عمل به وصیت پدر با حفظ قرآن / اخلاق نیکو بهترین عامل جذب کودکان به قرآن است
کد خبر: 3914059
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴

عمل به وصیت پدر با حفظ قرآن / اخلاق نیکو بهترین عامل جذب کودکان به قرآن است

یک بانوی حافظ کل قرآن گفت: پس از فوت پدرم، برای عمل به وصیت او و تحقق آرزوی دیرینه‌اش که دوست داشت فرزندانش قرآنی باشند، در کلاس‌های قرآن که در فارسان دایر بود ثبت‌نام کردم و همزمان با تحصیلات به فراگیری و حفظ قرآن پرداختم.

زهرا اقبالی بختیاری، حافظ کل قرآن کریم از یکی از روستاهای شهرستان فارسان چهارمحال‌وبختیاری است که به توفیق حفظ کل قرآن به توصیه پدر مرحومش در طی چهار سال نائل شد، دو سال پیش نیز موفق به اخذ مدرک درجه ۳ تخصصی حفظ قرآن شد و گواهی‌نامه کارشناسی علوم قرآن و حدیث به این حافظ کل قرآن در استان اعطا شد.

اقبالی در حال حاضر به‌عنوان مربی حفظ در واحد خردسالان جامعة‌القرآن به تربیت حافظان فارسانی مشغول است و در طی چند سال فعالیت آموزشی خود ده‌ها حافظ و چهار حافظ کل قرآن کریم تربیت کرده است.

این بانوی حافظ کل قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تشویق‌ها و ذوق و اشتیاق پدر مرحومش به قرآنی بار آمدن فرزندان‌، اظهار کرد: در روستای ما مدرسه راهنمایی و دبیرستان نبود؛ لذا خانواده در سال ۸۲ ناچار شد برای تحصیل فرزندان به شهر مهاجرت کند و در همان زمان پدر را از دست دادیم؛ لذا برای عمل به وصیت و تحقق آرزوی دیرینه پدرم، در کلاس‌های قرآن که در فارسان دایر بود ثبت‌نام کردم و همزمان با تحصیلات به فراگیری و حفظ قرآن پرداختم.

وی ادامه داد: شروع فعالیت‌های قرآنی‌ام از همین سال بود که با حفظ دعا آغاز کردم و در مدت کوتاهی چند دعای معروف از جمله مناجات شعبانیه، زیارت جامعه کبیره، مکارم اخلاق و ... را حفظ کردم و در چند مسابقه حفظ دعا از جمله مسابقات سپاه، به مقام نخست استان رسیدم؛ همین موفقیت مرا به سمت حفظ قرآن سوق داد.

این حافظ کل قرآن کریم توانایی‌اش در حفظ دعا را مشوقی برای روی آوردن به حفظ قرآن کریم دانست و بیان کرد: وقتی دیدم به‌راحتی قادر به حفظ دعاهای دشوار هستم، تصمیم گرفتم حفظ قرآن را آغاز کنم. در سال ۸۷ این کار مهم را در کنار تحصیلاتم آغاز کردم و در طی چهار سال به حفظ کل قرآن توفیق یافتم.

اقبالی نقش مهم استاد را در این موفقیت یادآور شد و گفت: استاد قرآن ما در فارسان یک پزشک حافظ کل بود که کارهای خیریه فراوانی در این شهر انجام داد، یک مرکز خیریه تأسیس کرد که یکی از کارهای مهم آن تشویق حفاظ قرآن و اهدای جوایز نفیس به آنان بود تا هم حافظان تشویق شوند و هم دیگران برای حفظ قرآن کریم ترغیب شوند.

اهمیت انس با قرآن در حفظ قرآن

این بانوی حافظ کل قرآن تأکید کرد: وقتی که حفظ قرآن کریم را آغاز کردم، به قدری با آیات قرآن آشنا و مأنوس بودم که کار چندان دشواری برای حفظ قرآن کریم نداشتم. درواقع پیش از آغاز حفظ، همواره با قرآن مأنوس بودم و هر روز آن‌ را تلاوت می‌کردم و به‌صورت منظم ختم‌های قرآن را با دوستان انجام می‌دادیم؛ لذا حفظ آیاتی که هر روز تلاوت می‌کردم نه تنها برایم دشوار نبود بلکه شیرین و لذت‌بخش بود.

اقبالی بیان کرد: در کنار پرداختن به حفظ قرآن‌، دیپلم را در فارسان اخذ کردم و سپس به شهرکرد نقل مکان کردیم، اما چون کلاس‌های حفظم در فارسان بود و دوست داشتم با همان کلاس و در کنار دوستانم به ادامه حفظ بپردازم، هر روز مسیر این دو شهر را طی می‌کردم و در کلاس‌ها حاضر می‌شدم.

وی با بیان اینکه در شهرکرد از امتیاز حافظ بودن برای ادامه تحصیل بهره گرفتم، ادامه داد: در واقع، این امتیاز برای ما حافظان وجود داشت که با مدرک دیپلم در یک آزمون که از سوی سازمان سنجش و از منابع امتحانى کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث برگزار می‌شد شرکت کنیم و در صورت قبولی مدرک کارشناسی این رشته را اخذ می‌کردیم که بنده در این آزمون پذیرفته شدم و امسال نیز خودم را برای آزمون کارشناسی ارشد همین رشته آماده می‌کنم.

