آغاز طرح ملی «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار» در سمنان
کد خبر: 3900038
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵

آغاز طرح ملی «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار» در سمنان

طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی به‌عنوان مجری و مشاور طرح در ۲۴ استان در حال اجراست.

آغاز طرح ملی «توانمندسازی زنان سرپرست خانوار» در سمنان

به گزارش ایکنا از سمنان، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان، مهسا شاه‌حسینی، مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری امروز، 30 اردیبهشت‌ماه در اولین نشست شورای علمی ـ مشورتی طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در استانداری با بیان اینکه  طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با همکاری معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی به‌عنوان مجری و مشاور طرح در 24 استان کشور در حال اجرا‌ست، گفت: در استان سمنان نیز با همکاری این سه نهاد اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار‌، خوداشتغالی زنان سرپرست خانوار و پیشگیری از ورود به چرخه حمایتی، بهبود معیشت و افزایش رفاه زنان سرپرست خانوار، استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار و اتصال صاحبان کسب و کار خانگی به بازارهای هدف و بنگاه‌های پیشرو از جمله اهداف کیفی طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در کشور است.

شاه‌حسینی با تأکید بر اینکه در راستای اجرای این طرح، پس از بررسی و پایش وضعیت زنان سرپرست خانوار توسط مجری طرح، برای زنان سرپرست خانوار در 24 استان کشور از جمله استان سمنان اشتغال پایدار ایجاد می‌شود، متذکر شد: سهمیه استان سمنان نیز در این طرح 79 نفر است که جهاددانشگاهی استان به‌عنوان مجری طرح، پایش اولیه را با همکاری نهادهای مرتبط انجام داده است.

حسن رهایی، رئیس جهاددانشگاهی استان نیز با بیان اینکه طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در کشور با تأکید بر استان‌ها و مناطق محروم و کم‌برخوردار برگزار می‌شود، گفت: جهاددانشگاهی به‌عنوان مجری این طرح نسبت به پایش، شناسایی و انتخاب و تعیین زنان سرپرست خانوار واجد شرایط اقدام می‌کند.

به گفته وی، در راستای برنامه ارتقای مهارت‌های شغلی زنان و توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، جهاددانشگاهی به‌عنوان مجری این طرح نسبت به شناسایی و انتخاب و تعیین زنان سرپرست خانوار واجد شرایط در استان سمنان اقدام کرده و در همین راستا جلسات مختلفی برگزار شده است، دبیرخانه استانی نیز تشکیل شده و پایش اولیه زنان سرپرست خانوار استان صورت گرفته است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان با اشاره به اینکه این طرح، زیرمجموعه الگوی مشاغل خانگی است، یادآور شد: امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا، تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار که از مشاغل خانگی کسب درآمد می‌کردند، با مشکل مواجه شدند و همان درآمد ناچیز هم از آنان سلب شده است. در طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار الگویی تهیه و اجرا شد تا این قشر به یک اشتغال پایدار برسند و آسیب‌پذیری بسیار کمتری از شرایط داشته باشند.

رهایی با بیان اینکه اتصال صاحبان کسب و کار خانگی به بازارهای هدف یکی از اهداف اصلی این طرح است، گفت: در همین راستا از بین کارآفرینان برتر استان، گروه‌های مختلفی به‌عنوان پیشران در طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار انتخاب شده‌اند که نقطه اتصال تولیدکنندگان در مشاغل خانگی به بازار کار باشند.

علی منصفی‌راد، معاون آموزشی جهاددانشگاهی استان نیز در این نشست با بیان اینکه در مرحله اول 276 نفر از زنان سرپرست خانوار در استان سمنان برای این طرح معرفی شدند، افزود: از این تعداد 220 نفر از طریق مصاحبه‌های تلفنی و حضوری پایش شدند.

وی سهمیه استان سمنان در این طرح را 79 نفر از زنان سرپرست خانوار برشمرد و افزود: پس از انجام پایش اولیه از بین 220 نفر از زنان سرپرست خانوار، 60 نفر به‌عنوان مشمولان طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در استان معرفی شدند.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان، یادآور شد: این طرح در حوزه مشاغل خانگی، صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در رسته‌های مختلفی شامل گلیم و جاجیم و گلیچ‌ بافی، فرش‌های دست‌بافت و تابلو‌فرش، حوله‌بافی، چرم‌دوزی، خیاطی، قلم‌زنی، قلم‌کاری، معرق‌کاری، نقاشی و نقطه‌کوبی بر روی سفال و ... جهت استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار، خوداشتغالی و بهبود معیشت زنان سرپرست خانوار اجرا می‌شود.

انتهای پیام
captcha