برخی تحول‌خواهان جسارت تحول‌سازی ندارند / جشنواره فیلم پاسخگویی به شبهات برگزار شود
کد خبر: 3910876
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
حجت‌الاسلام خسروپناه:

برخی تحول‌خواهان جسارت تحول‌سازی ندارند / جشنواره فیلم پاسخگویی به شبهات برگزار شود

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب‌های جدید مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه، با بیان اینکه باید از سبک‌های سنتی در پاسخگویی به شبهات دینی عبور کنیم و تحول‌سازی داشته باشیم، گفت: به سمت تولید مستند، فیلم‌های کوتاه و انیمیشن و حتی جشنواره فیلم کوتاه و مستند پاسخگویی به شبهات بروید.

سبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، امروز، 26 تیرماه، در مراسم رونمایی از کتاب‌های جدید مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه، گفت: شبهات در اثر آمیختگی حق و باطل ایجاد می‌شود و افراد، زود به آن باورمند می‌شوند و عمدتاً افراد دارای شبهه دنبال پاسخ گرفتن هم نیستند، لذا باید فرهنگ پرسشگری را هم راه بیندازیم و تقویت کنیم.

وی اضافه کرد: ما دو سنخ روش در بحث شبهات داریم؛ یکی روش پاسخگویی و دیگری روش شبهه‌شناسی. از این رو باید در هر دو عرصه تلاش داشته باشیم.

خسروپناه ادامه داد: سال‌ها قبل که بنده تجربه کمتری نسبت به امروز داشتم، وقتی کسی پیش ما می‌آمد و مثلاً می‌گفت من خدا را قبول ندارم، بنده برهان وجوب را برای او توضیح می‌دادم و ابطال دور و تسلسل و ... را بحث می‌کردم؛ یعنی فوراً در صدد پاسخ به او بودم در حالی که این فرد عاشق دختری شده و چون به نتیجه نرسیده به خدا بدبین شده است؛ لذا جواب این فرد، برهان وجوب نیست.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه گاهی سؤال از خدا و اعتقادات و نبوت و ... در کانتکس روان‌شناسی، گاهی تاریخی و گاهی یک گفتمان است، اظهار کرد: گاهی با شبهه‌ای از وهابیت روبرو می‌شویم که در مجموعه تبارشناسی است لذا ابتدا باید تبار این سؤال شناسایی شود تا بتوانیم پاسخ دهیم وگرنه اگر در کانتکس مربوطه نباشد نتیجه درستی نمی‌دهد.

وی افزود: یا مثلاً شبهه جمع نشدن خاتمیت با امامت که از سوی برخی از روشنفکران جامعه مطرح  است باید در کانتکس خود بررسی شود. وقتی تبارشناسی این مسئله را می‌بینیم اصل قضیه از اتفاقاتی است که در هندوستان پیش آمد و برخی شیطان‌پرست‌ها علیه دین فعال شدند، صلیب درست کردند، انجیل شیطانی نوشتند و اعتقادات را زیر سؤال بردند.

خسروپناه اظهار کرد: ما نباید فوراً تا با شبهه‌ای مواجه می‌شویم آن را پاسخ دهیم؛ بلکه ابتدا زمینه شبهه را باید بررسی و متناسب با آن با فرد مواجه شویم، لذا صرفاً روش عقلی جوابگوی همه شبهات نیست بلکه روش‌های تربیتی و روان‌شناسی هم باید به کار گرفته شود.

وی اضافه کرد: چرا جوانان به هنرمندان و ورزشکاران و ... علاقه دارند، چون الگوسازی شده است؛ ما قطعاً باید پیامبر(ص)، امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) را به عنوان الگو معرفی کنیم ولی باید الگوهای محسوس‌تری هم داشته باشیم؛ مثلاً در مبحث علمی نشان دهیم پاستور چگونه دل به کار علمی بست تا توانست به نظریه برسد و بعد مباحث اخلاقی شخصیت او را هم معرفی کنیم؛ اگر الگوهای محسوس را معرفی نکنیم سراغ دیگران می‌روند.

خسروپناه تصریح کرد: خیلی باید در مسئله روش پاسخگویی تلاش کنیم و از علوم اجتماعی و تربیتی استفاده کنیم، ضمن اینکه باید از ابزارهای نوین بهره ببریم؛ الان کتاب و سؤال و جواب مکتوب، مشتری زیادی ندارد ولی از انیمشین و موشن‌گرافی و فضای مجازی به خوبی می‌توان بهره برد به خصوص کلیپ‌های کوتاه یکی دو دقیقه‌ای درست کنیم و یک شبهه را پاسخ دهیم.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه پاسخ‌های کوتاه و ادبیات روان و ... هم از کارهایی است که باید انجام دهیم، افزود: امروزه با شبهه کرونا مواجه هستیم که مباحث کلامی، اخلاقی، روان‌شناسی، اقتصادی، اعتقادی و ... دارد که در این مرکز به آن پرداخته شده است؛ دانشگاه امام صادق(ع) هم در این زمینه کارهای خوبی کرده است.

وی افزود: نباید موازی‌کاری کرده و همه از صفر شروع کنیم و می‌توانیم از تجارب همدیگر بهره ببریم. ضمن اینکه باید از سبک سنتی به سبک‌های جدید منتقل شویم که خود این موضوع هم جسارت و شجاعت لازم دارد.

خسروپناه تصریح کرد: بحث تحول‌خواهی و تحول‌سازی مسئله مهمی است، زیرا خیلی از افراد تحول‌خواه هستند ولی جسارت تحول‌سازی را ندارند، لذا باید در هر مجموعه‌ای این جسارت را ایجاد کنیم و حتی به سمت اینکه مستند، فیلم‌های کوتاه و انیمیشن و ... بسازید، بروید و جشنواره فیلم کوتاه و مستند پاسخگویی به شبهات داشته باشید که اتفاقات بزرگی هم رخ خواهد داد.

در پایان سخنان وی از دو کتاب «پاسخ به شبهات کرونا» اثر محققان مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه به صورت جمعی و کتاب «جنگ روانی کرونا» نوشته احمدرضا دردشتی ، رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha