ادامه واکنش‌ها به خیانت امارات/ از رد جایزه صهیونیست‌ها تا درخواست نشست اتحادیه عرب
کد خبر: 3916570
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹

ادامه واکنش‌ها به خیانت امارات/ از رد جایزه صهیونیست‌ها تا درخواست نشست اتحادیه عرب

اعلام عمومی آغاز عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی، واکنش‎های بسیاری را در صحنه بین‌الملل به دنبال داشت و مقامات و گروه‌های بسیاری این اقدام را خیانت به ملت فلسطین قلمداد کردند.

ادامه واکنش ها به عادی سازی روابط امارات و رژیم صهیونسیتیبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم؛ نبیل ابوردینه، سخنگوی رئیس تشکیلات خودگردان، ضمن مخالفت با توافق امارات و رژیم صهیونیستی، اعلام کرد: این اقدام هرگز موجب توقف طرح الحاق کرانه باختری نخواهد شد و گامی جدی برای دستیابی به یک صلح عادلانه را رقم نخواهد زد.

ابوردینه بامداد شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه افزود: امارات برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، هیچ رایزنی یا توافق سیاسی با تشکیلات خودگردان انجام نداده است.

وی با بیان اینکه طرح الحاق کرانه باختری در سایه اشغالگری رژیم اسرائیل به قوت خود باقی است، این اقدام امارات را مردود و غیرالزام‌آور دانست و افزود: این کار مسائل را پیچیده‌تر خواهد کرد به ویژه آنکه رژیم اسرائیل اخیراً از زبان بنیامین نتانیاهو اعلام کرده که طرح الحاق به تأخیر افتاده و لغو نشده است. کسانی به دام «معامله قرن» و «کنفرانس بحرین» و کسانی نیز به دام تبلیغات اخیر امارات (مبنی بر اینکه این توافق مانع از طرح الحاق کرانه باختری می‌شود) افتاده‌اند.

اظهارات این مقام تشکیلات خودگردان فلسطین به نشست بحرین اشاره دارد که چهارم و پنجم تیرماه 98 با عنوان جعلی «صلح به خاطر شکوفایی اقتصادی» در منامه برگزار شد تا مقدمه‌ای برای اجرای معامله ننگین قرن باشد.

وی گفت: اقدام امارات هیچ مشروعیتی به اسرائیل نخواهد داد و آنچه جریان دارد مغایر با طرح ابتکاری کشورهای عربی، قطعنامه 1515 شورای امنیت است که خاک فلسطین را در مرز 1967 اراضی اشغالی می‌داند. اگر آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات به دنبال یافتن راه‌حلی برای صلح هستند، باید این مسئله از طریق تشکیلات خودگردان و محمود عباس انجام شود، چراکه دیگر روش‌ها همچنان به عنوان هدیه‌ای برای بنیامین نتانیاهو خواهد بود تا به اشغالگری بیشتر فلسطین دست بزند. رهبران فلسطینی سالهاست که ارتباط و تماس سیاسی با امارات ندارند و رایزنی در مورد این موضوع از طریق اتحادیه عرب و ابتکار عمل صلح عربی صورت می‌گیرد.

ابوردینه از این اقدام امارات به تک‌روی و در راستای منافع شخصی این کشور یاد کرد و افزود: این موضع‌گیری ابوظبی از سوی فلسطینی‌ها و در هیچ سطحی پذیرفتنی نیست، به ویژه آنکه این مسئله هیچ صلحی را به ارمغان نخواهد آورد.

وی به شکست معامله قرن به خاطر عدم مشارکت طرف فلسطینی برای مذاکره و نیز کنفرانس اقتصادی بحرین اشاره کرد و گفت: تحریم این کنفرانس توسط رهبران فلسطینی موجب شکست آن شد. زمانی که اسرائیل مطابق تصمیمات کنفرانس اتحادیه عرب و قطعنامه‌های شورای امنیت از اراضی اشغالی فلسطینی عقب‌نشینی کند و کشور فلسطین به مرکزیت قدس شرقی و در مرزهای سال 1967 تشکیل شود، شاید بتوان عادی‌سازی را مطابق طرح ابتکاری صلح کشورهای عربی انجام داد.

عصائب اهل الحق: عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها را ناکام خواهیم گذاشت

«شیخ قیس الخزعلی»، دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق عراق، توافق رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی بر عادی‌سازی روابط بین خود را محکوم کرد و آن را خیانت دانست.

به گزارش المیادین، خزعلی امروز در واکنش به این توافق گفت: موضع خفت‌بار خاندان حاکم امارات غیرعرب، حلقه‌ای از سلسله حلقه‌های خیانت و مزدوری است. علاوه بر امارات، رژیم‌های دیگری از جمله رژیم سعودی نیز وجود دارند که زمینه را برای تسلیم‌های جدید در  برابر رژیم صهیونیستی آماده می‌کنند. این آل سعود بود که فرهنگ برقراری ارتباط با صهیونیست‌ها را آغاز کرد و گسترش داد.

شیخ خزعلی با بیان اینکه محور مقاومت هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس را مردود می‌داند، تأکید کرد: «ما هرگونه نقشه‌های عادی‌سازی صهیونیست‌ها و «صهیونیست‌ شده‌ها» را ناکام خواهیم گذاشت». ما به همه آزادگان جهان قول می‌دهیم که عراق و عراقی‌ها همواره مانع تحقق نقشه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خواهند شد.

اعتراض نویسندگان مراکشی

 
نویسندگان مراکشی در اعتراض به توافق عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل تحت حمایت آمریکا که بعدازظهر پنجشنبه اعلام شد، از انصراف خود برای دریافت جایزه کتاب شیخ زاید که هر ساله در دبی برگزار می‌شود، خبر دادند.
 
به گزارش روزنامه «القدس العربی»، ابویوسف طاها، رمان‌نویس و نویسنده اهل مراکش، پس از اعلام توافق عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی، انصراف خود را از نامزدی جایزه کتاب شیخ زاید، که به گفته او با شرم عادی‌سازی روابط با اسرائیل لکه‌دار شده است، اعلام کرد.
 
او با انتشار بیانیه‌ای که مورد استقبال و حمایت نویسندگان مراکشی قرار گرفت، گفت: در طول زندگی‌ام به قضیه فلسطین ایمان داشتم و معتقدم که ملت فلسطین در طول تاریخ مورد ظلم ائتلاف نیروهای استعمارگر و هم‌پیمانان آنها به ویژه رژیم غاصب صهیونیستی قرار گرفته است. بر این اساس به دلیل آرامش وجدان و همبستگی با ملت مظلوم فلسطین انصراف خود را از دریافت این جایزه اعلام می‌کنم.
 
در همین راستا احمد وزیری، نویسنده و مترجم مراکشی، نیز انصراف خود را برای دریافت جایزه شیخ زاید امارات اعلام کرد. او درباره علت این اقدام خود گفت: دریافت این جایزه فرصت مناسبی بود تا چشم‌انداز رمان عربی و مراکشی گسترش یابد اما آنچه امروز اتفاق افتاد این است که امارات به عنوان یک ملت عربی با عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب اسرائیل، مسئله انسان دوستی و عدالت در حق ملت فلسطین را زیر پا گذاشت.
 
او انصراف داوطلبانه از دریافت این جایزه را اقدامی هر چند کوچک ​​برای همبستگی با مردم فلسطین در دستیابی به مطالبات قانونی خود توصیف کرد.

 

نمایندگان «عرب کنست» توافق امارات و رژیم صهیونیستی را محکوم کردند

 
به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، «مطانس شحاده» عضو عرب کنست، گفت: عادی‌سازی روابط میان امارات و کشورهای عربی خبر جدیدی نیست و از قبل نیز پیش‌بینی شده بود؛ زیرا نتیجه طبیعی روابط امنیتی، اطلاعاتی و راهبردی است که سال‌هاست میان دو طرف وجود دارد. این توافق در حقیقت پاداشی برای دروغ نتانیاهو درباره طرح الحاق است. دروغ نتانیاهو درباره طرح الحاق به امارات فرصت داد تا به بهانه ممانعت از اجرای طرح الحاق با اسرائیل سازش کند. 
 
این عضو کنست همچنین توافق امارات با رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا را خنجری به پشت ملت‌های عربی خواند. نتانیاهو و امارات دروغ می‌گویند و تنها مردم فلسطین هستند که بهای آن را می‌پردازند.
 
«هبه یزبک»، نماینده از لیست مشترک عربی در پارلمان رژیم صهیونیستی، نیز توافق امارات و رژیم را قانونی کردن اشغالگری و شهرک‌سازی توصیف کرد.
 
وی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: این توافق در واقع کسب منافع راهبردی و سیاسی به حساب مردم فلسطین و مسئله آن‌هاست.
 
ایمن عوده، رئیس لیست مشترک عربی در کنست، نیز گفت: بدون تحقق حقوق مردم فلسطین، صلح، عادی‌سازی، رضایتمندی و یا نزدیکی میان مردم وجود ندارد.

 

مقامات فلسطینی از مواضع تشکیلات خودگردان فلسطین علیه امارات حمایت کردند

 
به گزارش خبرگزاری معا، اسماعیل هنیه در تماس تلفنی با عباس از مواضع او در مخالفت با توافق امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی حمایت کرد. ما همگی در کنار شما هستیم و با هرگونه تصمیم‌گیری یک‌جانبه، که باعث تضییع حقوق فلسطینیان و نقض تصمیمات بین‌المللی می‌شود، مخالفیم.
 
همچنین رئیس دفتر سیاسی حماس از آمادگی این جنبش برای همراهی با هرگونه تحرک مشترک با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خبر داد.
 
در همین پیوند، فوزی برهوم، سخنگوی حماس نیز در اظهاراتی گفت: امارات پاداش جنایت‌های رژیم اشغالگر علیه مردم فلسطین را داد. عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی با اسرائیل، تل‌آویو را برای انجام جنایات بیشتر علیه مردم فلسطین تشویق خواهد کرد.
 
از سوی دیگر «داود شهاب»، مسئول دفتر رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی، نیز گفت: این توافق برای نجات رژیم صهیونیستی است و امارات به مسئله فلسطین خیانت کرد. توافق عادی‌سازی روابط میان امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی به رژیم اشغالگر این فرصت را می‌دهد تا حملاتش را به مردم فلسطین افزایش دهد. مردم فلسطین به خود اتکا می‌کنند و دل در گرو ناتوانی جهان عرب نبستند. این توافق جنایت علیه مردم فلسطین است.
 
پیش از این نیز شماری از مقام‌ها و احزاب فلسطینی به توافق میان امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط واکنش تندی نشان داده بودند.
 

ترکیه: تاریخ خیانت به مردم فلسطین را ثبت خواهد کرد

 
«ابراهیم کالین» پنجشنبه شب در توئیتی نوشت: تاریخ، ناکامی کسانی را که به ملت و آرمان فلسطین خیانت کردند، ثبت خواهد کرد.

عریقات نیز روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره قطر گفت: روابط امارات با گروه‌های فلسطینی اساساً از سال ۲۰۱۴ به بعد قطع شد تا اینکه این گروه‌ها با اعلام توافق دیروز «شوکه» شدند.

دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین اظهار کرد: «اگر امارات دارای حاکمیت سیاسی مستقل باشد، می‌تواند به ما توضیح دهد که منافع و مصالحش در امضای توافق با اسرائیل چیست».

وی با بیان اینکه توافق مذکور طرح ابتکار صلح عربی را «نابود» و حقوق فلسطینی‌ها را «مفت» ضایع کرده است، پرسید: «امارات از این پاداشی که به اسرائیل داده، چه چیزی به دست خواهد آورد»؟

عریقات از امارات خواست از توافق اخیر با اسرائیل منصرف شود؛ چرا که به گفته وی صلح تنها با پایان اشغالگری صهیونیست‌هاست که پایان می‌یابد نه با عادی‌سازی روابط و تبادل سفارت‌خانه‌ها.

دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین تصریح کرد: تشکیلات خودگردان فلسطین از اتحادیه عرب خواسته که برای بررسی این توافق نشست فوری تشکیل دهد. این تشکیلات از «برادران عرب» خواسته که امارات را از توافق با رژیم اشغالگر قدس منصرف کند. «صلح جز با توقف اشغالگری اسرائیل متوقف نمی‌شود و ما هرگز اجازه نخواهیم داد کسی به نیابت از ما سخن بگوید و تصمیم بگیرد».

نوری مالکی: نزدیکی به صهیونیست‌ها، خیانت به امانت الهی و امت اسلامی است

به گزارش پایگاه خبری القدس العربی، نوری مالکی رئیس ائتلاف «دولت قانون» در عراق نیز عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو را در ادامه اجرای طرح کمپ دیوید میان رژیم صهیونیستی و برخی حکومت‌های عربی توصیف و تأکیدکرد: نزدیکی سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی خیانت به امانت الهی و مسلمانان و گذشتن از همه فداکاری‎های امت در رویارویی با استکبار و افراط‌گرایی رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

وی با بیان این که توافق‌نامه همکاری بین امارات و صهیونیست‌ها با همکاری آمریکایی‌ها، چیزی جز طرح بازگشت به تحکیم تحقیر و هدر دادن حقوق مشروع و شناخته شده بین‌المللی فلسطینی‌ها و اعراب نیست، گفت: ما از کشور‌های عربی و اسلامی می‌خواهیم که در رد این فاجعه سیاسی صدای اعتراض خود را بلند کنند.

