عبودیت؛ مهم‌ترین شاخصه اخلاقی حضرت محمد(ص)
کد خبر: 3857213
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱

عبودیت؛ مهم‌ترین شاخصه اخلاقی حضرت محمد(ص)

گروه اجتماعی ــ یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه آشنایی با سیره پیامبر(ص)، یکی از منابع معرفت اسلام و قرآن است؛ چرا که سیره آن حضرت، ترجمان قولی و عملی قرآن است، گفت: مهم‌ترین شاخصه شخصیت نورانی حضرت محمد(ص) مقام عبودیت ایشان است.

عبودیت مهمترین شاخصه اخلاقی حضرت محمد (ص)

وجیهه اشرفی، مدرس دانشگاه شاهرود در گفت‌وگو با ایکنا از سمنان، با بیان اینکه مهم‌ترین شاخصه شخصیت نورانی حضرت محمد(ص) مقام عبودیت ایشان است که در نماز ابتدا به عبودیت و سپس به رسالت ایشان شهادت می‌دهیم، اظهار کرد: این ویژگی در رفتار و عملکرد حضرت وجود دارد که ارتباط با  مردم از حیث خوش اخلاقی، پایبندی به حقوق مردم و خانواده، توجه و گرامی داشتن اعضای خانواده و آداب زندگی مؤمنانه و در یک کلمه مقام اعتقادی به خداوند در رفتار حضرت نشان داده می‌‌شود.

وی ادامه داد:حضرت رسول اکرم(ص) سالک حقیقی به درگاه خداست، زیرا ایشان با استفاده از موقعیت‌های صحیح، سالم و حلال از نعمات خداوند در دنیا استفاده می‌کند و می‌فرمایند نصیب خود را از دنیا فراموش نکنید که در این راستا یک انسان کامل با سیر و سلوک در دنیا، آخرت خود را پرورش می‌دهد.

این مدرس حوزه با تآکید بر اینکه از دیدگاه حضرت محمد(ص) مسلمان واقعی کسی است که مردم از زبانش در امان باشند زیرا زبان خوش و خوش اخلاقی مرز مسلمان و فاسق است، متذکر شد: که بر همین اساس خداوند سبحان در آیه شریفه 159 سوره مبارکه آل عمران می‌فرمایند: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ؛ پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مى‌‏شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل ‏كنندگان را دوست مى‌دارد».

به گفته وی، در همین خصوص از حضرت پرسیدند کلید در بهشت چیست؟ ایشان فرمودند تقوا و خوش اخلاقی زیرا با خوش خلقی، راستگویی و امانت داری ایمان به کمال می‌رسد. البته رحمت و خوش اخلاقی تا جایی که در آن سوءاستفاده نشود که در این صورت سخت‌گیری ضروری است.

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته سمنان با اشاره به اینکه عصر نزول قرآن و وجود حضرت پیامبر اعظم عصر مبارزه با اوهام، خرافات است، یادآور شد: همینگونه که در عصر غیبت با جاهلیت و خرافات مدرن روبه‌رو هستیم که در این راستا پیامبر با جهل مقابله کرد زیرا مهم‌ترین ویژگی جامعه نبوی مبارزه با جهل است  و جهل اسیب جامعه است و خود موجب از بین رفتن حیا، پیشرفت اعتقادی و عمل در جامعه خواهد شد و برای همین سلوک پیامبر بهترین الگو برای ماست تا در تمامی ابعاد زندگی موقعیت شناس بوده و با تشخیص مقتضیات زمان و مکان در مسیر تعالی ارزش‌های دینی و صادرات دین تلاش کنیم مانند حج و اربعین حسینی.

انتهای پیام
captcha