اقبالی در خصوص حضورش در مسابقات، گفت: در مسابقات فراوانی شرکت و رتبه‌های استانی فراوانی دارم. بارها رتبه برتر در مسابقات قرآن اداره کار، سپاه، بسیج، اوقاف و ... را کسب کرده‌ام.

این مربی حفظ قرآن با اشاره به فعالیت‌های آموزشی خود، تصریح کرد: علاوه بر تدریس حفظ به خردسالان در جامعة‌القرآن فارسان، کلاس‌هایی در برخی ادارات مانند نیروی انتظامی، اوقاف و امور خیریه استان، بسیج و ... دارم که در حال حاضر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، کلاس‌ها تعطیل هستند.

مراحل حفظ قرآن

اقبالی در تشریح مراحل حفظ قرآن، گفت: پیش از ورود به حفظ باید به توانایی روخوانی و روان‌خوانی صحیح قرآن دست یافت، در حفظ قرآن استماع چندین باره آیات بسیار مهم است، همچنین درک معنا و مفهوم آیات به‌صورت واژه به واژه و سپس درک جملات، کمک فراوانی به حفظ قرآن می‌کند. فرد بنا به میزان استعداد و توانایی که از سوی استاد تشخیص داده می‌شود می‌تواند آیه به آیه یا صفحه به صفحه پیش برود و هر اندازه که پیش می‌رود محفوظات را به هم متصل و پیوسته مرور کند.

وی تأکید کرد: حفظ قرآن باید مستمر و بدون انقطاع باشد و فرد هر روز بخشی از کار را پیش برود و آن‌را رها نکند، اتصال بخش‌های تقسیم‌شده و مرور مکرر اهمیت فراوانی در پیشرفت حفظ دارد. بهره‌گیری از استاد که با توجه به استعداد و ظرفیت قرآن‌آموز، یک برنامه حفظ را تنظیم و تدوین می‌کند لازم و ضروری است، ضمن اینکه ارائه مستمر محفوظات به استاد و رفع اشکال، پیشرفت در کار را تسریع می‌کند.

این حافظ کل قرآن کریم اهمیت تجوید در حفظ قرآن را یاد‌آور شد و ادامه داد: فرد برای آغاز حفظ حداقل باید بر مخارج حروف و تجوید سطح یک مسلط باشد و در طول حفظ تجوید را نیز فرا بگیرد، در گذشته در داوری رشته حفظ، از مجموع یکصد نمره ۷۰ نمره به حسن حفظ و ۳۰ نمره به تجوید و رعایت مخارج و صوت و لحن اختصاص داشت اما در سال‌های اخیر این درصد نصف شده است و همین نکته اهمیت تسلط بر تجوید را برای حافظ قرآن مشخص می‌کند.

راهکارهای جذب افراد به قرآن

اقبالی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان افراد را به سمت انس با قرآن جذب کرد؟ گفت: پاسخ به این پرسش را نمی‌توان با سخن و توصیه و دعوت داد بلکه هر فرد باید شیرینی و لطف و کرامت آیات کتاب وحی را به طور شخصی تجربه کند، چه بسا انسان‌هایی که با خواندن یک آیه با توجه و خلوص، متحول شدند و در مسیر قرآن قرار گرفتند.

این بانوی حافظ کل قرآن بیان کرد: قرآن در سخت‌ترین لحظات زندگی به کمک من آمده و صبر و استقامت را به من آموخته و آرامش را به من هدیه داده است. در هر شرایط دشواری قرآن آیه شفابخش و روشن‌کننده مسیر را برای ما دارد، آیات قرآن کریم حقایق را برای انسان آشکار می‌کند و تأسی به این آیات باعث می‌شود که عکس‌العمل منطقی در قبال بحران‌ها و مشکلات زندگی داشته باشیم و بدانیم خدایی هست که کمکمان می‌کند و هوای بندگانش را دارد.

این بانوی قرآنی استان با استناد به آیه ۱۸۶ سوره مبارکه بقره «وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ»، تأكید کرد: این آیه سراسر امید به بندگان است و خدا با مهربانی با بندگانش سخن می‌گوید و چه معنایی لطیف‌تر و زیباتر از اینکه خدا با مهربانی و ملاطفت با بندگانش سخن بگوید.

اقبالی در خصوص شیوه‌هایش در جذب کودکان به قرآن، گفت: اخلاق نیکو بهترین عامل جذب کودکان و نوجوانان به سمت قرآن است، باید بتوان بودن با قرآن را برای کودک شیرین کرد که در جامعة‌الزهرا به این مهم توجه شده است و با فراهم آوردن شرایط، به پرداختن به تفریح و بازی و سرگرمی کودکان در کنار حفظ قرآن توجه شده است.

این مربی حفظ در پایان گفت: رفتار و اخلاق حافظ قرآن نیز در جذب یا عدم جذب دیگران به سمت قرآن بسیار مؤثر است و حسن خلق حافظ و مربی قرآن به‌عنوان جلوه‌ای از یک انسان قرآنی قطعاً سبب ایجاد علاقه‌مندی در سایران می‌شود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۵
غیر قابل انتشار: ۰
فاطمه کوچکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۲ - ۱۲:۱۵
0
0
به داشتن گوهری مانند شما افتخار میکنم.
captcha