رشد و بالندگی مهمترین آرمان رسول خدا برای امت اسلامی
کد خبر: 3852773
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹

رشد و بالندگی مهمترین آرمان رسول خدا برای امت اسلامی

گروه اجتماعی- حضرت ابوالقاسم محمد بن عبدالله آخرین و برترین فرستاده‌ خدا و پنجمین پیامبر از پیامبران اولوالعزم است. او در جزیره العرب مبعوث شد اما دینش جهانی است و همه انسانها و در همه زمانها را مورد خطاب قرار داده است. قرآن کریم کتابی است که به او وحی شد و او مامور به تبلیغ و تبیین آن برای مردم گردید .

رشد و بالندگی مهمترین آرمان رسول خدا برای امت اسلامی

حجت‌الاسلام محمد حسن رستمیان مدیر حوزه علمیه استان سمنان به مناسبت ۲۸ صفر، سالروز رحلت رسول خدا(ص)، درباره سیره و زندگی آن حضرت یادداشتی در اختیار ایکنای سمنان قرار داده که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

بهترین آرمانهای پیامبر (ص) در قرآن کریم بیان شده که خداوند در سوره مبارکه فتح آیه 29 می‌فرمایند مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا

محمد [ص] پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير [و] با همديگر مهربانند آنان را در ركوع و سجود مى ‏بينى فضل و خشنودى خدا را خواستارند علامت [مشخصه] آنان بر اثر سجود در چهره ‏هايشان است اين صفت ايشان است در تورات و مثل آنها در انجيل چون كشته‏ اى است كه جوانه خود برآورد و آن را مايه دهد تا ستبر شود و بر ساقه ‏هاى خود بايستد و دهقانان را به شگفت آورد تا از [انبوهى] آنان [خدا] كافران را به خشم دراندازد خدا به كسانى از آنان كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند آمرزش و پاداش بزرگى وعده داده‏ است (۲۹) که با توجه به این آیه شریفه و الذین معه یعنی اینکه اولین آرمان همراهی با رسول خداست. که در این راستا برنامه دینی و رسالت ایشان جاودانه شده استکه با عمل به دستورات جامع اسلام می‌توانیم با این پیامبر نور و رحمت همراهی کنیم.

رشد و بالندگی از دیگر آرمانهای رسول خداست زیرا امت اسلامی عقب‌گرد ندارد و جهت تحکیم پایه‌های دینی پیشروست و یک امت متحد با ارزشهای ناب اسلامی پیامبررا همراهی می‌کند و ما زمانی می‌توانیم ادعای امت واقعی را داشته باشیم که در عرصه اعتقادی و عمل خود را تقویت کنیم.

اخلاق رسول خدا از جمله مسائلی است که در قران به آن اشاره شده به گونه‌ای که خداوند می‌فرماید انک لعلی خلق عظیم ( شما دارای اخلاق عظیم و صفات پسندیده و انسانی هستی.) ارزشهای انسانی که باید در همه وجود داشته باشد خداوند ایشان را با ان ارزشها می‌ستاید که بر این اساس ما که امت چنین پیامبر و رسولی هستیم باید اخلاق خوب باجامعه خوب را بسازیم و نباید جامعه ما دچار این خلا شود .که خود حضرت محمد مصطفی (ص) به حضرت علی می‌فرمایند یا علی برای هر گناهی توبه ای است مگر بداخلاقی.

خداوند پیامبر را به عنوان وجودی که الگوی مناسب باشد معرفی می‌کند مهمترین وجوه شخیت ایشان عفو و گذشت؛ ایشان اهل گذشت بودند و هیچگاه افراد جاهلی که ایشان را اذیت و ازار می‌کردند نفرین نمی‌کرد و برای انها طلب مغفرت می‌کرد. در تاریخ است ایشان نسبت به امت خود بسیارتواضع و فروتنی داشت. ساده زیستی  و مهمترین اصل در وجه شخصیتی ایشان جوان‌گرایی بود به گونه‌ای که فرماندهی اکثر قریب به اتفاق جنگهای صدر اسلام را به جوانان می‌سپردند اما در جامعه امروزی ما این اصل نادیده گرفته شده و به جوانها و فکر انها بها داده نمی‌شود.

در پایان مهمترین توصیه‌ای که می‌شود این است که باید حضرت رسول خدا را بشناسیم و تمامی جوانها و انهایی که دارای ابزار هنر هستند در قالب هنر زندگی ایشان را به تصویر بکشند و با مطالعه وجوهات شخصیتی ایشان که نیاز جامعه و دنیای امروز است را تبیین کنند زیرا دنیای امروز به دنبال الگویی مانند رسول خداست و گرایش به دین اسلام زیاد شده و این پیامبر باید شناخته شود و در این راستا دشمنان با کینه از اسلام به دنبال ساختن شخصیت منفی از رسول خدا هستند که با مطاله در سیره نبوی  و ترویج و گسترش ان توطئه انها خنثی خواهد شد. و بهترین منبع  کتاب سنن النبی تالیف علامه طباطبایی صاحب کتاب المیزان است.

انتهای پیام
captcha