شناسایی نخستین وقف‌نامه سنگی در همدان
کد خبر: 3910449
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷

شناسایی نخستین وقف‌نامه سنگی در همدان

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: نخستین وقف نامه سنگی مسجد پیغمبر(ع) همدان شناسایی شد.

شناسایی نخستین وقف‌نامه سنگی در همدانخسرو محمدی، مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان در گفت‌و‌گو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: نخستین وقف‌نامه سنگی مسجد پیغمبر(ع) همدان شناسایی شد.
مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان افزود: این وقف‌نامه سنگی اشاره به مغازه کنار مسجد پیغمبر(ع) دارد که در سال 1302 هجری قمری یعنی 140 سال پیش از سوی واقف خیر اندیش، حاج محمدرحیم تاجر رشتی وقف شده است.
محمدی با اشاره به اینکه این کتیبه در سه سطر و به خط توقیع نوشته شده است، گفت: می‌توان گفت این مغازه موقوفه‌ای، منبع درآمدی بود که از عایدات آن برای امور مسجد پیغمبر(ع) هزینه می‌شد.
وی با اشاره به اینکه حاج محمدرحیم تاجر رشتی یکی از واقفان خیراندیشی است که موقوفات بسیاری از او به جای مانده است، گفت: این تاجر نیک‌اندیش در زمان قاجار بخشی از املاک و دارایی‌های خود را وقف نموده‌ است که مغازه‌های سرای پیغمبر (در حال حاضر) از موقوفات به جای مانده از این خیر است.
محمدی با اشاره به اینکه این کتیبه از اسناد شناسایی شده اما راکد بود، ادامه داد: وقف نامه سنگی مسجد پیغمبر(ع) جز کشفیات جدید اداره اوقاف نیست این اثر مدت ها قبل کشف شده بود اما به دلیل عدم اطلاعات کامل از آن، تا کنون خبری از آن منتشر نشده بود.
مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه وقف‌نامه‌های سنگی دیگری نیز در استان وجود دارند که هنوز معرفی نشده است گفت: موقوفات دیگری نیز از این قبیل کشف شده که نیاز به بررسی، شناسایی و تکمیل اطلاعات دارد.
وی ابراز کرد: این کتیبه در اختیار اداره کل اوقاف استان همدان است و در موزه وقف واقع در طبقه زیرین آستان امامزاده عبدالله (ع) که به مرکز بزرگ فرهنگی شهر تبدیل شده است نگهداری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه قدیمی ترین موقوفات استان به زمان صفوی باز می گردد ادامه داد: بیشترین تعداد موقوفات استان همدان در عصر حاضر به ثبت رسیده است در حالی که گستردگی و وسعت موقوفات استان در عصر قاجار و صفوی سبت به عصر حاضر بیشتر است.

انتهای پیام
captcha