نخست‌وزیر سابق عراق از مسلمانان و اعراب خواست، این اقدام بسیار خطرناک را محکوم و برای جلوگیری از اجرای آن تلاش کنند.

احزاب سیاسی در بحرین برای ممانعت از عادی‌سازی روابط تلاش می‌کنند

دبیرکل یک تشکل سیاسی در بحرین از تلاش‌های سیاسی در این کشور برای ممانعت از الگو گرفتن از امارات در زمینه امضای توافقنامه با رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش الرساله، «حسن المرزوق» دبیرکل جمعیت ملی دموکرات بحرین اعلام کرد که تلاش‌های سیاسی و حزبی برای اعمال فشار بر دولت بحرین با هدف عدم پیروی از امارات در زمینه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در جریان است.

وی در ادامه افزود: هرگونه توافق رسمی میان منامه و تل‌آویو در این خصوص بیانگر اراده ملت بحرین نخواهد بود.

حماس: توافقنامه صلح امارات با تل‌آویو پاداش رایگان به صهیونیست‌ها بود

 فلسطین الیوم نوشت: «فوزی برهوم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس به توافقنامه صلح میان امارات و رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و گفت: توافق سه جانبه آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات خطرناک بوده و به مثابه یک پاداش رایگان برای صهیونیستها است.

برهوم در ادامه یادآور شد: با توافقی که صورت گرفت، صهیونیست‌ها به خاطر جنایت‌هایی که علیه مردم فلسطین مرتکب شدند، پاداش گرفتند. ما هرگونه عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها در هر سطحی را محکوم می‌دانیم و معتقدیم که چنین اقدامی خنجری از پشت به ملت فلسطین است.

وی اعلام کرد: بدون شک عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی موجب خواهد شد تا این رژیم در ارتکاب جنایت‌های بیشتر علیه فلسطینیان بیش از پیش ترغیب شود.

اعتراض پاکستان به آغاز روابط رسمی میان امارات و رژیم صهیونیستی

وزارت خارجه اسلام آباد هم ضمن واکنش به شروع روابط رسمی میان رژیم صهیونیستی و امارات اعلام کرد: این تصمیم دولتمردان ابوظبی پیامدهای سنگینی به بار خواهد آورد.

به گزارش داون نیوز، «زاهد حفیظ» سخنگوی جدید وزارت خارجه پاکستان ضمن واکنش به آغاز روابط رسمی میان رژیم صهیونیستی و امارات آن را عامل اتفاقات بزرگ برای منطقه دانست.

وی تصریح کرد: این تصمیم امارات پیامدهای سنگینی برای همه کشورهای منطقه به همراه خواهد داشت و شرایط را پیچیده تر می کند.

زاهد حفیظ گفت: حق خود مختاری برای مردم کشمیر مهم ترین خواسته پاکستان است و اسلام آباد طرفدار صلح و ثبات در خاورمیانه و منطقه غرب آسیاست.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اضافه کرد: همه باید به تصمیمات سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی پایبند باشند تا مشکلات بیشتر گریبان منطقه را نگیرد.

 

مخالفت قاطعانه احزاب مطرح کویت با عادی‌سازی روابط با تل‌آویو


به گزارش خبرگزاری القدس، احزاب مطرح کویت نیز با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که قاطعانه با عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی مخالف هستند.

بر اساس این بیانیه، اقدام کشور امارات در به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و برقراری روابط کامل با این رژیم جای هیچ توجیهی نداشته و برای امت عربی و اسلامی هیچ فایده‌ای ندارد.

در این بیانیه آمده است: این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی جنایات خود را علیه ملت فلسطین و به سرقت بردن اموال آنها در سایه سکوت کشورهای عربی ادامه می‌دهد.

گفتنی است، پس از شروع روابط رسمی میان امارات و رژیم صهیونیستی قرار است به زودی هیئت‌هایی تجاری، گردشگری و... از دو طرف برای افزایش تعاملات تفاهم‌نامه‌هایی امضا کنند.

آمریکا خواهان تبعیت دیگر کشورهای عربی از امارات شده و آن را اقدامی ستودنی دانسته در حالی که تصمیم امارات با اعتراض شدید کشورمان و ترکیه همراه شده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha