معلمی که کرونا و خانه‌نشینی او را دلسرد نکرد
کد خبر: 3916617
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳

معلمی که کرونا و خانه‌نشینی او را دلسرد نکرد

زینب عباس زاد، یکی از معلمان فرهیخته و تلاش‌گر لاهیجان از استان گیلان است که با شیوه‌های مدرن آموزشی و با کمترین امکانات، تدریس توأم با عشق را تداوم بخشید و حتی کرونا و خانه‌نشینی او را دلسرد نکرده است.

معلمی که کرونا و خانه‌نشینی او را دلسرد نکردزینب عباس زاد، یکی از معلمان فرهیخته و تلاش‌گر لاهیجان از استان گیلان است که با شیوه‌های مدرن آموزشی و با کمترین امکانات، تدریس توأم با عشق را تداوم بخشید و حتی کرونا و خانه‌نشینی او را دلسرد نکرده است.
این معلم لاهیجانی درباره سابقه فعالیت و علاقه‌مندی خود در زمینه تدریس به خبرنگار افتخاری ایکنا، گفت: تحصیلاتم را در دانشکده علوم‌پایه دانشگاه گیلان در رشته‌ شیمی گذراندم و با عشق و افتخار مدرس ریاضیات پایه ابتدایی و متوسطه هستم. متأسفانه در طول ۱۱ سال گذشته از سال ۸۸ که فارغ‌التحصیل شدم تا به امروز موفق به شرکت در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش نشدم چراکه هیچ ‌موقع نیروی خانم در رشته شیمی در استان گیلان مورد نیاز این نهاد محترم نبود.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ سال است که شاغلم و در مدارس غیردولتی شهرستان لاهیجان و هشت سال اخیر در دبستان تربیت پایه چهارم تدریس می‌کنم و نوبت عصر مشغول تدریس خصوصی ریاضی پایه‌های سوم تا نهم در آموزشگاه‌های سطح شهر هستم.

عباس زاد درباره علاقه‌مندی خود به رشته معلمی گفت: من فرزند یک معلم‌ هستم که در حال حاضر دوران بازنشستگی‌ را می‌گذراند؛ پدربزرگ مرحوم من نیز روحانی و جزو اولین مکتب‌داران شهرمان بود. در واقع عاشق این بودم‌که قدم در راه تدریس بگذرام و مثل نام خانوادگی مادرم (تدریس‌حسنی) به حُسن تدریس بین بچه های دوست داشتنی شناخته شوم، ولی افسوس موفق به ورود به اداره‌ محترم آموزش و پرورش نشدم.

این معلم لاهیجانی در  پاسخ به اینکه آیا عدم استخدام در بدنه آموزش و پرورش هیچ‌گاه او را بی‌انگیزه یا ناامید نکرده است، اظهار کرد: هیچ وقت، با همه سختی‌ها، دست از فعالیت‌های شخصی برنداشتم و همچنان به کار خود ادامه دادم. خلاصه‌تر بگویم از شیمی ‌به ریاضی رسیدم ‌و با عشق تمام‌ کار آموزش را آغاز کردم به‌طور خصوصی و شخصی در آموزشگاه‌ها و منزل و نیمه‌خصوصی در مدارس غیردولتی بدون بیمه یا گاها فقط با بیمه‌های ۱۵ روزه و با یک‌سوم حقوق همکاران رسمی مشغول شدم.

عباس زاد با اشاره به شیوع ویروس کرونا درباره چگونگی تداوم وضعیت تدریس، بیان کرد: متأسفانه پایان سال ۹۸ با وضعیت عجیبی که تا به حال در عمر ۳۳ ساله من پیش نیامده بود مواجه شدیم؛ آن هم شیوع ویروسی که تا این حد تعداد زیادی از افراد را خانه‌نشین کرد، با توجه به اینکه تا قبل از این حدود شش سال با آقای محمدحسین‌صفایی از مدرسین دانشگاه تربیت معلم مازندران و از معلمان نمونه ‌کشوری در تالار کشوری چهارم همکاری و تدریس آنلاین داشتم، دست به کار شدم و برای کمک به دانش‌آموزان پایه چهارم‌ خودم و سایر فرزندان ایران اقدام ‌به راه‌اندازی کانال تدریس چهارم کردم.

وی ادامه داد: تمام صفحات کتاب ریاضی چهارم را یک‌ به یک با زبانی کودکانه و قابل فهم‌ و شاد برای بچه‌ها ضبط و ارسال کردم، همچنین درس‌های علوم و فارسی و هدیه‌های آسمان و مطالعات اجتماعی و قرآن را هم در قالب ویدئو و انیمیشن و در کنار آنها داستان‌گویی‌های صوتی و تصویری و کاربرگ‌های مهارتی و تلفیقی تهیه و ارائه کردم.

عباس زاد با اشاره به استقبال خوب دانش‌آموزان از این شیوه آموزشی، گفت: در ابتدا کار بسیار سخت و زمان‌بر ولی در عین حال بسیار لذت‌بخش بود؛ خدا را شاکر هستم که حدود ۲۰ هزار نفر از این کانال تدریس استقبال کردند و مورد توجه قرار گرفت‌، وقتی بازخوردهای بی‌نظیر اولیا و همکارانم را می‌شنیدم خیلی دلگرم می‌شدم.

وی که پیش از این نیز سابقه تدریس با شیوه نوین را تجربه کرده بود، بیان کرد: قبل از شیوع کرونا نیز کارهای انیمیشن‌سازی برای ریاضی چهارم‌ انجام داده بودم و سعی کردم در این دوران از برنامه‌های بیشتری استفاده کنم ‌تا فرزندان چهارمی ایران ضمن تجربه‌کردن فضایی شاد و دوستانه و لذت‌بخش به علم‌آموزی بپردازند.

این معلم لاهیجانی درباره تأثیرگذاری این شیوه تدریس در فضای آموزشی مجازی، اظهار کرد: خدا را شکر صدها همکار و دانش‌آموز از سراسر ایران کشورهای همسایه هم نظر لطف داشتند و به من می‌گفتند که خانم یا آقای معلم در مدرسه خودشان از فیلم‌های من استفاده می‌کنند و اعلام رضایت می‌کردند و بر علاقه‌ من به ادامه‌ کار و قدرت و قوت من با توجه به اینکه هیچ حمایت‌گری نداشتم و هیچ نهادی حتی مدرسه‌ای پشتیبانی‌ام نمی‌کرد‌، افزوده می‌شد.

سخن آخر

عباس زاد بیان کرد: امیدوارم که بعد از نگاه خداوند، مشمول نگاه پرمهر فرزندان بیشتری از ایران عزیزمان باشم و از خداوند منان سپاسگزارم که اندک هنری، سر سوزن ذوقی، کمی صدای رسا و ذره‌ای علم و دریایی از عشق و شور و نشاط و علاقه به کار تدریس به من بخشید همچنین امیدوارم این سعادت یار من باشد و بخت‌ یاری من در راه تدریس به کودکان کشورم مستدام باشد، از اینکه حوصله کردید و گفته‌های یک معلم لاهیجانی را مرور کردید سپاسگزارم. جان کلام من بود، امید که بر جان نشیند، آرزو دارم خدا عاقبت من را به بهترین شکل رقم بزند.

اکبر پوستچیان

انتهای پیام
captcha