فرهنگ تحزب‌گرایی در کشور مغفول مانده است
کد خبر: 3880079
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵

فرهنگ تحزب‌گرایی در کشور مغفول مانده است

رئیس خانه احزاب استان زنجان با اشاره به اینکه فرهنگ تحزب‌گرایی در کشور مغفول مانده است، گفت: ایجاد احزاب دانش‌بنیان متشکل از نخبگان سیاسی، اجتماعی، علمی و فرهنگی می‌تواند به توسعه کشور و نظارت بهتر بر عملکرد نمایندگان کمک کند.

فرهنگ تحزب‌گرایی در کشور مغفول مانده استعباس قنبری، رئیس خانه احزاب استان زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: انتخابات نماد مردم‌سالاری در کشور است و یکی از مهمترین ابزار مردم برای سهیم شدن در تصمیمات کلان و نظارت بر عملکرد نهادهای حاکمیتی و مشارکت در قدرت سیاسی به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های حزبی و نقش آن در مطالبات مردم، تربیت نیروهای کارآمد برای فعالیت‌های سیاسی و توسعه جامعه مغفول مانده است، ابراز کرد: فعالیت احزاب یکی از راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات است.

رئیس خانه احزاب استان زنجان ادامه داد: تصور عوام بر این است که احزاب برای کسب قدرت و اعمال قدرت وارد عرصه سیاست می‌شوند در حالی که احزاب بازوی توانمندی بوده و می‌توانند پلی بین مردم و مسئولان باشند و باید پاسخ‌گوی عملکرد نمایندگان خود در مجلس به مردم باشند.

این مسئول با بیان اینکه ۴۵ حزب در استان زنجان فعال است، یادآور شد: احزاب برآمده از مردم بوده و وقتی مردمی جلو رود، رشد و توسعه می‌یابد و باید فرهنگ تحزب‌گرایی از آموزش و پرورش نهادینه شده و در دانشگاه‌ها با ایجاد تشکل‌های دانشجویی بارور شود.

قنبری وضعیت نظام حزبی کشور را ضعیف دانست و گفت: احزاب نباید منافع خود را مقدم بر منافع نظام بدانند؛ چراکه وجود این‌گونه احزاب آفت و مانع پیشرفت نظام و جامعه است. از طرفی وقتی خواص جامعه به قول خود عمل نکنند، مردم دلزده می‌شوند، پس بهتر است هر کس مراقب باشد که به اندازه خود، نظام و انتخابات را تضعیف نکند تا شاهد برگزاری انتخاباتی با رویکرد انقلابی باشیم.

وی تصریح کرد: احزاب متشکل از نخبگان جامعه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و فرد معرفی‌ شده توسط این احزاب با برنامه وارد مجلس می‌شود و مردم به جای اینکه به افراد رای بدهند، به جریان‌های فکری رای خواهند داد و خواسته‌های خود را از آن‌ها طلب می‌کنند.

این مسئول به توسعه فرهنگ تحزب‌گرایی در کشور تأکید کرد و افزود: دولت باید به عنوان نظام اداری و اجرایی، فرصت مناسبی برای توسعه احزاب مردم و دانش‌بنیان ایجاد کند و احزاب دانش‌بنیان احزابی هستند که بر اساس علوم سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره تشکیل شده باشد.

رئیس خانه احزاب استان زنجان خاطرنشان کرد: ارگان‌های فرهنگ‌ساز نیز باید در ایجاد فرهنگ تحزب‌گرایی بین مردم فعالیت کنند و در این بین نقش نباید نقش مراجع تقلید نادیده گرفته شود، زیرا کشور در طول تاریخ بارها تاثیرگذاری این افراد در ایجاد مشارکت اجتماعی و وحدت، تجربه شده است.

انتهای پیام
captcha