جامعه‌پذیر نبودن الگوها؛ مهم‌ترین مشکل در نظام فرهنگی و اجتماعی
کد خبر: 3879074
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

جامعه‌پذیر نبودن الگوها؛ مهم‌ترین مشکل در نظام فرهنگی و اجتماعی

مدیرکل تبلیغات اسلامی سمنان، با اشاره به اینکه نظام آموزشی ما در بحث الگوسازی دچار مشکل است، گفت: ما الگوهای دینی بسیار داریم اما نتوانسته‌ایم آن الگوها را جامعه‌پذیر کنیم، امروز مشکل ما در نظام فرهنگی و اجتماعی جامعه‌پذیر نبودن الگوهایمان است.

مهمترین مشکل در نظام فرهنگی و اجتماعی عدم جامعه‌پذیر کردن الگوهاست

به گزارش ایکنا از سمنان، به نقل از روابط عمومی تبلیغات‌اسلامی‌ استان، حجت‌الاسلام‌ علی شکری، مدیرکل این اداره صبح امروز، 27 بهمن‌ماه در همایش دختران فاطمی شاهرود با بیان اینکه حضرت زهرا(س) نوری بودند که به تعبیر حضرت رسول(ص) از تاریکی و زشتی‌ها جدا شده و در واقع مظهر تمام زیبایی‌های خلقت هستند، گفت: آن‌هم نه فقط زیبایی ظاهری، بلکه زیبایی که به‌ نظام آفرینش، هستی می‌بخشد.

وی حضرت فاطمه(س) را الگوی زنان مسلمان دانست و افزود: حضرت فاطمه زهرا(س) الگوی زنان در اندیشه اسلامی است زیرا به هستی، روشنایی می‌بخشند و در این راستا اگر حقیقت فاطمه(س) هم در عالم هستی خلق نمی‌شد عالم به‌دنبال تاریکی و ظلمت و جهالت می‌رفت و مانند قبل از خلقت حضرت‌ فاطمه(س) زن در نظام اجتماعی یک مخلوق منفور بود و زنده‌ به گورش می‌کردند.

شکری با تأکید بر اینکه حضرت فاطمه‌(س) به حقیقت زن، روشنایی و تجلی بخشید، متذکر شد: امروز اگر در نظام اجتماعی حتی در غرب و میان غیرمسلمانان می‌بینیم که زن جایگاهی دارد ناشی از تجلی فاطمه(س) است.

وی ادامه داد: نظام آموزشی ما در بحث الگوسازی دچار مشکل شده که بر این اساس ما الگوهای دینی بسیار و صراحتاً به آن اعتقاد داریم اما نتوانسته‌ایم آن الگوها را جامعه‌پذیر کنیم و امروز مهم‌ترین مشکل ما در نظام فرهنگی و اجتماعی جامعه‌پذیر نبودن الگوهایمان است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سمنان با بیان اینکه سازوکارهای رسیدن به نقطه مشخص که تعریفی ساده از الگو است در جامعه کمتر شناخته‌ شده‌ است، یادآور شد: باید ذهن‌هایی را پرورش دهیم که بتوانند الگوساز باشند و بر این اساس از حضرت اسماعیل‌(ع)، ابراهیم‌(ع)، حضرت فاطمه‌(س) و حضرت یوسف‌(ع) و … به‌عنوان الگوها یاد می‌کنیم.

به گفته وی، مشارکت‌پذیری ما ضعیف است و کاری که نظام آموزشی از مدت‌ها قبل کرده، تلاش برای مشارکت‌پذیری جوانان است، اگر نظام آموزشی ما می‌توانست نسل نوجوان و جوان جامعه را به سمت مشارکت‌پذیری سوق دهد، ما چالش‌های نظام اجتماعی را کمتر مشاهده می‌کردیم.

شکری محیط خانواده‌ها را قبل از جامعه دچار چالش دانست و گفت: اولین گام در سعادت ما این است که بتوانیم نسلی را تربیت کنیم که مشارکت‌پذیر باشد و سپس بتوانیم الگوهایمان را در جامعه ارائه و به جامعه‌پذیری آنان کمک کنیم، آن‌هم الگوهایی که مبتنی بر سیره اهل‌بیت(ع) و به‌خصوص در این روز مبارک، حضرت فاطمه(س) باشد و در این زمان است که می‌توانیم بسیاری از مشکلات‌مان را حل شده ببینیم.

انتهای پیام
captcha