ساز و کار تقویتی در حوزه فعالیت‌های قرآنی صورت گیرد
کد خبر: 3878646
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰

ساز و کار تقویتی در حوزه فعالیت‌های قرآنی صورت گیرد

مدیرکل ارشاد سمنان با بیان اینکه در حوزه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی باید ساز و کار تقویتی را مد نظر قرار داد، گفت: امیدواریم در این راستا بتوانیم شاهد توسعه مفاهیم قرآنی باشیم.

ساز و کار تقویتی درحوزه فعالیت‌های قرآنی صورت گیرد

به گزارش ایکنا از سمنان، به نقل از روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حجت‌الاسلام علی‌اصغر فضیلت، مدیر کل این اداره عصر روز گذشته، 24 بهمن‌ماه در نشستی با حضور اساتید و فعالان قرآنی و دستگاه‌های فرهنگی استان، با بیان اینکه شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورد بی‌مهری قرار گرفته است، اظهار کرد: این شورا قبل از سال ۹۲ با تغییر سمت‌ها در وزارت ارشاد کم‌کم اعتباراتش قطع شد و رسماً می‌توان گفت که تعطیل محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ایجاد یک سازمان جدید نیز با سیاست‌های نظام نمی‌خواند و سنگین شدن بخش اجرایی به لحاظ ساختاری همیشه یکی از دغدغه‌های نظام بوده است؛ لذا دولت مجبور شده در سال‌های اخیر هیچ ورودی به سیستم اجرایی کشور نداشته باشد علی رغم نیازهایی که در زمینه‌های مختلف کارشناسی وجود دارد.

مدیرکل ارشاد سمنان با اشاره به اینکه ژاپن با دو برابر جمعیت ایران ۸۰۰ هزار نفر نیروی کار دارد و ما با داشتن ۸۰ میلیون جمعیت، نزدیک چهار میلیون نفر جمعیت اداری در کشور داریم، گفت: این در حالی است که ما دچار مشکل بدنه کارشناسی نیز هستیم یعنی کارشناسان ما در سیستم اداری همان میزانی هستند که ۲۰ سال پیش بودند که در عرصه درونی و خارجی و رقابت‌هایی که با ایران اسلامی دارند کافی نخواهد بود.

وی معضل دیگر در فعالیت‌های فرهنگی را عدم محوریت برنامه‌ها برشمرد و افزود: موضوع تکرار در کشور وجود دارد، برای مثال فعالیت‌های قرآنی به جای تمرکز در یکجا در بخش‌های مختلف مدام تکرار می‌شود، اگر مشخص بود که طرف حساب هر بخش چه کسی است به طور قطع مسائل بهتر دیده می‌شد.

مدیرکل ارشاد سمنان با بیان اینکه در زمینه فعالیت‌های قرآنی نیز چنین است و بخشی از فعالیت‌های قرآنی بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی است، بخشی اوقاف، بخشی ارشاد اسلامی و …، گفت: درست است که مأموریت‌های قانونی به یک بخش داده‌ شده اما این محوریت به رسمیت شناخته‌ نشده است.

فضیلت تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف امنیتی امروز در درون کشور مشغول به کار هستند اما به دلیل اینکه همگی محوریت وزارت اطلاعات را پذیرفته‌اند ما شاهد هستیم که کشورمان از لحاظ امنیتی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد در نتیجه باید در نظر داشت که وجود محوریت یک الزام است که در حوزه مسائل فرهنگی، دینی و قرآنی نیز باید شاهد این امر در کشور باشیم.

مدیرکل ارشاد سمنان با تأکید بر اینکه شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در گذشته در سطح استان‌ها با سه کارگروه تبلیغ و ترویج بر عهده ارشاد، آموزش بر عهده آموزش‌وپرورش و کارگروه آموزش عالی و پژوهش بر عهده حوزه و دانشگاه، کار می‌کرد، متذکر شد: بر اساس دستورالعمل باید طرح‌ها و پیشنهادها و ایده‌ها در دبیرخانه می‌آمد و دبیرخانه آن را بین سه کارگروه تقسیم می‌کرد و خروجی این کارگروه‌ها به صحن شورا می‌آمد، بررسی می‌شد و بر اساس اعتباراتی که وجود داشت کاری صورت می‌گرفت و سازمان تبلیغات اسلامی هم نظارت می‌کرد اما وقتی از سال ۹۴ به بعد اعتبارات قطع شد، این فرایند کاملاً طبیعی تعطیل شد هر چند تعطیلی شورای توسعه به معنای تعطیلی فعالیت‌های قرآنی نیست اما تلاش دستگاه‌ها بر اساس قوانین بالادستی که قانون‌گذاران وضع کرده‌اند است.

مدیرکل ارشاد سمنان گفت: در حوزه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی باید ساز و کار تقویتی را مد نظر قرار داد تا بتوانیم شاهد توسعه مفاهیم قرآنی باشیم.

انتهای پیام
captcha