دیدگاه پیرغلامان حسینی در مورد روضه‌های خانگی/ محتواهای محرمی برای خانواده‌ها تولید می‌شود
کد خبر: 3916542
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸
ایکنا گزارش می‌دهد؛

دیدگاه پیرغلامان حسینی در مورد روضه‌های خانگی/ محتواهای محرمی برای خانواده‌ها تولید می‌شود

در مراسم رونمایی از پوستر و آغاز رسمی پویش «#روضه_های_خانگی» مداحان و پیرغلامان اهل بیت(ع) ضمن تأکید بر ترویج روضه‌های خانگی، تصریح کردند: در شرایط کرونایی می‌توان با برپایی این روضه‌ها، خانه‌ها را به حسینیه‌ای برای اهل خانواده تبدیل کرد.

به گزارش ایکنا، مراسم رونمایی و آغاز پویش «#روضه_های_خانگی» با حضور حجج اسلام ادیب‌یزدی و محسن تاج از خطبای حسینی؛ عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی و معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)؛ محمد آقاسی، معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ مرتضی طاهری، اکبر و محمد بازوبند از پیشکسوتان مداحی اهل بیت(ع)؛ مصطفی خورسندی، مدیر کانون و خانه مداحان؛ سیدعلی سادات رضوی، رضا پوراحمد، مصطفی روحانی، امیر اسکندری و احمد نیکبختیان از ذاکران اهل بیت(ع) و محمدحسین حسنی، سرپرست سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا، برگزار شد و تمام افراد شرکت‌کننده در این مراسم و افرادی که به دلایل مختلف نتوانسته بودند در آن شرکت کنند ولی پیام تصویری ارسال کرده بودند، متفق‌القول بر لزوم احیای سنت حسنه روضه‌های خانگی اعتقاد و اتفاق نظر داشتند.

در آغاز مراسم و بعد از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، قطعه شعر معروفی را به زبان ترکی، که در مراسم تشت‎گذاری در زنجان خوانده می‌شود، برای حضار قرائت کرد و گفت: در تلاشیم که سنت برگزاری روضه‌های خانگی را احیا کنیم. در محرم امسال اشکال مختلف عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود اما متأسفانه سنت روضه‌های خانگی مورد کم‌توجهی قرار گرفته است که با راه‌اندازی پویش روضه‌های خانگی در تلاش برای احیای آن هستیم.

در ادامه یاد و خاطره مرحوم فیروز زیرک‌‌کار، معروف به فخرالذاکرین، مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، که اخیراً به رحمت خدا رفته است، با پخش کلیپی از مداحی وی و بیان خاطراتی از ایشان و قرائت فاتحه گرامی داشته شد.

محمدی‌فام، دبیر کمیته علمی و محتوایی این پویش، نیز با ذکر اینکه برگزاری روضه‌های خانگی از سنت‌های دیرینه مکتب تشیع بوده و در خانه ائمه معصومین(ع)، علما، مراجع و عموم مردم برگزار می‌شده است، گفت: طی سال‌های اخیر با گسترش برنامه‌ هیئت‌های مذهبی بزرگ و برگزاری جلسات در حسینیه‌ها و ... احساس کردیم این سنت ارزشمند در حال کمرنگ شدن است. طی این مدت ذاکران اهل بیت و خطبا تذکر می‌دادند که نباید از برگزاری روضه‌های خانگی غافل شویم؛ لذا گروه‌های زیادی در تلاش برای احیای این سنت ارزشمندند. ما نیز تلاش می‌کنیم مسئولیت و وظیفه خود را انجام دهیم.

وی با اشاره به شیوع کرونا، ادامه داد: شیوع کرونا بهانه‌ای برای احیای این سنت شده است تا با نصب یک پرچم، تهیه چای و دعوت از روضه‌خوان، در خانه خودمان اقدام به برپایی مراسم عزا کنیم. در حال تولید محتوای مناسب برای این قبیل مراسم‌ هستیم تا در صورتی که امکان حضور روضه‌خوان در خانه‌ها نبود، مردم بتوانند با دانلود محتواهای تهیه شده در قالب سخنرانی کوتاه، مداحی‌های فاخر، پاسخ به شبهات و ... از آنها برای برگزاری روضه‌های خانگی استفاده کنند.

محمدی‌فام از مردم خواست که با برگزاری روضه‌های خانگی این سنت حسنه را احیا کنند و افزود: علاقه‌مندان می‌توانند از مراسم روضه‌های خانگی خود عکس، فیلم و پادکست تهیه و برای ما ارسال کنند. همچنین می‌توانند فرزندان خود را به کشیدن نقاشی در این زمینه تشویق کنند و با نوشتن آیات قرآنی مربوط به امام حسین(ع) یا انجام نقاشی ـ خط به این پویش بپیوندند.

