رشد معرفتی؛ مهم‌ترین شاخصه اخلاقی حضرت زینب(س)
کد خبر: 3884243
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳

رشد معرفتی؛ مهم‌ترین شاخصه اخلاقی حضرت زینب(س)

یک مدرس دانشگاه رشد معرفتی را شاخصه اصلی جایگاه نورانی حضرت زینب(س) دانست و گفت: این شاخصه آن قدر قدرت یافت که توانست راه امام حسین را زنده نگه دارد.

رشد معرفتی، مهمترین شاخصه اخلاقی حضرت زینب(س)

وجیهه اشرفی، مدرس دانشگاه شاهرود در گفت‌وگو با ایکنا از سمنان، ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت وفات اسوه صبر و مقاومت حضرت زینب کبری(س) اظهار کرد: جایگاه ارزشی و شایسته ائمه اطهار(ع) بر همه ما مشخص است زیرا آن‌ها تمام احکام و قوانین خدا را در جامعه اجرا و در راستای آگاهی‌بخشی مردم تلاش کردند که آیه 59 سوره مبارکه نسا «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياى امر خود را [نيز] اطاعت كنيد پس هر گاه در امرى [دينى] اختلاف نظر يافتيد اگر به خدا و روز بازپسين ايمان داريد آن را به [كتاب] خدا و [سنت] پيامبر [او] عرضه بداريد اين بهتر و نيك‏‌فرجام‌‏تر است» گواه این مدعا است.

وی با استناد به آیه 33 از سوره احزاب که خداوند می‌فرماید: «وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا؛ و در خانه‌هايتان قرار گيريد و مانند روزگار جاهليت قديم زينت‌هاى خود را آشكار نکنید و نماز برپا داريد و زكات بدهيد و خدا و فرستاده‏‌اش را فرمان بريد خدا فقط مى‌خواهد آلودگى را از شما خاندان [پيامبر] بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند»، متذکر شد: حضرت زینب(س) یکی از مصادیق بارز و کامل استقامت در راه خداست که وجود مبارک ایشان توانست با پیروی کامل از ولایت به مرحله بروز و ظهور برسد و با صبر و معرفتی که داشتند توانستند جایگاه نورانی تقوا و اهداف به حق امام حسین(ع) را حفظ کنند.

حضرت زینب(س) تسلیم محض در برابر رضای خدا

این مدرس حوزه افزود: حضرت زینب کبری در تمامی مسیر هجرت از مدینه منوره تا مکه مکرمه هیچ‌گاه رفتار ملامت‌گرانه یا پرسشگرانه نسبت به امام حسین(ع) نداشتند و در اوج تسلیم محض در کنار امام بوده و با معرفت کامل به امام مقتدا کرده و زمانی که به سرزمین کربلا رسیدند حضرت با حضور میان بانوان حرم، فرزندان و ... همراه و یاور اباعبدالله، حضرت عباس و ... بودند.

اشرفی ادامه داد: حضرت زینب فقط در روز تاسوعا به امام فرمودند که چرا پاسخ دشمن را نمی‌دهید امام در پاسخشان فرمودند: زینب جان ما باید در خون خودمان شناور باشیم و شما اسیر شوید، که در این راستا در روز و شامگاه عاشورا جایگاه حضرت در زهد، فضیلت، بندگی محض خدا و اطاعت محض در قالب صبر خود را نشان می‌دهد.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر  اینکه حضرت به واسطه 4 محور معرفت، عبادت، تسلیم و عرفان توانست مرام مولا و مقتدای خود امام حسین(ع) و به دنبال آن امام سجاد(ع) را تداوم بخشد، اظهار کرد: این 4 محور توانست حلقه احیای شیعه را اتصال بخشد و بر همین اساس امام سجاد در خصوص جایگاه حضرت زینب فرمودند: «عمه‌ام زینب(س) کسی است که بدون تعلیم عالم می‌شود و معلمش بلاواسطه خداست کسی که بدون تفهیم اهل فهم باشد معلمش و مفهمش ذات اقدس الهی است».

صبر حضرت زینب(س) با پشتوانه محکم ایمان

رئیس جمعیت بانوان فرهیخته استان یکی از مهم‌‌‌ترین فضائل اخلاقی حضرت زینب(س) را صبری دانست که دارای پشتوانه محکمی مانند ایمان، باور و مقام یقین است؛ چرا که گناه نمی‌کند و این مقام یقین در اوج ایمان و تسلیم در برابر خداوند متعال است.

این پژوهشگر علوم دینی با تاکید بر اینکه فضائل اخلاقی، خواسته‌ها، شهوات و تنفرات را کنترل می‌کند، یادآور شد: این قوه اخلاقی در این جایگاه انسانی می‌تواند با انتخاب درست در مسیر صحیحی تربیت شود زیرا ارزش اخلاقی انسان‌ها از روی اعتقاد و انتخاب است که حضرت زینب با انتخاب از روی‌ معرفت حکم خداوند، پیروی و پایبندی به امام حسین(ع) را با درایت و هوشمندی مدیریت کرد مانند پایمردی در گودی قتلگاه، پایمردی در اسارت، پایمردی در مجلس یزید و ابن زیاد، پایمردی در بازگشت به مدینه.

این مدرس حوزه رشد معرفتی را شاخصه اصلی جایگاه نورانی حضرت برشمرد و افزود: این شاخصه آن قدر قدرت پیدا کرد که توانست راه امام حسین را زنده نگه دارد که اگر غیر از این می‌شد راه حضرت ابتر می‌ماند که در این راستا و در این مکتب توانست مادران شهدای والامقامی چون حضرت ام البنین، ام وهب و ... را در پرتو شعاع وجودی امام حسین(ع) پرورش دهد.

اشرفی گفت: شیعیان امام حسین(ع) چه در زمان خود وجود نورانی آن امام همام و چه در عصر غیبت به حق می‌توانند اهداف متعالی و وظایف را به صورت علنی به بشریت ارائه دهند که در این راستا با انتخاب درست در عصر حاضر راه برای ما باز شده تا در پرتو شعاع وجودی حضرت ولی‌عصر(عج) مشتاقانه با عمل به فرامین الهی و فرمان‌برداری محض جهت تعجیل در فرج ایشان گام برداریم.

انتهای پیام
captcha