حسنی مبارک و خواب ابدی پس از 30 سال ديكتاتوری
کد خبر: 3881451
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰

حسنی مبارک و خواب ابدی پس از 30 سال ديكتاتوری

خبر درگذشت حسنی مبارک، رئیس‌جمهور سابق مصر در حالی امروز در رسانه‌های جهان مخابره شد که از او به عنوان دیکتاتور و فرعون مصر یاد می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ «محمد حسنی سید مبارک» در چهارم ماه می سال 1928 در روستای «کفر المصیلحه» از توابع استان «منوفیه» مصر به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی را در همان روستا به پایان رساند تا پس از آن راهی دانشکده نظامی و در سال 1949 با درجه ستوان دوم از آن فارغ ‌التحصیل شود.

مبارک در سال 1950 به دانشکده نیروی هوایی ملحق شد و تحصیلات تکمیلی خود را در آکادمی نظامی شوروی سابق سپری کرد و پس از پیشرفت در نیروی هوایی مصر تا مقام معاونت ریاست جمهوری این کشور رسید.

او پس از ترور انور سادات، سومین رئیس‌جمهور مصر در اکتبر 1981 به قدرت رسید و تا سال 2011 به مدت 30 سال در این منصب ماند، بنا به گفته صاحبنظران و ناظران سیاسی هیچ کس نمی‌توانست طلسم شخصیتش را بشکند و ویژگی‌های شخصیتی او را دریابد، اما همه آنان بر این باورند که در اواخر دوران حکمرانی، مصر را به خرابه‌ای تبدیل کرد که حتی خودش نیز بر آن اذعان داشت.

اذعان به تبدیل مصر به خرابه

محمد حسنین هیکل، از اساتید و نویسندگان مصری در کتاب خود با نام «مبارک و دوران او؛ از سکو تا میدان: مبارک وزمانه من المنصة إلى الميدان» درباره موروثی‌شدن حکومت در مصر پس از مبارک و به قدرت‌رسیدن جمال مبارک، پسر حسنی مبارک سؤالی را از سیاستمداران عربی و غربی می‌پرسد، خاندان سعودی از تحقق این امر استقبال می‌کنند، این سؤال از خود حسنی مبارک هم پرسیده می‌شود و او می‌گوید که نمی‌خواهد حکومت موروثی شده و به پسرش برسد و نخستین دلیلش این است که نمی‌خواهد پسرش خرابه‌ای را تحویل بگیرد. همه از شنیدن این پاسخ غافلگیر می‌شوند.

حسنی مبارک در زمان حکومت، عامل ایجاد مشکلات اقتصادی در مصر نیز بود، در زمان وی مردانی پا به عرصه اقتصادی گذاشتند که هیچ آشنایی و مهارتی با اقتصاد نداشتند و همین امر اقتصاد مصر را با چالش مواجه کرد.

سیاست مبارک همچنین سبب شد اقتصاد کشورش افسارگسیخته و بی سر و سامان شده و دخالت آمریکا در امور اقتصادی نیز رشد فقر و بیکاری را در این بخش از آفریقا در پی داشت.

«رئیس‌جمهور فقرا» و انباشت ثروت بادآورده

گفته می‌شود وقتی مبارک به قدرت رسید، رسانه‌های مصری او را «رئیس‌جمهور فقرا» نامیدند، اما او طی 30 سال حاکمیت چنان ثروتی به دست آورد که میلیاردها دلار تخمین زده شد، در حالی که دوستان نزدیکش بر این مسئله تأکید داشتند که او در سال‌های نخست حکومت، حتی توان مالی سفر به خارج را نداشت.

مبارک از نظر سیاسی متمایل به آمریکا و اسرائیل بود و از او به عنوان مزدور رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها یاد می‌شد، رئیس‌جمهور مخلوع مصر سعی داشت تمام سیاست‌های خود را با آمریکا و صهیونیست‌ها هماهنگ کند که این مسئله به وجهه مصر به ویژه در جهان عرب و اسلام ضربه زد.

 پرونده مبارک در مسئله حمایت از فلسطین مردود است و در زمانی که مردم غزه پس از تشکیل دولت حماس به ریاست «اسماعیل هنیه» و عقب‌نشینی اسرائیل به کمک کشورهای عربی نیاز داشتند، دولت مصر هیچ گامی در این راستا برنداشت و فلسطینیان رنج‌دیده از کمک‌ها و حمایت‌های این کشور بی نصیب ماندند.

جنایت علیه فلسطین

او در قضیه فلسطین نقطه سیاهی در کارنامه دارد؛ چرا که با دادن دست دوستی به رژیم صهیونیستی و جنایت علیه فلسطینیان تنها راه ارتباطی مردم غزه با دنیای خارج را با بستن گذرگاه رفح، بست و با وجود انتقادها به این اقدام ضد بشری، به این سیاست ادامه داد.

دیکتاتور مخلوع مصر به خاطر فساد و کشتار انقلابیون مصر بازداشت و دادگاهی شد؛ اما در حالی که مردم مصر در انتظار حکم اعدام برای وی بودند، دادگاه به حبس ابد و برائت وی رأی داد و این امر نارضایتی مصری‌ها را به دنبال داشت.

قرار بود پس از محمد مرسی، پنجمین رئیس‌جمهور مصر و کناررفتن اخوان المسلمین از قدرت، دادگاه تجدیدنظر مبارک برگزار شود؛ اما این وعده هیچ‌گاه عملی نشد و سرانجام امروز، 25 فوریه 2020 برابر با ششم اسفندماه 98 این دیکتاتور 91 ساله در حالی درگذشت که مصر برای همیشه از برپایی دادگاهی عادلانه با هدف رسیدن به سزای پرونده سیاسی‌ای که خوشایند مردمانش نبود، محروم ماند.

انتهای پیام
captcha