وی از فعالیت بخش چندرسانه‌ای این پویش نیز سخن گفت و افزود: در بخش چند رسانه‌ای تهیه سخنرانی، معرفی کتاب و برگزاری نشست‌هایی در واحدهای جهاددانشگاهی به صورت مجازی در دستور کار قرار دارد. همچنین بخش پژوهش در حال تهیه تاریخچه‌ای از برگزاری روضه‌های خانگی است.

روضه‌های خانگی احیا شود

وی 26 مهرماه را زمان پایان مهلت ارسال آثار به این پویش اعلام کرد و گفت: در افراط و تفریط‌های صورت گرفته در شرایط کنونی سخن ما این است که چه کرونا باشد و چه نباشد، باید سنت روضه‌های خانگی احیا شود و شیوع کرونا حتی زمینه ترویج این سنت را فراهم‎‌تر نیز کرده است و کسانی که علاقه‌مندند در این پویش شرکت کنند می‌توانند آمادگی خود را با ارسال پیامک جمله «لبیک یا حسین» به شماره 100000114 اعلام کنند.

محمد آقاسی، معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیز با پرداختن به پژوهش‌هایی که در حوزه مداحی و مراسم‌ مذهبی صورت گرفته است، اظهار کرد: عملکرد 50 هیئت مذهبی از سوی پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته است. در مواجهه با کرونا، مدل‌های مختلفی در جهان وجود دارد اما نقطه عطف و تفاوت موجود در مواجهه ایرانی‌ها با این بیماری، ظرفیت فرهنگی بوده است که بخش قابل توجهی از آن به موضوع ایثار باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای شیوع کرونا، عده‌ای از طلاب ایثارگرانه برای غسل و کفن متوفیان کرونایی داوطلب شدند، ادامه داد: اکنون یکی از هشدارهایی که اعلام می‌شود کاهش سرمایه اجتماعی در کشور است اما توجه به سرمایه هیئت‌های مذهبی می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

دیدگاه پیرغلامان اباعبدالله در خصوص ترویج روضه‌های خانگی/ محتوای مناسب تولید می‌شود

 

در ادامه پیام تصویری غلامرضا سازگار، از خادمان اهل بیت(ع)، به این پویش پخش شد. این پیرغلام کشورمان در این پیام تصریح کرد: ارادتمندان خاندان عصمت، اکنون که به خاطر کرونا محدودیت ایجاد شده، از شما می‌خواهم روضه‌های خانگی را تعطیل نکنید؛ باید تلاش کنیم از کل خانه‌های ما صدای اباعبدالله(ع) بلند شود. با این کار خانواده ما عشقشان به اباعبدالله(ع) افزوده می‌شود و روضه‌های خانگی را پرشورتر از هر سال برگزار کنید.

مراسم عزاداری خانوادگی برگزار کنیم

محسن طاهری، مداح اهل بیت(ع) کشورمان، نیز که نتوانسته بود در این مراسم شرکت کند با ارسال پیامی تصویری از این پویش حمایت کرد و گفت: در شرایط فعلی که نمی‌توانیم مثل گذشته برنامه‌های عزاداری را برگزار کنیم، یکی از بهترین پیشنهادها این است که هر خانه را یک حسینیه کنیم و در این ایام با خانواده مراسم عزاداری برگزار کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ادیب‌یزدی، از خطبای کشور، نیز دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به اینکه همه انبیا(ع)، روضه‌خوان امام حسین(ع) بودند، گفت: آدم(ع) تا نام امام حسین(ع) را نبرد، توبه‌اش در جبل‌الرحمه پذیرفته نشد، اما متأسفانه برخی روضه را سبک می‌شمارند در حالی که ما هر چه داریم از روضه داریم و این به نفع جایگاه خانه و خانواده است که روضه خانگی برگزار شود و خانه‌ای که در آن روضه برگزار شود، فرزندان و اهل خانه از نظر اعتقادی و فکری بیمه می‌شوند.  

وی ادامه داد: البته مراسم عزای امام حسین(ع) نباید مخفیانه برگزار شود و ترویج روضه‌های خانگی نباید مانعی برای برگزاری مراسم‌ بزرگ عزاداری باشد. روضه‌های خانگی باید مردم را برای برگزاری مراسم‌ بزرگ و علنی عزاداری امام حسین(ع) با رعایت اصول بهداشتی، که مسئولان اعلام کرده‌اند، آماده کند.

 

دیدگاه پیرغلامان اباعبدالله در خصوص ترویج روضه‌های خانگی/ محتوای مناسب تولید می‌شود

 

عباس سلیمی، قاری پیشکسوت و معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، نیز طی سخنانی با تأکید بر اینکه برکات روضه‌های خانگی را همه ما تجربه کرده‌ایم، گفت: روضه‌های خانگی جامعیت داشت و طی دو ساعت آموزش قرآن، دعا، منبر و عزاداری صورت می‌گرفت؛ تمام فرماندهان شاخص جنگ از همین خانه‌ها و روضه‌ها بیرون آمده‌اند. می‌‌توان به موازات عزاداری‌ها با رعایت موازین بهداشتی روضه‌های خانگی را تقویت کرد و از ظرفیت رسانه‌ها در اشکال مختلف بهره ببریم.

آمادگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برای ترویج روضه‎‌های خانگی

سلیمی اعلام کرد: در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) نیز مبلغ پویش روضه‌های خانگی خواهیم بود و آستان کاملاً آماده همکاری در این زمینه است.

مرتضی طاهری، دیگر مداح نامی کشورمان، که در این مراسم حضور داشت، از برکات روضه‌های خانگی گفت و افزود: سال‌های سال همراه پدر در این روضه‌ها مداحی می‌کردیم و مداحی‌های ما از این مراسم‌ آغاز شد. در این مراسم‌ خانواده‌هایی را می‌دیدیم که چندان قید و بندی ندارند اما به برگزاری روضه‌های خانگی پایبند هستند و از همین روضه‌ها بود که معارف را دریافتند و پای کار انقلاب آمدند.

وی با ابراز تأسف از اینکه پس از انقلاب چند اشتباه موجب تضعیف روضه‌های خانگی شد، تصریح کرد: آپارتمان‌نشینی موجب شد این روضه‌ها کاهش پیدا کند و جای خود را به مراسم‌ بزرگ دهد. همین مسئله موجب حذف برخی از مباحث از مراسم عزاداری شد؛ مثلاً اکنون مسائل شرعی در مراسم‌ عزاداری بزرگ گفته نمی‌شود. این حرکت خوب و پویش ارزشمندی است و بسیار خوب است که در تولید محتوای این پویش به شبهات مطرح شده در فضای مجازی پاسخ داده شود.

سیدعلی سادات‌رضوی، از دیگر مداحان کشورمان نیز با اشاره به اولین دیدار جامعه مداحان کشور پس از انقلاب با امام راحل، گفت: در این مراسم حاج اکبر کاظمی عین الدوله‌ای، سوره ضحی را خواند و وقتی به آیه 11 این سوره که می‌فرماید: « وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ؛ و از نعمت پروردگار خويش [با مردم] سخن گوى» رسید، 20 دقیقه این آیه را تفسیر کرد و این در حالی بود که وی یک مداح روضه‌خوان مجلس زنانه بود ولی تا این حد اطلاعات و توانمندی تفسیری داشت. در همین مجلس امام فرمودند که شماها بودید که در خانه‌ها تصویر مظلوم را به مردم نشان دادید و ظالم را شناساندید. مسئله آپارتمان‌نشینی از یک سو و کم شدن تعداد آدم‎هایی که شایسته حضور در خانه‌های مردم هستند از سوی دیگر باعث کاهش روضه‌های خانگی شده است. جایگاه افرادی که به خانه‌های مردم می‌رفتند نیز تغییر پیدا کرده است.

مصطفی روحانی، دیگر مداح کشورمان نیز در این مراسم با بیان اینکه براساس روایات وقتی مجلس روضه سید‌الشهدا(ع) پایان پیدا می‌کند، آن مکان، محل نزول ملائک می‌شود، ادامه داد: همچنین در روایات آمده است که حضرت فاطمه(س) اول کسی است که در مجلس عزای پسرش شرکت می‌کند، پس باید تلاش کنیم خانه‌های خود را به محلی برای نزول فرشتگان و حضور مادر ائمه(ع) تبدیل کنیم. البته نباید ترویج روضه‌های خانگی، برگزاری مراسم عزاداری با جمعیت‌های بزرگ را تحت تأثیر قرار دهد.

امیر اسکندری، ذاکر اهل بیت(ع)، نیز پیشنهاد کرد که فضیلت برگزاری روضه‌های خانگی با تهیه کلیپ‌های کوتاه برای مردم تشریح و تأثیر آن بر تربیت فرزندان تبیین شود.

