بومی‌سازی؛ راهکار موفقیت در برنامه‌های فرهنگی
کد خبر: 3916642
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲

بومی‌سازی؛ راهکار موفقیت در برنامه‌های فرهنگی

معاون دانشگاه آزاد گفت: راهکار موفقیت برنامه‌های فرهنگی، بومی‌سازی برنامه‌ها در مناطق مختلف کشور است که در این باره اهتمام جدی داریم.

تولید محتوای دانشجویی برای تنوع‌ در طرح‌های فرهنگی/کانون‌ها و تشکل‌ها تقویت شوندبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد استان، فرزاد جهان‌بین، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته، 24 مردادماه در نشست مشترک معاونان دانشجویی فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: تولید محتوا و پیشنهاد‌ها از طرف خود دانشجویان برای برنامه‌سازی، موجب ترغیب، توسعه فعالیت‌ها و تنوع‌بخشی در تولید طرح‌های فرهنگی متناسب با خواسته‌های خود دانشجویان می‌شود.

وی افزود: نباید معاونت فرهنگی تولید محتوا کند؛ بلکه باید به‌صورتی مدیریت شود که کانون‌های مرتبط متناسب با نوع فعالیت‌های خود اقدامات آموزشی و کارگاهی با موضوع فعالیت فرهنگی انجام دهند.

معاون دانشگاه آزاد با اشاره بر ضرورت تقویت تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی در برنامه‌ریزی لازم برای فعالیت دانشجویان در قالب کانون‌های فرهنگی، هنری، شعر و ادب، صنایع‌دستی، فنی و حرفه‌ای، کارآفرینی، مهارتی و سایر زمینه‌ها در کنار آموزش و درس بر نقش‌آفرینی دانشجویان در این زمینه‌ها تأکید کرد.

جهان‌بین، راه‌اندازی مراکز مشاوره در زمینه‌های روان‌شناختی، حقوقی و سایر زمینه‌های مرتبط را به دلیل قابلیت‌های ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در رشته‌های مختلف و اعتماد مردم به دانشگاهیان را نکته مثبت برای این نوع فعالیت‌ها و خدمت‌رسانی به آحاد مختلف مردم برشمرد.

وی با اشاره به محدودیت‌های پیش‌آمده در بحث ویروس کرونا این امر را فرصتی برای تقویت برنامه‌های فرهنگی در فضای مجازی برشمرد و بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های مجازی توسط واحدها تأکید کرد و گفت: باید این‌گونه فعالیت‌های دانشجومحور متناسب با سلایق و خواسته‌های نسل جوان باشند تا در جامعه تأثیرگذار باشد و هر کانونی که بتواند در این راستا بیشتر فعالیت کند دانشگاه به نحو مقتضی از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

معاون دانشگاه آزاد مجتمع‌ها و سالن‌های ورزشی را از دیگر ظرفیت‌های واحدهای دانشگاهی دانست و ضرورت استفاده بهینه از این امکانات ورزشی را گامی در راستای درآمدزایی و خدمت به شهروندان دانست.

جهان‌بین با اشاره به سعه‌صدر و تحمل نظرات مختلف، تصریح کرد: باید فرصتی فراهم شود تا دانشجویان نظرات خود را بدون دغدغه و استرس بیان کنند و کرامت و منزلت دانشجویان بیش از پیش حفظ شود.

وی گفت: تشکل‌ها و کانون‌های فعال دانشجویی می‌توانند در حوزه فعالیت خود برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی با حمایت واحدهای دانشگاهی و مشارکت دانشجویان برگزار کرده و در این راستا واحدهای دانشگاهی با کمک به دانشجویان خلاق و فعال در حوزه‌های فرهنگی، هنری و سایر موارد زمینه جذب دانشجویان را به این‌گونه برنامه‌ها فراهم کنند.

معاون دانشگاه آزاد تشکیل «کمیته فرهنگی و فضای مجازی» را با مشارکت دانشجویان و فعالان فضای مجازی را از برنامه‌های این معاونت برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشجویان در حوزه فضای مجازی به‌ویژه در این ایام کرونایی دانست و ابراز امیدواری کرد با تحقق این امر شاهد استفاده بهینه از قابلیت‌های قشر فرهیخته دانشگاهی در حوزه فرهنگی و معنوی و سایر موارد مرتبط باشیم.

جهان‌بین بیان کرد: باید در رویکردهای فرهنگی و ارائه برنامه‌ها از نظرات همه دانشگاهیان بهره‌مند شویم و پیچیدن یک نسخه یکسان فرهنگی برای کل دانشگاه‌ها کارکرد موفقی نخواهد داشت. ضرورت دارد برای موفقیت و توفیق طرح‌ها، برنامه‌های متناسب با فرهنگ بومی و با استفاده از کارشناسان همان منطقه برنامه‌ریزی شود. راهکار موفقیت برنامه‌ها، بومی‌سازی برنامه‌های فرهنگی در مناطق مختلف کشور است که در این باره اهتمام جدی داریم.

انتهای پیام
captcha