش امام صادق(ع)‌ در انشای زیارت اربعین اشاره کرد که در عین اختصار دارای لایه‌های تو در تویی است که مجموعه معارف حسینی را به صورت خلاصه در دسترس مؤمنان قرار داد. همچنین امام حسن عسکری(ع) زیارت اربعین را به عنوان نشانه مؤمن معرفی کرد و به این ترتیب هوش و عقل شیعه که متصل به عقل محض است توانست از کنار هم قراردادن این ارزش‌های والا کاری کارستان در مسیرتاریخ کرد و مودع، میعاد و روش را تعیین کرد.

وی افزود: محل قرار کربلا، موعد دیدار اربعین و روش خاص پیاده‌روی برای این زیارت که در گذشته عراق و در بین علما و مردمان این دیار سوابقی دارد. این یک ذخیره و تعبیه الهی شد و از آن نگهداری شد تا در زمان خودش برای امت اسلامی در وقت نیاز رونمایی شود.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: آنچه که در زمانه ما اتفاق افتاده همین است؛ یعنی ظهور معجزه اربعین در وقت نیاز؛ وقتی که امت اسلامی به یک مکتب تربیتی تمام‌عیار و اردوی تربیتی نیاز داشت، وقتی که به انسجام درونی بیشتر نیاز داشت، وقتی به یک رسانه پرقدت برای معرفی اسلام ناب نیاز داشت، وقتی که به تقویت معرفت و بصیرت حسینی و گسترش جهانی آن نیاز داشت، وقتی که به تقویت روح مقاومت و پایداری نیاز بیشتری داشت، وقتی که در طلیعه بیداری فراگیر به یک سازماندهی جهانی نیازمند بود، وقتی که جهانی‌سازی معرفت حسینی مورد نیاز امت اسلامی بود و وقتی عشق و دلدادگی و مهرورزی نسبت به همدیگر نیاز فوری امت اسلامی بود، اربعین از راه رسید و شد آنچه که شد.

وی اظهار کرد: برای انقلاب اسلامی در گام دوم از این ذخیره الهی رونمایی شد و امروز کلمه اربعین به اسم رمز جهانی شیعه برای سازماندهی تحولات بزرگ تاریخ تبدیل شده است. یک اجتماع با ویژگی‌های کاملاً متفاوت است؛ از نظر کمیت قریب به سی میلیون در مسیرهای طولانی با مقصد واحد به سوی حرم امام حسین(ع) راهی می‌شوند، حضوری که عاشقانه و داوطلبانه است.

حاج علی اکبری ابراز کرد: این اجتماع اتحاد و انسجام در هدف و آرمان حتی در نشانه‌ها، احساس و لباس است. یک اجتماع درون‌جوش و متکی به خود و کاملاً مردمی است از تغذیه، سلامت، اسکان، بهداشت، امنیت و سایر موارد. ترکیب آن خانواده‌بنیان است از نوزاد تا پیر و مرد و زن در آن حضور دارند. در این حرکت باشکوه تنوع علمی، قومی، نژادی، دینی و مذهبی وجود دارد. آیا می‌توان این حقیقت درخشان را با این همه ابعاد و ویژگی‌ها توصیف و تحلیل کرد؟ به تعبیر رهبر معظم انقلاب این یک پدیده الهی و معنوی است و حقیقتا قابل توصیف نیست. البته درست هم قابل تفسیر نیست. این امر الهی را باید ولی الهی تفسیر و تحلیل کند. اما از باب شکر، اهل حکمت و معرفت باید به میدان بیایند و با همه وسع حکمی و علمی برای تفسیر، تبیین و تحلیل مجاهدت کنند اگر چه نمی‌توانند حق آن را ادا کنند.

خطیب جمعه تهران یادآور شد: این پدیده باشکوه دارای ابعاد معنوی، سلوکی، عرفانی، معرفتی، اعتقادی، فکری، تربیتی و اخلاقی است و می‌توان آن را هم از منظر فرهنگی و هنری مطالعه کرد و هم دارای ابعاد اجتماعی، سیاسی، امنیتی، جغرافیایی، منطقه‌ای، بین المللی و تاریخی و تمدنی است.

وی ابراز کرد: اما در یک نگاه براساس بیانیه گام دوم می‌توان اربعین را به لحاظ خودسازی، جامعه‌پرداتزی و تمدن‌سازی ملاحظه و مطالعه کرد.

حاج علی اکبری در پایان به بیان زیارت مرقد مطهر امام حسین(ع) از سوی جابر بن عبدالله انصاری پرداخت و گفت: جابر پس از این زیارت بشارت داد که سوگند به کسی که پیامبر(ص) را مبعوث کرد ما هم در این حرکت امام حسین(ع) و یارانش شریک هستیم. فردی که همراه جابر بود این چگونه ممکن است؟ جابر پاسخ داد: اگر کسی حقیقتا دوستدار امام حسین(ع) و وفدار به او باشد در هر زیارتی با آنها شریک محسوب می‌شود.

انتهای پیام
captcha