شب شعر «دیدار ماه» جایگزین دیدار سالانه شعرا با رهبر انقلاب می‌شود
کد خبر: 3897132
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵

شب شعر «دیدار ماه» جایگزین دیدار سالانه شعرا با رهبر انقلاب می‌شود

قائم مقام حوزه هنری از برگزاری شب شعر «دیدار ماه» خبر داد و گفت: این شب شعر جایگزین دیدار سالانه شعرا با رهبر انقلاب در ماه مبارک رمضان سال جاری است.

شب شعر دیدار ماه بدون حضور رهبر انقلاب برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا، محمد حمزه‌زاده، قائم مقام حوزه هنری، در اینستاگرام خود نوشته است: دیدار سالانه جمعی از شاعران کشور مان با رهبر معظم انقلاب اسلامی در شب نیمه ماه مبارک رمضان و در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شد، اما امسال شرایط همانند سال‌های گذشته نیست و به دلیل رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، این دیدار برگزار نخواهد شد.
 
وی از برنامه جایگزین این دیدار خبر داده و افزوده است: در شب نیمه ماه مبارک رمضان که مصادف با جمعه شب ۱۹ اردیبهشت‌ماه خواهد بود، جمعی کوچک از شاعران جوان کشور در حوزه هنری در برنامه‌ای با عنوان شب شعر «دیدار ماه» که به صورت مستقیم از رسانه ملی پخش خواهد شد، به شعرخوانی خواهند پرداخت. این محفل شعرخوانی جمعه شب از ساعت ۲۱:۱۵ دقیقه آغاز و از شبکه چهارم سیما به صورت مستقیم پخش خواهد شد.
 

نگاهی به پیشینه جلسات شعر رهبر انقلاب

 
رهبر انقلاب از گذشته‌های دور، به ‌واسطه علاقه و ذوق ادبی در جلسات ادبی شرکت می‌کردند که از اولین آن‌ها انجمن ادبی فردوسی بود. این محفل ادبی را عبدالعلی نگارنده و جمعی از شاعران در سال ۱۳۲۵  پایه‌گذاری کرده بودند. آیت‌الله خامنه‌ای، شخصیت سرگرد نگارنده را اینگونه توصیف می‌کنند: «عبدالعلی نگارنده، سرگرد بازنشسته و پیرمرد خیلی نازنینی بود. چیزی که به او نمی‌آمد، این بود که یک روز سرگرد بوده باشد! همیشه من تعجب می‌کردم و می‌گفتم شما که سرگرد بودی، چه‌کار می‌کردی؟! مرد بسیار لطیفی بود. خانه او مرکز انجمن ادبی فردوسی بود.»
 
شب شعر دیدار ماه بدون حضور رهبر انقلاب برگزار می‌شود
 
جلسات این انجمن شب‌ها برگزار می‌شد؛ ابتدا به صورت دوره‌ای در منزل اعضا، اما بعد از مدتی سرگرد نگارنده، میزبانی جلسات را بر عهده گرفت و حتی در مواقع دوری از مشهد، از این جلسات غافل نبوده است. در آن مجموعه ادبی، یکی دو شاعر برجسته افغان هم شرکت می‌کردند. اساتید مشهور ادبیات و تاریخ دانشگاه مشهد نظیر دکتر علی‌اکبر فیاض، غلامحسین یوسفی، دکتر رجایی‌خراسانی و... نیز در جلسات حضور می‌یافتند.
 
با وجود اینکه مبارزه با رژیم پهلوی فرصتی برای شرکت در محافل ادبی باقی نمی‌گذارد، اما این علاقه ادبی در رهبر معظم انقلاب همچنان پابرجا ماند تا اینکه در دوره دوم ریاست‌جمهوری معظم‌له فرصت فراهم شد.  سید عبدالله حسینی، شاعر و فعال فرهنگی مشهدی که از نفرات اولیه این جلسات در مشهد بوده پیشنهاد می‌دهد که وقتی مقام معظم رهبری به مشهد می‌روند، دیداری هم با شاعران مشهد داشته باشند و ایشان هم موافقت می‌کنند و اولین جلسه در نوروز سال ۶۳ در مشهد برگزار می‌شود و بعد هر سال ادامه می‌یابد، اما بعد‌ها این جلسات از مشهد به تهران منتقل می‌شود.
 
سیدعبدالله حسینی بعد از عزیمت به آفریقای‌جنوبی دیگر در این جلسات شرکت نمی‌کند و مدیریت جلسات از مشهد به تهران و حوزه هنری منتقل می‌شود و این رویه سال‌هاست ادامه دارد و عباسعلی براتی‌پور سال‌های مدیریت این جلسات را به عهده می‌گیرد.  
 
جلسات ادبی در سال‌های اخیر توجهات بسیاری را جلب کرده است، زیرا رهبر معظم انقلاب در سخنان خود دغدغه‌هایشان را نیز نسبت به شعر و زبان و ادبیات فارسی بیان می‌کنند، به طوری که در سال گذشته در جلسه دیدار با شاعران گفتند: «راجع به زبان، بنده نگرانم؛ واقعاً نگرانم... در جریان عمومی، زبان دارد دچار فرسایش می‌شود؛ این را آدم می‌بیند. من از صداوسیما گله‌مندم به خاطر اینکه به جای اینکه زبان صحیح را، زبان معیار را، زبان صیقل‌خورده کاملاً درست را ترویج کنند، زبان بی‌هویت، گاهی غلط، تعبیر‌های غلط و بدتر از همه پُر از تعبیرات فرنگی و خارجی و مانند این‌ها را دارند ترویج می‌کنند. وقتی مثلاً فلان لغت فرنگی را که حالا یک نویسنده‌ای، یک مترجمی -که ترجمه می‌کرده یک مقاله انگلیسی یا فرانسوی را- آورده و عیناً به کار برده و مجری شما این را در تلویزیون، در رادیو یک بار، دو بار تکرار می‌کند، این می‌شود عمومی؛ ما بیخود و مُفتامُفت داریم زبان خودمان را آلوده می‌کنیم به زوائد مضر.»
انتهای پیام
captcha