تولید محتوا برای روضه‌های خانگی خارج از کشور

احمد نیکبختیان، از دیگر ذاکران اهل بیت(ع)، نیز بر تأثیر روضه‌های خانگی بر تربیت فرزندان تأکید کرد و گفت: شهید قاسم سلیمانی بخشی از خانه خود را برای روضه‌خوانی اختصاص داده بودند. برگزاری این روضه‌ها حتی اگر مداحی نیز در آن حضور نداشته باشد، تأثیر به سزایی در تربیت فرزندان دارد. امسال مداحان کشورمان برای برگزاری مراسم‌ محرم نمی‌توانند راهی سایر کشورها شوند و علی‌رغم دعوت‌های زیادی که از سایر کشورها دریافت شده، این امکان میسر نیست. روضه‌های خانگی در سایر کشورها نیز برگزار می‌شود مثلاً در شهر هامبورگ در یک روز در پنج روضه خانگی حضور پیدا کردم. بسیار ارزشمند است که محتوایی برای روضه‌های خانگی خارج از کشور نیز تهیه شود.

در پایان این مراسم، اکبر بازوبند، ذاکر اهل بیت(ع) به مداحی پرداخت و از پوستر این پویش رونمایی شد.

 

دیدگاه پیرغلامان اباعبدالله در خصوص ترویج روضه‌های خانگی/ محتوای مناسب تولید می‌شود

 

به گزارش ایکنا، در حاشیه این مراسم نیز عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، درباره دلایل ورود سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا به موضوع روضه‌های خانگی، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که ایکنا طی سال‌های اخیر پیش گرفته موضوع سبک زندگی و به طور‌ خاص‌تر سبک زندگی دینی، اسلامی و معنوی است. در همین راستا یکی از مواردی که هر ساله در ایام ماه محرم از سوی ایکنا پوشش و انعکاس داده می‌شد، برنامه‌های مرتبط با این ایام و مراسم‌ عزاداری و خدمات و فعالیت‌های اجتماعی و پاسخ به شبهات و موضوعات مشابه این موارد بود. امسال به دلیل شرایط به وجود آمده و مطابق این دیدگاه جمعی که نباید سلامت مردم به خطر بیفتد عده‌ای مخالف برگزاری هر نوع تجمع و عزاداری هستند و در این میان برخی نیز معتقدند که مجلس عزاداری سیدالشهدا(ع) شفاست و به همین دلیل مجالس اقامه عزای حسینی(ع) باید برگزار شود.

وی ادامه داد: بعد از پیام مقام معظم رهبری و اعلام موضع ایشان، سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری ایکنا به پیروی از منویات ایشان، موضوع تعظیم شعائر را با تأکید بر حفظ سلامتی مردم در پیش گرفت. از طرفی به واسطه توسعه شهری طی سالیان اخیر، توجه کمتری به روضه‌های خانگی شده است، لذا تصمیم شورای سیاستگذاری مجموعه سازمان و خبرگزاری ایکنا بر این شد که امسال یکی از روش‌های تعظیم شعائر توجه به روضه‌های خانگی باشد، چراکه کارکردی در تبیین قیام امام حسین(ع) و برقراری عاطفی میان امام(ع) و مردم خواهد داشت که بروز و ظهور آن در خانواده به عنوان مهمترین نهاد فرهنگی کشور است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: بر همین اساس و با محوریت روضه‌های خانگی، مقرر شد اقدام به تولید محتوا در این زمینه، مصاحبه با خطبا و تبلیغ و ترویج موضوع روضه‌های خانگی در قالب‌های مختلف عکس و ... و پیوستن خانواده‌های ایرانی به این پویش کنند. از سوی دیگر، در جلسه اخیر رونمایی از پوستر پویش احیای روضه‌های خانگی نیز خطبای حاضر در جلسه تأکید داشتند در عین توجه به روضه‌های خانگی، این موضوع نباید مانع برپایی و برگزاری تجمع‌های بزرگ عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود.

یادآوری می‌شود، در این پویش از مردم دعوت شده با برگزاری روضه‌های خانگی و تهیه پادکست، فیلم(مداحی، دکلمه و ...)، عکس، خوشنویسی، نقاشی، نقاشی‌خط و تایپوگرافی از این مراسم و ارسال فایل اثر و تکمیل فرم ثبت‌نام از طریق پایگاه www.isqa.ir در بخش مسابقه پویش شرکت کنند.

همچنین علاقه‌مندان با ارسال پیامک لبیک یا حسین به سرشماره ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ می‌توانند مشارکت خود در این پویش را اعلام کنند.

گزارش تصویری مراسم رونمایی و آغاز پویش «#روضه_های_خانگی»

 

انتهای پیام
captcha